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Three-dimensional interpretation of periodontal lesions and remodeling during orthodontic treatment

Part III
  • R. Fuhrmann
Klinisch-radiologische Untersuchung

Summary

In a clinical study of 11 adult patients, HR-CT-examinations were performed before or during and after orthodontic treatment with fixed appliances. The treatment period between the first and second CT-scanning varied from 12 to 24 months. Comparison of the first and second CT-examination permits three-dimensional evaluation of osteoclastic and osteoblastic alveolar remodeling. The incidence of periodontal lesions such as bone dehiscences, fenestrations and root resorptions was assessed in relation to the initial periodontal situation and the orthodontic treatment concept. Anatomical risks were a small alveolar process, thin buccal or lingual bone plates, eccentric position of teeth, basally extended maxillary sinus and progressive alveolar bone loss. Therapeutic risks were uncontrolled sagittal or vertical movements of incisors and cortical or intermaxillary anchorage preparation. CT-scanning of the alveolar process during orthodontic treatment with HR-CT allows three-dimensional interpretation of the alveolar osteodynamics, especially the development and repair of orthodontically induced bone dehiscences in relation to tooth movement.

Keywords

Maxillary Sinus Orthodontic Treatment Tooth Movement Root Resorption Bone Plate 
These keywords were added by machine and not by the authors. This process is experimental and the keywords may be updated as the learning algorithm improves.

Dreidimensionale Interpretation parodontaler Läsionen und Remodellationen im Verlauf orthodontischer Behandlungen

Teil III

Zusammenfassung

In einer klinischen Studie an elf erwachsenen Patienten erfolgte eine zweizeitige HR-CT-Untersuchung im Abstand von zwölf bis 24 Monaten vor bzw. während und nach orthodontischer Behandlung mit festsitzenden Apparaturen. Durch die Gegenüberstellung der beiden CT-Befunde war es möglich, osteoklastische und osteoblastische Remodellationen dreidimensional zu interpretieren und die Inzidenz von parodontalen Läsionen, wie Knochendehiszenzen, Fenestrationen oder Wurzelresorptionen, in Relation zur parodontalen Ausgangssituation und dem orthodontischen Behandlungskonzept zu bewerten. Als anatomische Risikofaktoren ließen sich ein schmaler Alveolarfortsatz, exzentrische Zahnstellung, dünne bukkale oder linguale Knochenauflagerung, tiefreichende Kieferhöhlenrezessus und fortgeschrittener Knochenabbau nachweisen. Therapeutische Risikofaktoren waren unkontrollierte sagittale oder vertikale Frontzahnbewegungen und eine kortikale oder intermaxilläre Verankerungspräparation. Die computertomographische Verlaufskontrolle des Alveolarfortsatzes mittels HR-CT-Technik erlaubte eine dreidimensionale Interpretation der periradikulären Osteodynamik bei der Genese und Reparation von orthodontisch induzierten Knochendehiszenzen in Relation zur Zahnbewegung.

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Copyright information

© Urban & Vogel 1996

Authors and Affiliations

  • R. Fuhrmann
    • 1
  1. 1.Klinik für Kieferorthopädie der Rheinisch-Westfälischen Technischen Hochschule AachenDeutschland

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