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Sozial- und Präventivmedizin

, Volume 31, Issue 3, pp 174–177 | Cite as

Implications of diagnosis related groups (DRGs) for the management of hospitals

  • Patel Mahesh
  • Grimm Renée
  • Paccaud Fred
  • Schenker Luc
Contributions Libres

Summary

Although tremendous advances have been made in the diagnosis and treatment of patients, hospital administrative systems have progressed relatively slowly. The types of information available to managers in industrial sectors are not available in the health sector. For this reason, many phenomena, such as the variations of average costs and lengths of stay between different hospitals, have remained poorly explained.

The DRG system defines groups of patients that consume relatively homogeneous quantities of hospital resources. On the basis, it is possible to standardize average lengths of stay and average hospital costs in terms of the differences in case mix treated. Thus DRGs can serve as an explanation of variations in these factors between different hospitals, and also (but not only) for prospective reimbursement schems. As in a number of other European countries, a project has been set up in Switzerland to examine the possibilities of using DRGs in hospital management, planning and financing.

Keywords

Average Cost Hospital Management Administrative System Diagnosis Related Group Hospital Resource 
These keywords were added by machine and not by the authors. This process is experimental and the keywords may be updated as the learning algorithm improves.

Importance des DRGS pour la gestion hospitalière

Resumé

Alors que des progrès considérables ont été faits dans le diagnostic et le traitement des patients, les systèmes de gestion hospitaliers ont progressé beaucoup moins vite. Les types d'information habituellement utilisés dans le secteur industriel ne sont pas actuellement disponibles dans le secteur sanitaire. Pour cette raison, beaucoup d'observations restent mal expliquées: c'est le cas par exemple des variations des coûts par cas ou des durées de séjours entre les hôpitaux. Le systême des DRGs (Diagnosis Related Groups) définit des groupes de patients qui consomment des quantités relativement homogènes de ressources hospitalières. Sur cette base, il est possible de standardiser les coûts moyens et les durées moyennes de séjour par rapport aux différences de case mix. C'est ainsi que les DRGs peuvent intervenir directement dans l'analyse des variations entre hôpitaux; de même ils peuvent être utilisés comme base de remboursement prospectif des hôpitaux. Comme c'est le cas dans beaucoup d'autres pays européens, un projet a été élaboré en Suisse pour examiner les possibilités d'utilisation des DRGs pour la gestion, la planification et le financement des hôpitaux.

Bedeutung des DRG-Klassifikationssystemes für das Spitalmanagement

Zusammenfassung

Währeend in den letzten 20 Jahren enorme Fortschritte in der Diagnostik und Therapie erzielt wurden, blieb das Verwaltungssystem der Spitäler relativ unverändert. Die im Industriesektor für die Planung üblicherweise verwendeten Informationen fehlen im Bereich der Gesundheitsversorgung. Aus diesem Grunde kann man sich manche Beobachtung nicht erklären, so etwa die von Klinik zu Klinik verschiedenen Kosten per Krankheitsfall oder auch die Unterschiede in der mittleren Aufenthaltsdauer. Das DRG-Klassifikationssystem (Diagnosis Related Groups) definiert Patientengruppen mit relativ homogenem Pflegeaufwand. Auf dieser Basis wird es möglich, die Durchschnittskosten und die mittlere Aufenthaltsdauer nach der Patientenstruktur («Case Mix») zu standardisieren. So kann das DRG für einen Vergleich zwischen den Spitälern dienen. Gleichzeitig kann es auch als Grundlage für eine prospektive Finanzierung der Spitäler verwendet werden. Wie in vielen europäischen Ländern, so wurde auch in der Schweiz ein Projekt ausgearbeitet, welches die Verwendungsmöglichkeiten des DRG auf dem Gebiet der Planung und Finanzierung prüfen soll.

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Copyright information

© Schweiz Gesellschaft für Sozial- und Präventivmedizin 1986

Authors and Affiliations

  • Patel Mahesh
    • 1
  • Grimm Renée
    • 1
  • Paccaud Fred
    • 1
  • Schenker Luc
    • 1
  1. 1.Institut universitaire de médecine sociale et préventiveLausanne

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