Skip to main content
Log in

Some strategies for mastermind

  • Published:
Zeitschrift für Operations Research Aims and scope Submit manuscript

Summary

The aim of this paper is to present some methods of construction for strategies for the game “Mastermind”.

Some of these methods were already published before by other authors, but in this paper an approach unifying most of these methods is used. Numerical results for expectation and maximum number of questions needed to finish the game are presented for different versions of the game. By combining some of these methods a strategy slightly better than all strategies published by other authors is constructed for the most popular version of the game.

Zusammenfassung

Der vorliegende Artikel will mehrere Konstruktionsmethoden für Strategien für das Spiel „Mastermind“ darstellen und miteinander vergleichen.

Einige dieser Methoden wurden bereits von anderen Autoren publiziert, der vorliegende Artikel beschreibt allerdings ein übergeordnetes Konzept, in das alle diese Methoden eingeordnet werden können. Numerische Ergebnisse für den Erwartungswert und die maximal notwendige Anzahl von Fragen bis zum Spielende werden für verschiedene Strategien und verschiedene Versionen dieses Spiels präsentiert. Durch Kombination mehrerer Methoden ist es sogar möglich, für die bekannteste Version dieses Spiels eine — wenn auch nur geringfügig — bessere Strategie als alle bisher publizierten anzugeben.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

Similar content being viewed by others

References

  • Irving, R. W.: Towards an Optimum Mastermind Strategy. To appear in Journal of Recreational Mathematics11, 1979.

  • Knuth, D.E.: The Computer as Mastermind. Journal of Recreational Mathematics9, 1976-77, 1–6.

    Google Scholar 

  • Kullback, S.: Information theory and statistics. New York 1959.

  • Renyi, A.: Wahrscheinlichkeitstheorie mit einem Anhang über Informationstheorie. Berlin 1973.

  • Viaud, D.: Une Formalisation du Jeu de Mastermind. R.A.I.R.O. Recherche Operationelle/Operations Research13 (3), 1979, 307–321.

    Google Scholar 

  • White, D.J.: Dynamic Programming. Edinburgh 1969.

Download references

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Rights and permissions

Reprints and permissions

About this article

Cite this article

Neuwirth, E. Some strategies for mastermind. Zeitschrift für Operations Research 26, B257–B278 (1982). https://doi.org/10.1007/BF01917147

Download citation

  • Received:

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/BF01917147

Keywords

Navigation