Infection

, Volume 22, Issue 1, pp 53–55

Hepatitis A in Western Austria — The epidemiological situation before the introduction of active immunisation

  • W. M. Prodinger
  • C. Larcher
  • M. P. Dierich
  • B. M. Sölder
  • D. Geißler
Brief Communication

Summary

Several European countries report a decreasing prevalence of antibodies to hepatitis A virus (anti-HAV). This trend is most pronounced in the youngest age groups. In 1979, however, 58% of young Austrians aged 20 to 30 years were shown to possess anti-HAV. Here we describe the current epidemiological situation in western Austria. Prevalence of anti-HAV has decreased to 7% in those 18 to 30 years old. This percentage rises to 20% (31 to 40 years of age) and 57% (41 to 50 years of age) and is highest in those older than 50 years (87%). Of 180 cases of clinical hepatitis A occurring from 1985 to 1992 45% were imported by travel to HAV-endemic areas. Seventy-one percent of the cases in children (59/83) occurred in foreign workers' families and were also predominantly acquired abroad. A change in prevention policy should be considered in this respect, as vaccination is available now.

Hepatitis A in Westösterreich — die epidemiologische Situation vor Einführung der aktiven Immunisierung

Zusammenfassung

In mehreren europäischen Ländern wird eine sinkende Prävalenz von Antikörpern gegen das Hepatitis A Virus (anti-HAV) beobachtet. Diese Entwicklung ist bei den jüngsten Jahrgängen am stärksten ausgeprägt. 1979 waren noch 58% der Österreicher zwischen 20 und 30 anti-HAV positiv. In dieser Arbeit untersuchen wir die gegenwärtige epidemiologische Situation in Westösterreich. Nur mehr 7% der 18- bis 30jährigen haben anti-HAV. Dieser Prozentsatz steigt auf 20% (31 bis 40 Jahre) und 57% (41 bis 50 Jahre), und ist mit 87% am höchsten bei Personen über 50. Von 180 klinisch manifesten Hepatitis A-Fällen in den Jahren 1985 bis 1992 wurden 45% durch eine Reise in HAV-endemische Gebiete importiert. Bei Kindern traten 59 von 83 Fällen (71%) in Gastarbeiterfamilien auf, wobei das Virus meistens im Heimatland erworben wurde. Durch die neue Impfung wird eine Änderung der Präventionsstrategie nun möglich.

Preview

Unable to display preview. Download preview PDF.

Unable to display preview. Download preview PDF.

References

  1. 1.
    Lange, W., Masihi, K. V. Zur Morbidität der Hepatitis infectiosa. Bundesgesundhbl. 6 (1989) 223–226.Google Scholar
  2. 2.
    Bundesministerium für Gesundheit, Sport und Konsumentenschutz Jahresausweis über die 1991 angezeigten Fälle übertragbarer Krankheiten. ÖÄZ 4 (1993) 83.Google Scholar
  3. 3.
    Forbes, A., Williams, R. Changing epidemiology and clinical aspects of hepatitis. A. Br. Med. Bull. 46 (1990) 303–318.Google Scholar
  4. 4.
    Frösner, G. G., Papaevangelou, G., Bütler, R., Iwarson, S., Lindholm, A., Couroucé-Pauty, A., Haas, H., Deinhardt, F. Antibody against hepatitis A in seven European countries. I. Comparison of prevalence data in different age groups. Am. J. Epidemiol. 110 (1979) 63–69.PubMedGoogle Scholar
  5. 5.
    Frisch-Niggemeyer, W., Kunz, Ch. Die Häufigkeit von Antikörpern gegen Hepatitis A Virus bei Bevölkerungsgruppen von Wien und einigen Bundesländern Österreichs. Wien. Klin. Wochenschr. 91 (1979) 230–233.PubMedGoogle Scholar
  6. 6.
    Mathiesen, L. R., Skinhoj, P., Balstrup, F. Antibody to hepatitis A virus in plasma of Danish blood donors and in immune serum globulin produced in Denmark. Scand. J. Inf. Dis. 12 (1980) 81–83.Google Scholar
  7. 7.
    Higgins, G., Wreghitt, T. G., Gray, J. J., Blagdon, J., Taylor, C. E. D. Hepatitis A virus antibody in East Anglian blood donors. Lancet 336 (1990) 1330.PubMedGoogle Scholar
  8. 8.
    Holter, E., Siebke, J. C. Hepatitis A in young Norwegian drug addicts and prison inmates. Infection 16 (1988) 91–94.PubMedGoogle Scholar
  9. 9.
    Flehmig, B., Heinricy, U., Pfisterer, M. Immunogenicity of killed hepatitis A vaccine in seronegative volunteers. Lancet 334 (1989) 1039–1041.Google Scholar
  10. 10.
    Döller, P. C. Vaccination of adults against travel-related infectious diseases, and new developments in vaccines. Infection 21 (1993) 1–17.PubMedGoogle Scholar
  11. 11.
    André, F. E. Development of a vaccine against hepatitis A. In:Hollinger, F. B., Lemon, S. M. andMargolis, H. S. (eds.): Proceedings of the 1990 International Symposium on Viral Hepatitis and Liver Disease. Williams and Wilkins, Baltimore 1991, pp. 85–87.Google Scholar
  12. 12.
    Wiedermann, G., Ambrosch, F., Kollaritsch, H., Hofmann, H., Kunz, Ch., D'Hondt, E., Delem, A., Safary, A., André, F. E., Stéphenne, J. Safety and immunogenicity of an inactivated hepatitis A candidate vaccine in healthy adult volunteers. Vaccine 8 (1990) 581–584.PubMedGoogle Scholar
  13. 13.
    Vranckx, R., Muylle, L. Hepatitis A virus antibodies in Belgium: relationship between prevalence and age. Infection 18 (1990) 364–366.PubMedGoogle Scholar
  14. 14.
    Werzberger, A., Mensch, B., Kuter, B., Brown, L., Lewis, J., Sitrin, R., Miller, W., Shouval, D., Wiens, B., Calandra, G., Ryan, J., Provost, P., Nalin, D. A controlled trial of a formalin-inactivated hepatitis A vaccine in healthy children. N. Engl. J. Med. 7 (1992) 453–457.Google Scholar

Copyright information

© MMV Medizin Verlag GmbH München 1994

Authors and Affiliations

  • W. M. Prodinger
    • 1
  • C. Larcher
    • 1
  • M. P. Dierich
    • 1
  • B. M. Sölder
    • 2
  • D. Geißler
    • 3
  1. 1.Institut für HygieneUniversität InnsbruckInnsbruck
  2. 2.Universitätsklinik für PädiatrieUniversität InnsbruckInnsbruck
  3. 3.Universitätsklinik für Interne MedizinUniversität InnsbruckAustria
  4. 4.Abt. I für Interne MedizinLKH KlagenfurtKalgenfurtAustria

Personalised recommendations