Klinische Wochenschrift

, Volume 44, Issue 24, pp 1393–1398 | Cite as

ACTH-Bestimmungen im Plasma aus dem Bulbus cranialis venae jugularis

  • P. C. Scriba
  • R. Hacker
  • P. Dieterle
  • F. Kluge
  • W. Hochheuser
  • K. Schwarz
Originalien

Zusammenfassung

Der Anstieg der Corticosteroninkretion in das Nebennierenvenenblut frisch hypophysektomierter Ratten diente zur Bestimmung von ACTH-Spiegeln in 1 ml nativen, menschlichen Plasma. Normale ACTH-Plasmaspiegel sind sowohl bei Punktion der Vena cubitalis als auch des Bulbus cranialis venae jugularis durch diese Methode nicht oder nur ungenau zu erfassen. Bei Patienten mit pathologisch erhöhten ACTH-Spiegeln in der Vena cubitalis sind die ACTH-Spiegel im Bulbus cranialis venae jugularis signifikant höher. Es ließ sich eine Beziehung zwischen ACTH-Spiegel in der Peripherie (Vena cubitalis), Differenz der ACTH-Spiegel zwischen Bulbus cranialis venae jugularis und Vena cubitalis und biologischer Halbwertszeit von endogenem ACTH aufstellen. Nach den Ergebnissen der Bestimmung von ACTH-Spiegeln bei Nebennierengesunden läßt sich folgern, daß die biologische Halbwertszeit von endogenem ACTH größer als 4 min sein muß. Bei Patienten mit erhöhten ACTH-Spiegeln ließ sich die biologische Halbwertszeit von endogenem ACTH größenordnungsmäßig mit ca. 40 min berechnen. Bei diesen Patienten betrug die mittlere tägliche ACTH-Inkretion ca. 100 E.

Summary

ACTH-contents of 1 ml specimens of human plasma were assayed by measurement of increases of corticosterone output in the adrenal vein of acutely hypophysectomized rats. This procedure is not sensitive enough to measure normal ACTH-levels acurately, neither when blood was drawn from the bulbus cranialis venae jugularis, nor from the vena cubitalis. In patients having pathologically elevated ACTH-levels, the ACTH-content of plasma is significantly higher in the bulbus cranialis venae jugularis than in peripheral venous blood. An equation is presented formulating the relation of peripheral ACTH-levels, differences of ACTH-levels between bulbus cranialis venae jugularis and vena cubitalis, and of the biological halflife of endogenous ACTH. On the basis of the results of the determinations of socalled normal ACTH-levels it can be concluded, that the biological halflife of endogenous ACTH is longer than 4 min. From the data of patients with elevated ACTH-levels a halflife of approximately 40 min and a mean ACTH-secretion of approx. 100 units per day could be calculated.

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Literatur

  1. [1]
    Kety, S. S., andC. F. Schmidt: The nitrous oxide method for the quantitative determination of cerebral blood flow in man: Theory, procedure and normal values. J. clin. Invest.27, 476 (1948).Google Scholar
  2. [2]
    Bernsmeier, A., U. Gottstein u.W. Rudolph: Herzkrankheiten als Ursache cerebraler Zirkulationsstörungen. Dtsch. med. Wschr.87, 16 (1962).Google Scholar
  3. [3]
    Lipscomb, H. S., andD. H. Nelson: A sensitive biologic assay for ACTH. Endocrinology71, 13 (1962).Google Scholar
  4. [4]
    Pfeiffer, E. F., F. Garmendia, E. Vaubel u.K. Retiene: Exogene und endogene ACTH-Aktivitäten im nativen Plasma des Menschen. Ergebn. inn. Med. Kinderheilk. N. F.20, 127 (1963).Google Scholar
  5. [5]
    Girard, F., andV. K. Vance: Modification of the Lipscomb-Nelson bioassay for ACTH. Endocrinology71, 325 (1962).Google Scholar
  6. [6]
    Retiene, K., H. Ditschuneit, M. Fischer, K. Kopp u.E. F. Pfeiffer: Corticotropin-Bestimmung anhand des Corticosteron-Anstieges in Nebennierenvenenblut hypophysektomierter Ratten. Vergleich von Dexamethasonblockade und Hypophysektomie. Acta endocr. (Kbh.)41, 24 (1962).Google Scholar
  7. [7]
    Freud, J.: Die Hypophysektomie. In: Handbuch der biologischen Arbeitsmethoden. Hrsg.E. Abderhalden, Abt. V, Teil 3, B II, S. 1442. Berlin: Urban & Schwarzenberg 1938.Google Scholar
  8. [8]
    Hacker, R.: Diss. Universität München, 1966.Google Scholar
  9. [9]
    Kluge, F.: Diss. Universität München, 1967 (in Vorbereitung).Google Scholar
  10. [10]
    Scriba, P. C.: Habilitationsschrift Universität München, 1966.Google Scholar
  11. [11]
    Harrison, R. G., andM. J. Hoey: The adrenal circulation. Oxford: Blackwell Sci. Publ. 1960.Google Scholar
  12. [12]
    Liddle, G. W., D. Island, andC. K. Meador: Normal and abnormal regulation of corticotropin secretion in man. Recent Progr. Hormone Res.18, 125 (1962).Google Scholar
  13. [13]
    Ohsawa, N.: Effect of administration of ACTH on adrenal responsiveness of hypophysectomized rats. Endocrinology77, 461 (1965).Google Scholar
  14. [14]
    Zenker, N., andD. E. Bernstein: The estimation of small amounts of corticosterone in rat plasma. J. biol. Chem.231, 695 (1958).Google Scholar
  15. [15]
    Pfeiffer, E. F., W. E. Vaubel, K. Retiene, D. Berg u.H. Ditschuneit: ACTH-Bestimmung mittels Messung des Plasma-Corticosterons der mit Dexamethason hypophysenblockierten Ratte. Klin. Wschr.38, 980 (1960).Google Scholar
  16. [16]
    De Moor, P., andO. Steeno: Comparison of three techniques for the fluorimetric determination of plasma corticosteroids. J. Endocr.28, 59 (1963).Google Scholar
  17. [17]
    Mattingly, D., P. M. Dennis, J. Pearson, andC. L. Cope: A simple fluorimetric method for the estimation of free 11-hydroxycorticoids in human urine. Lancet1964 II, 1046.Google Scholar
  18. [18]
    Hochheuser, W., M. Müller-Bardorff, P. C. Scriba u.K. Schwarz: Fluorimetrische Bestimmung der 11-Hydroxycorticosteroide im Plasma unter der Therapie mit Corticoiden. 12. Sympos. Dtsch. Ges. Endokrinol., Wiesbaden. Berlin-Heidelberg-New York: Springer 1966 (im Druck).Google Scholar
  19. [19]
    Urquhart, J.: Adrenal blood flow and the adrenocortical response to corticotropin. Amer. J. Physiol.209, 1162 (1965).Google Scholar
  20. [20]
    Porter, J. C., andM. S. Klaiber: Corticosterone secretion in rats as a function of ACTH input and adrenal blood flow. Amer. J. Physiol.209, 811 (1965).Google Scholar
  21. [21]
    Vance, V. K., W. J. Reddy, D. H. Nelson, andG. W. Thorn: ACTH in human plasma. J. clin. Invest.41, 20 (1962).Google Scholar
  22. [22]
    Ney, R. L., N. Shimizu, W. E. Nicholson, D. P. Island, andG. W. Liddle: Correlation of plasma ACTH concentration with adrenocortical response in normal human subjects, surgical patients, and patients with Cushing's disease. J. clin. Invest.42, 1669 (1963).Google Scholar
  23. [23]
    Retiene, K., A. Espinoza, K. H. Marx u.E. F. Pfeiffer: Über das Verhalten von ACTH und Cortisol im Blut von Normalen und von Kranken mit primärer und sekundärer Störung der Nebennierenrindenfunktion. Klin. Wschr.43, 205 (1965).Google Scholar
  24. [24]
    Diem, K.: Documenta Geigy, Wissenschaftliche Tabellen, 6. Aufl. Basel: J. R. Geigy S. A. 1960.Google Scholar
  25. [25]
    Gaddum, J. H.: Bioassay and mathematics. Pharmacol. Rev.5, 87 (1953).Google Scholar
  26. [26]
    Sydnor, K. L., andG. Sayers: Blood and pituitary ACTH in intact and adrenalectomized rats after stress. Endocrinology55, 621 (1954).Google Scholar
  27. [27]
    Williams, W. L., D. Island, R. A. A. Oldfield, andG. W. Liddle: Blood corticotropin (ACTH) levels in Cushing's disease. J. clin. Endocr.21, 426 (1961).Google Scholar
  28. [28]
    Davies, B. M. A.: Blood corticotrophin in normal adults and in patients with Cushing's syndrome. Acta endocr. (Kbh.)45, 55 (1964).Google Scholar
  29. [29]
    Purves, H. D., andN. E. Sirett: Assay of corticotrophin in dexamethasone-treated rats. Endocrinology77, 366 (1965).Google Scholar
  30. [30]
    Yalow, R. S., S. M. Glick, J. Roth, andS. A. Berson: Radioimmunoassay of human plasma ACTH. J. clin. Endocr.24, 1219 (1964).Google Scholar
  31. [31]
    Felber, J. P., A. J. Moody, A. Villanueva etA. Vanotti: Determination radio-immunologique de l'insuline et de l'ACTH en clinique. Bull. schweiz. Akad. med. Wiss.21, 261 (1965).Google Scholar
  32. [32]
    Imura, H., L. L. Sparks, G. M. Grodsky, andP. H. Forsham: Immunologic studies of adrenocorticotropic hormone (ACTH). Dissociation of biologic and immunologic activities. J. clin. Endocr.25, 1361 (1965).Google Scholar
  33. [33]
    Graber, A. L., J. R. Givens, W. E. Nicholson, D. P. Island, andG. W. Liddle: Persistence of diurnal rhythmicity in plasma ACTH concentrations in cortisol-deficient patients. J. clin. Endocr.25, 804 (1965).Google Scholar
  34. [34]
    Nelson, D. H.: Corticotropin in human plasma: Clinical endocrinology, vol. I, p. 626. New York: Grune & Stratton, Inc. 1960.Google Scholar
  35. [35]
    Raith, L., u.H. J. Karl: Biologische Halbwertszeit, Abbau und Ausscheidung von 16-Methylenprednisolon. Klin. Wschr.44, 298 (1966).Google Scholar
  36. [36]
    Engel, F. L.: Extraadrenal actions of adrenocorticotropin. In: Vitamins and hormones, p. 194. New York: Academie Press 1961.Google Scholar
  37. [37]
    Schwarz, K., u.P. C. Scriba: Endokrin bedingte Encephalopathien. Ref. Verh. dtsch. Ges. inn. Med.72 (1966) (im Druck)Google Scholar
  38. [38]
    Nelson, D. H., J. W. Meakin, J. B. Dealy, D. D. Matson, K. Emerson, andG. W. Thorn: ACTH-producing tumor of the pituitary gland. New Engl. J. Med.259, 161 (1958).Google Scholar
  39. [39]
    Nelson, D. H., J. W. Meakin, andG. W. Thorn: ACTH-producing pituitary tumors following adrenalectomy for Cushing's syndrome. Ann. intern. Med.52, 560 (1960).Google Scholar
  40. [40]
    Marguth, F.: Differential-diagnostik der Geschwülste im Bereich des Türkensattels. Dtsch. med. Wschr.89, 1839 (1964).Google Scholar
  41. [41]
    Kracht, J.: Das Hypophysennebennierenrinden-System bei Cushing-Syndrom. Verh. dtsch. Ges. Path.47, 280 (1963).Google Scholar
  42. [42]
    Takemoto, H., K. Yokoro, J. Furth, andA. I. Cohen: Adrenotropic activity of mammo-somatotropic tumors in rats and mice. Cancer Res.22, 917 (1962).Google Scholar
  43. [43]
    Schwarz, K., P. C. Scriba u.G. G. Hofmann: Die intravenöse Glucose-Belastung und die Erfassung einer latenten Nebennierenrindeninsuffizienz während und nach Corticosteroidtherapie. Verh. Dtsch. Ges. inn. Med.71, 360 (1965).Google Scholar
  44. [44]
    Kracht, J., H. D. Zimmermann u.U. Hachmeister: Immunhistologischer ACTH-Nachweis in einem R-Zellen-Adenom des Hypophysenvorderlappens bei M. Cushing. Virchows Arch. path. Anat.340, 270 (1966).Google Scholar
  45. [45]
    Bartter, F. C., F. Albright, A. P. Forbes, A. Leaf, E. Dempsey, andE. Carroll: The effects of adrenocorticotropic hormone and cortisone in the adrenogenital syndrome associated with congenital adrenal hyperplasia: an attempt to explain and correct its discordered hormonal pattern. J. clin. Invest.30, 237 (1951).Google Scholar
  46. [46]
    Wolf, R. L., M. Mendlowitz, L. J. Soffers, J. Roboz, andS. E. Giltow: Metabolism of corticotropin in man. Proc. Soc. exp. Biol. (N. Y.)119, 244 (1965).Google Scholar
  47. [47]
    Melick, R. A., G. D. Aurbach, andJ. T. Potts: Distribution and half-life of 131-I-labeled parathyroid hormone in the rat. Endocrinology77, 198 (1965).Google Scholar
  48. [48]
    Harris, G. W.: Entwicklung und heutiger Stand der Neuroendokrinologie. Dtsch. med. Wschr.90, 61 (1965).Google Scholar
  49. [49]
    Anderson, E.: The hypothalamus and adrenocorticotrophic hormone release. In: The adrenal cortex (ed.H. D. Moon), p. 189. New York:P. B. Hoeber Inc. 1961.Google Scholar
  50. [50]
    Braunsteiner, H., G. Giebisch, H. Kolder u.G. Werner: Untersuchungen über die Freisetzung und Verteilung von adrenocorticotropem Hormon in Parabiosetieren. Naunyn-Schmiedebergs Arch. exp. Path. Pharmak.215, 210 (1952).Google Scholar
  51. [51]
    Meakin, J. W., J. E. Bethune, R. H. Despointes u.D. H. Nelson: The rate of disappearance of ACTH activity from the blood of humans. J. clin. Endocr.19, 1491 (1959).Google Scholar
  52. [52]
    Meakin, J. W., W. H. Tingey, andD. H. Nelson: The catabolism of ACTH: Stability in blood, plasma, serum, saline. Endocrinology66, 59 (1960).Google Scholar
  53. [53]
    Meakin, J. W., andD. H. Nelson: The catabolism of ACTH: Some characteristics of an ACTH inactivating system in plasma. Endocrinology66, 73 (1960).Google Scholar
  54. [54]
    Richards, J. B., andG. Sayers: Fate and excretion of adrenocorticotropic hormone. Proc. Soc. exp. Biol. (N. Y.)77, 87 (1951).Google Scholar
  55. [55]
    van Dyke, D. C., M. E. Simpson, C. H. Li, andS. M. Evans: Survival in the circulation of the growth and adrenocorticotropic hormone as evidenced by parabiosis. Amer. J. Physiol.163, 297 (1950).Google Scholar
  56. [56]
    Greenspan, F. S., C. H. Li, andH. M. Evans: Disappearance rate of ACTH from rat's plasma after i.v. injection. Endocrinology46, 261 (1950).Google Scholar
  57. [57]
    Sydnor, K. L., andG. Sayers: Biological half-life of endogenous ACTH. Proc. Soc. exp. Biol. (N. Y.)83, 729 (1953).Google Scholar
  58. [58]
    Retiene, K., M. Fischer, H. Ditschuneit u.E. F. Pfeiffer: Biologische Halbwertszeit von exogenem ACTH im menschlichen Blut. 9. Symp. Dtsch. Ges. Endokrinol. Berlin-Göttingen-Heidelberg: Springer 1962.Google Scholar
  59. [59]
    Porter, J. C., andM. S. Klaiber: Relationship of input of ACTH to secretion of corticosterone in rats. Amer. J. Physiol.207, 789 (1964).Google Scholar
  60. [60]
    Sorge, F., H. E. Mentzel, G. Schumann, A. Brendel u.E. F. Pfeiffer: Sekretionsrhythmik von ACTH und Cortisol im Blute von Stoffwechselgesunden, Prädiabetikern und Fettsüchtigen. Diabetiologia1, 151 (1965).Google Scholar
  61. [61]
    Thorn, G. W.: The diagnosis and treatment of adrenal insufficiency, 2nd ed. Springfiedl (Ill.): Ch. C. Thomas 1951 Publ.Google Scholar

Copyright information

© Springer-Verlag 1966

Authors and Affiliations

  • P. C. Scriba
    • 1
  • R. Hacker
    • 1
  • P. Dieterle
    • 1
  • F. Kluge
    • 1
  • W. Hochheuser
    • 1
  • K. Schwarz
    • 1
  1. 1.II. Medizinische Klinik der Universität MünchenGermany

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