Infection

, Volume 20, Issue 1, pp 38–42 | Cite as

Clinical course and prognosis of brucella spondylitis

  • J. D. Colmenero
  • D. L. Orjuela
  • R. Garcia-Portales
  • C. Juarez
  • F. Rodriguez-Sampedro
  • J. M. Cisneros
  • J. Pachón
Originalia

Summary

A multicentre prospective study of 593 patients with brucellosis, of whom 58 (9.7%) had spondylitis, was performed in order to evaluate the possible clinical, radiological and evolutionary differences in the different segments of the spinal column. Five of the patients with cervical spondylitis (71%) had compression of the medulla or roots, versus just two (11%) in the dorsal group and nine (21%) in the lumbar group (p<0.05). There were no other clinical, haematological or biochemical differences between the three spinal segments, and both the serological response and the percentage of positive blood cultures were also similar in the three groups. The patients with cervical and dorsal spondylitis had a significantly higher number of paravertebral and/or epidural masses than those with lumbar spondylitis (p<0.05). Seventy-one percent of the patients with cervical spondylitis made unsatisfactory progress, versus 11% and 5% of those in the dorsal and lumbar groups, respectively (p<0.05 and p<0.001). In conclusion, given the high incidence of paravertebral and/or epidural masses, the neurological involvement, and the high rate of important functional disabilities, cervical spondylitis should be considered to be a very severe complication of brucellosis, and its treatment and follow-up must therefore be energetic and rigorous in order to detect and correct as early as possible compressions of the neural axis and its roots.

Klinischer Verlauf und Prognose der Spondylitis bei Bruzellose

Zusammenfassung

Im Rahmen einer multizentrischen Studie mit 593 an Bruzellose erkrankten Patienten wurden 58 Fälle von Spondylitis (9,7%) beobachtet. Mögliche Unterschiede in der klinischen und radiologischen Symptomatik und im Verlauf bei den verschiedenen Segmentlokalisationen wurden analysiert. Eine Kompression des Rückenmarks oder der Nervenwurzeln wurde bei fünf Patienten mit zervikaler Spondylitis beobachtet (71%), bei zwei (11%) im thorakalen Bereich und bei neun (21%) im lumbalen Bereich (p<0,05). In den klinischen, hämatologischen und biochemischen Befunden fanden sich sonst keine Unterschiede zwischen den drei Gruppen; die serologischen Befunde und Anzahl der Fälle mit positiver Blutkultur waren ebenfalls vergleichbar. Im Zervikal- und Thorakalbereich trat signifikant häufiger eine paravertebrale und/oder epidurale entzündliche Geschwulst auf als bei Spondylitis im Lumbalbereich (p<0,05). Die Therapieergebnisse waren bei 71% der Patienten mit zervikaler Spondylitis unbefriedigend, bei thorakaler Spondylitis nur in 11% und bei lumbalem Befall in 5% der Fälle (p<0,05, beziehungsweise p<0,001). Die zervikale Spondylitis mit ihrem hohen Anteil an paravertebraler und/oder epiduraler Entzündungs-reaktion und neurologischen Störungen mit funktionellen Ausfällen muß folglich als eine sehr schwere Komplikation der Bruzellose angesehen werden. Sie erfordert eine effiziente und konsequent durchgeführte Therapie und Verlaufsbeobachtung, um rechtzeitig Kompressionen des Rückenmarks und der Nervenwurzeln zu erkennen und möglichst frühzeitig einer Entlastungstherapie zuzuführen.

Preview

Unable to display preview. Download preview PDF.

Unable to display preview. Download preview PDF.

References

  1. 1.
    Joint FAO-WHO Expert Committee on Brucellosis: Technical report series 740. Sixth report. World Health Organization, Geneva 1986, p. 7.Google Scholar
  2. 2.
    Ganado, W., Craig, A. J. Brucellosis myelopathy. J. Bone Joint Surg. 40 (1958) 1380–1387.Google Scholar
  3. 3.
    Rivero-Puente, A., Maravi-Poma, E., Garcia-Carausan, M., Gamboa, J., Perez, C., Eguaras, J., Uribarrena, R., Borda, F. Brucelosis: Estudio de 222 casos. Parte II: Clínica de la Brucelosis Aguda. Rev. Clin. Esp. 166 (1982) 59–63.Google Scholar
  4. 4.
    Mousa, A. R. M., Elhag, K. M., Khogali, M., Marifie, A. A. The nature of human brucellosis in Kuwait: study of 379 cases. Rev. Infect. Dis. 10 (1988) 211–217.Google Scholar
  5. 5.
    Colmenero, J. D., Porras, J. J., Valdivieso, P., Porras, J. A., De Ramón, E., Causse, M., Juarez, C. Brucelosis: Estudio prospectivo de 100 casos. Med. Clin. (Barcelona) 86 (1986) 43–48.Google Scholar
  6. 6.
    Gotuzzo, E., Alarcón, G. S., Bocanegra, T. S. Articular involvement in human brucellosis: a retrospective analysis of 304 cases. Semin. Arthritis Rheum. 12 (1982) 245–255.Google Scholar
  7. 7.
    Glasgow, M. M. S. Brucellosis of the spine. Br. J. Surg. 63 (1976) 283–288.Google Scholar
  8. 8.
    Keenan, J. D., Metz, C. H. W. Brucella spondylitis. A brief review and case report. Clin. Orthop. 82 (1972) 87–91.Google Scholar
  9. 9.
    Colmenero, J. D., Reguera, J. M., Cabrera-Franquelo, F., Fernandez-Nebro, A. Osteoarticular complications of brucellosis. Ann. Rheum. Dis. 50 (1991) 23–26.Google Scholar
  10. 10.
    Serre, H., Kalfa, G., Brousson, A., Sany, J., Bertrand, A., Simon, L. Manifestations Ostéoarticulaires de la Brucellose. Révue du Rhumatisme 48 (1981) 143–148.Google Scholar
  11. 11.
    Kelly, P. J., Martin, W. J., Schiger, A., Weed, L. A. Brucellosis of the bones and joints: experience with thirty-six patients. JAMA 147 (1960) 347–353.Google Scholar
  12. 12.
    Ariza, J., Gudiol, F., Valverde, J., Pallarés, R., Fernandez-Viladrich, G., Rufi, G., Espadaler, L., Fernandez-Nogués, F. Brucellar spondylitis: a detailed analysis based on current finding. Rev. Infect. Dis. 7 (1986) 656–664.Google Scholar
  13. 13.
    Lifeso, R. M., Harder, E., McCorkell, S. J. Spinal brucellosis. J. Bone Joint Surg. (Br) 67 (1985) 345–351.Google Scholar
  14. 14.
    Alonso, F., Valdivielso, L., Gonzalez, A., Izquierdo, M., Schüller, A. Complicaciones neurológicas en la espondilitis brucelar. Rev. Clin. Esp. 152 (1979) 131–136.Google Scholar
  15. 15.
    Rotés-Querol, J. Osteo-articular sites of brucellosis. Ann. Rheum. Dis. 16 (1957) 63–68.Google Scholar
  16. 16.
    Ruiz-Castañeda, M. Laboratory diagnosis of brucellosis in man. Bull. WHO 24 (1961) 73–84.Google Scholar
  17. 17.
    Alton, G. G., Jones, L. M., Pietz, D. E. Laboratory techniques in brucellosis. Second edition. WHO, Geneva 1975, pp. 1–163.Google Scholar
  18. 18.
    Alvarez-Betés, J., Alvarez-Mosig, J. M. Immunofluorescencia brucelósica. Rev. Diag. Biol. 26 (1977) 195–200.Google Scholar
  19. 19.
    Kerr, W. R., MacCaughey, W. J., Coghlan, J. D., Quaife, R. A., Robertson, L., Farrell, I. D. Techniques and interpretation in the serological diagnosis of brucellosis. J. Med. Microbiol. 1 (1968) 181–193.Google Scholar
  20. 20.
    Morgan, W. J. D., Mackinnon, D. J., Lawson, J. R., Cullen, G. A. The rose of bengal plate agglutination test in the diagnosis of brucellosis. Vet. Rec. 85 (1969) 636–641.Google Scholar
  21. 21.
    Mousa, A. R. M., Muhtaseb, S. A., Almudallal, D. S., Khodeir, S. M., Marafie, A. A. Osteoarticular complications of brucellosis: study of 169 cases. Rev. Infect. Dis. 9 (1987) 531–543.Google Scholar
  22. 22.
    Sharif, H. S., Adeiyan, O. A., Clark, D. I C., Madkour, M. M., Aabed, M. Y., Mattsson, T. A., Al-Deeb, S. M., Moutaery, K. R. Brucellar and tuberculous spondylitis: comparative imaging features. Radiology 171 (1989) 419–425.Google Scholar
  23. 23.
    Mousa, A. M., Bahar, R. H., Araj, G. F., Koshy, T. S., Muhtaseb, S. A., Al-Mudallal, D. S., Marafie, A. A. Neurological complications of brucella spondylitis. Acta. Neurol. Scand. 81 (1990) 16–23.Google Scholar
  24. 24.
    Bahar, R. H., Al-Suhaili, A. R., Mousa, A. M., Nawaz, M. K., Kaddah, N., Abdel-Dayem, H. M. Brucellosis: appearance on skeletal imaging. Clin. Nucl. Med. 13 (1988) 102–106.Google Scholar
  25. 25.
    Madkour, M. M., Sharif, H. S., Abed, M. Y., Al-Fayed, M. A. Osteo-articular brucellosis: results of bone scintigraphy in 140 patients. AJR 150 (1988) 1101–1105.Google Scholar
  26. 26.
    Ceviker, N., Baykaner, M., Göksel, L., Sener, L., Alp, H. Spinal cord compression due to brucella granuloma. Infection 17 (1989) 304–305.Google Scholar

Copyright information

© MMV Medizin Verlag GmbH München 1992

Authors and Affiliations

  • J. D. Colmenero
    • 1
  • D. L. Orjuela
    • 1
  • R. Garcia-Portales
    • 1
  • C. Juarez
    • 1
  • F. Rodriguez-Sampedro
    • 2
  • J. M. Cisneros
    • 3
  • J. Pachón
    • 3
  1. 1.Infectious Disease UnitSpain
  2. 2.Radiology DepartmentRegional Hospital MalagaSpain
  3. 3.Infectious Diseases Unit“Virgen del Rocio” University HospitalSevilleSpain
  4. 4.Departamento de Medicina InternaHospital Regional “Carlos Haya”MálagaSpain

Personalised recommendations