Summary
An investigation has been performed in 49 women about the influence exerted on the glucose-tolerance, insulin and proinsulin secretion by hormonal contraceptives of different types and compositions. A disturbed dynamics of the insulin secretion with elevated values in the OGTT at two and three hours has been proven at a nearly equal degree using combined preparations (Anacyclin, Eugynon, Neogynon, Mikrogynon) or sequential preparations (Kombiquens, Ovanon). Though there has been interference with the glucose tolerance, the serum proinsulin in the OGTT showed increased levels too. When a combined preparation was applied, the proinsulin values were significantly higher compared to a sequential type contraceptive. The observed disturbance of the insulin and proinsulin secretion is explained by a decreased sensitivity to insulin in the peripheral fat tissue.
The actual dose of the estrogen-gestagen components has no influence on the described changes. Elevated insulin levels are demonstrable already during the first treatment cycle. The degree of the disturbance is independent of the duration of the medicamentous application during the first 6 contraceptive months. After withdrawal of the respective contraceptive steroid the insulin secretion showed nearly normal dynamics during the subsequent menstrual cycle.
Zusammenfassung
Bei 49 Frauen wurde die Beeinflussung der Insulin- und Proinsulin-Sekretion sowie die Glukosetoleranz durch hormonale Kontrazeptiva unterschiedlichen Typs und Zusammensetzung untersucht. Eine gestörte Dynamik der Insulinsekretion mit erhöhten 2- und 3 Std-Werten im OGTT ließ sich bei Kombinationspräparaten (Anacyclin, Eugynon, Neogynon, Mikrogynon) und Sequentialpräparaten (Kombiquens, Ovanon) in ähnlichem Umfang nachweisen. Die Glukosetoleranz war nicht beeinträchtigt. Die Proinsulin-Spiegel zeigten im OGTT ebenfalls erhöhte Werte. Unter Anwendung eines Kombinationspräparates lagen die Proinsulin-Werte deutlich höher als bei einem Medikament vom Sequentialtyp. Die beobachtete Störung der Insulin- und Proinsulin-Sekretion wird mit einer verminderten Insulinempfindlichkeit des peripheren Fettgewebes erklärt.
Die Dosis der Östrogen-Gestagen-Komponenten (bei Äthinylöstradiol-Norgestrel-Gemischen) hat keinen Einfluß auf die beschriebenen Veränderungen. Schon im ersten Behandlungszyklus lassen sich erhöhte Insulinspiegel nachweisen. Der Umfang der Störung ist innerhalb der ersten sechs Behandlungsmonate unabhängig von der Einnahmedauer. Nach Absetzen des jeweiligen antikonzeptionellen Steroids normalisierte sich die Insulin-Sekretion im nachfolgenden Zyklus weitgehend.
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Hausmann, L., Goebel, K.M., Klähn, D. et al. Insulin- und Proinsulin-Sekretion bei Anwendung antikonzeptioneller Steroide. Klin Wochenschr 53, 853–860 (1975). https://doi.org/10.1007/BF01466958
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DOI: https://doi.org/10.1007/BF01466958