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Langenbecks Archiv für Chirurgie

, Volume 372, Issue 1, pp 834–835 | Cite as

176. Entwicklung und Validierung des Peritonitis-Index-Altona (PIA II)

  • D. H. Wittmann
  • W. Teichmann
  • M. Müller
B. Wissenschaftliches Programm III. Freie Vorträge C. Chirurgische Intensivmedizin — Ursachen und Therapie von Organversagen

Zusammenfassung

Anhand unseres Peritonitiskrankengutes von 567 Patienten wurde über die Diskriminanzanalyse der Einfluss verschiedener, bei Erstoperation erhobenen Patientenvariablen auf die Zielvariablen LEBT-TOT mathematisch exakt definiert und daraus Peritonitisindex mit folgenden Variablen (score) entwickelt: Alter über 60 Jahre (−0,61), männlich (−0,61), Anamnese über 24 h (−0,40), Herzinsuffiziens (−0,47), insulinbedürftiger Diabetes mellitus (−1,36), Kreatinin über 4 mg/dl (−0,75), Leukocyten unter/über 5000 und 26 000/nl (−2,47), Ausbreitung diffus (−0,34), Durchwanderung bei Ileus (−2,74), Mesenterialverschluss (−4,19), Ulcusperforation Magen/Duodenum (0,49), Ursprung Colon (0,77), Konstante (2,02), Mittelpunkt ist Null; bei einem Score von −1,315 ist die Wahrscheinlichkeit zu sterben 97,5%. Die Klassifikationsgenauigkeit des Index beträgt 87,4%. Die Validierung am unbekannten Kontrollkollektiv ergab 81,4% richtig klassifizierte Fälle.

Schlüsselwörter

Peritonitis Score Diskriminanzanalyse Index 

Development and validation of the altona peritonitis index (PIA II)

Summary

In the development of PIA II, all of the 567 patients were included who had been operated on for intra-abdominal infections. Discriminant analysis was used to rank the variables used according to their power to discriminate between the target variables SURVIVOR-NONSURVIVOR and to attribute a discrimination factor to each. The variables used and the scores were: male sex (−0.61), age over 60 years (−0.38), history of infection or more than 48 h (−0.40), congestive heart failure (−0.47), insulin-dependent diabetes mellitus (−1.36), leukocyte count of less/more than 5000/26 000/nl (−2.47), creatine over 4 mg/dl (−0.75), diffuse peritonitis (−0.34), peritonitis due to mesenteric infarction (−4.19), due to intestinal strangulation (−2.74), due to perforated peptic ulcer (0.49), due to perforated appendix (0.62), due to perforation of colon (0.77), and the constant (2.02). The midpoint is zero and a score of ± 1.315 showed the probability of survival or nonsurvival (97% correct prediction). The PIA II classified 89% of all test group patients correctly. Validation in the unknown control group showed a correct classification of 81.4%.

Key words

Peritonitis Score Discriminant analysis Index 

Copyright information

© Springer-Verlag 1987

Authors and Affiliations

  • D. H. Wittmann
    • 1
  • W. Teichmann
    • 1
  • M. Müller
    • 1
  1. 1.I. Chirurgische Abteilung, Allgemeines Krankenhaus AltonaHamburg 50

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