153. Chirurgische Aspekte in der Behandlung der idiopathischen thrombocytopenischen Purpura
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Zusammenfassung
Zwischen 1971 und 1985 wurden 46 Patienten im Alter von 13 bis 69 Jahren wegen einer chronischen idiopathischen thrombocytopenischen Purpura splenektomiert. Eine Vorbehandlung mit Steroiden erfolgte in 91,3% der Fälle. Eine Vollremission wurde nach der Splenektomie in 86% beobachtet (Follow-up von 5 Jahren). Die perioperative Komplikationsrate lag mit 15% gegenüber Splenektomien aus anderer Indikation hoch. Wir können folgendes operative Vorgehen empfehlen: Mediane Oberbauchlaparotomie, präliminäre Unterbindung der A. lienalis, subtile Suche nach Nebenmilzen, perioperative Antibioticagabe, low-dose-Heparinisierung.
Schlüsselwörter
Idiopathische thrombocytopenische Purpura Splenektomie chirurgisches VorgehenSplenectomy for thrombocytopenic purpura
Summary
Between 1971 and 1985, 46 patients (aged 13–69 years) with thrombocytopenic purpura (FTP) underwent splenectomy. In 91.3%, steroids were administered preoperatively. A complete remission followed splenectomy in 86%. The important complications that occurred were: septicemia (2 cases), intraperitoneal hemorrhage (2 cases), abdominal wall abscess (2 cases), and pulmonary artery embolism (1 case). Our technique of splenectomy for ITP includes midline incision, preliminary ligature of the splenic artery, and a careful search for an accessory spleen. A single injection of antibiotics is given, followed by low-dose heparin for about 10 days.