Advertisement

Acta Neuropathologica

, Volume 12, Issue 1, pp 1–15 | Cite as

The arterial lesions underlying lacunes

  • C. M. Fisher
Original Investigations

Summary

The arterial lesions causing lacunes have been investigated using serial sections of blocks of the basal ganglia and pons from four cases with a history of hypertension and small strokes.

In 45 of 50 consecutive lacunes there was a total occlusion of the artery supplying the territory of the infarct. The associated vascular lesions were as follows: segmental arterial disorganization 40 (with enlargement 31, with hemorrhage 26, with fibrinoid deposit 14), thrombosis of a fusiform asymmetric microaneurysm, 2; plaque of foam cells (atherosclerosis) 3; complete absence of any lesion 1; suspected segmental disorganization 3; and miscellaneous 1.

Segmental arterial disorganization has been discussed in some detail. Others have termed this condition hyalinosis, angionecrosis with aneurysm formation, plasmatic destruction, fibrinoid necrosis, fibrinoid arteritis, etc.

Key-Words

Vascular Lesions Lacunes Segmental Arterial Disorganization Hypertension Atherosclerosis 

Zusammenfassung

Die zur Bildung von Lacunen führenden Arterienveränderungen wurden an Serienschnitten von Blöcken aus Stammganglien und Brücke von vier Fällen mit Hypertonie und kleinen Schlaganfällen in der Anamnese untersucht.

In 45 von 50 fortlaufenden Lacunen fand sich ein kompletter Verschluß der das Infarktgebiet versorgenden Arterie. Die damit verbundenen Gefäßläsionen waren: segmentale arterielle Desorganisation 40 (mit Erweiterung 31, mit Blutung 26, mit Fibrinablagerungen 14), Thrombose eines asymmetrischen fusiformen Mikroaneurysmas: 2; Plaque mit Schaumzellen (Atherosklerose): 3; Fehlen jeglicher Läsion: 1; Verdacht auf segmentale Desorganisation 3 und verschiedene: 1.

Die segmentale arterielle Desorganisation wird genaeur erörtert. Sie wurde von anderen Autoren als Hyalinose, Angionekrose mit Aneurysmenbildung, plasmatische Destruktion, fibrinoide Nekrose, fibrinoide Arteriitis usw. bezeichnet.

Preview

Unable to display preview. Download preview PDF.

Unable to display preview. Download preview PDF.

Bibliography

  1. 1.
    Sisher, C. M.: Lacunes: Small deep cerebral infarcts. Neurology (Minneap.)15, 774 (1965).Google Scholar
  2. 2.
    Feigin, I., andP. Prose: Hypertensive fibrinoid arteritis of the brain and gross cerebral hemorrhage. Arch. Neurol.1, 98 (1959).Google Scholar
  3. 3.
    Matsuoka, S.: Studien über Hirnblutung und Erweichung (III. Mitteilung). Über kleine Aneurysmen in den Gehirnen ohne Blutung bzw. blutungsfreien Hirnpartien. Trans. Soc. Path. Jap.29, 449 (1939).Google Scholar
  4. 4.
    Staemmler, M.: Zur Lehre von der Entstehung des Schlaganfalles. Klin. Wschr.15, 1300 (1936).Google Scholar
  5. 5.
    Wolff, K.: Untersuchungen und Bemerkungen zur Lehre von der hyportonischen apoplektischen Hirnblutung. Virchows Arch. path. Anat.299, 573 (1937).Google Scholar
  6. 6.
    Scholz, W., u.D. Nieto: Studien zur Pathologie der Hirngefäße. I. Fibrose und Hyalinose. Z. ges. Neurol. Psychiat.162, 675 (1938).Google Scholar
  7. 7.
    Anders, H. E., u.W. J. Eicke: Die Gehirngefäße beim Hochdruck. Arch. Psychiat. Nervenkr.112, 1 (1940).Google Scholar
  8. 8.
    Rosenblath: Über die Entstehung der Hirnblutung bei dem Schlaganfall. Dtsch. Z. Nervenheilk.61, 10 (1918).Google Scholar
  9. 9.
    Rühl, A.: Atherosklerotische Gefäßruptur oder Spasmus als Ursache der apoplektischen Gehirnblutung. Beitr. path. Anat.78, 160 (1927).Google Scholar
  10. 10.
    Spatz, H.: Pathologische Anatomie der Kreislaufstörungen des Gehirns. Z. ges. Neurol. Psychiat.167, 301 (1939).Google Scholar
  11. 11.
    Marie, P.: Des foyers lacunaires de désintégration et de différents autres états cavitaires du cerveau. Rev. méd. (Paris)21, 281 (1901).Google Scholar
  12. 12.
    Ferrand, J.: Essai sur l'hémiplégie des Vieillards. Les lacunes de désintégration cérébrale. Thesis, Paris 1902.Google Scholar
  13. 13.
    Green, F. H. K.: Miliary aneurysms in the brain. J. Path. Bact.33, 71 (1930).Google Scholar
  14. 14.
    Beitzke, H.: Die Rolle der kleinen Aneurysmen bei den Massenblutungen des Gehirns. Verh. dtsch. Path. Ges.29, 74 (1936).Google Scholar
  15. 15.
    Wirtz, H.: Die disseminierten Erweichungsherde des Hypertonikergehirns und ihre pathogenetische Bedeutung für die große Hochdruckblutung. Beitr. Path. Anat.97, 219 (1936).Google Scholar
  16. 16.
    Russell, R. W. R.: Observations on intracerebral aneurysms. Brain86, 425 (1963).Google Scholar

Copyright information

© Springer-Verlag 1969

Authors and Affiliations

  • C. M. Fisher
    • 1
    • 2
  1. 1.Neurology Service of the Massachusetts General HospitalBostonUSA
  2. 2.the Department of NeurologyHarvard Medical SchoolBostonUSA

Personalised recommendations