Advertisement

Archives of orthopaedic and traumatic surgery

, Volume 102, Issue 3, pp 148–153 | Cite as

Treatment of hip dislocation after walking age

  • F. Grill
Original Articles

Summary

Between 1979 and 1981, 35 patients were treated at our institution. All patients were more than 18 months of age and 50 congenitally dislocated hips were treated. The average age at operation was 7 years and 3 months. Whereas children under the age of 6 were typically operated upon by open reduction and Salter, Pemberton, or Dega osteotomy partly combined with femoral osteotomy, in the group of the patients older than 6 years with high iliac hip dislocations, a method was used to avoid femoral shortening. By means of the Wagner distractor the dislocated hips were brought opposite to the acetabulum. This procedure was followed by femoral osteotomy and in most cases Chiari pelvic osteotomy. Despite a number of complications the results turned out better than expected. Compared with the preoperative X-ray classifications (Severin) the postoperative result was excellent in 10 cases, good in 20, fair in 15, and poor in 1 case.

Keywords

Public Health Postoperative Result Open Reduction Femoral Osteotomy Pelvic Osteotomy 
These keywords were added by machine and not by the authors. This process is experimental and the keywords may be updated as the learning algorithm improves.

Zusammenfassung

Zwischen 1979 und 1981 wurden an der Kinderorthopädischen Abteilung des Orthopädischen Spitals in Wien-Speising, 35 Kinder mit 50 luxierten Hüften die älter als 18 Monate waren behandelt. Das Durchschnittsalter bei der Operation war 7 Jahre und 3 Monate. Während Kinder unter 6 Jahren durch eine offene Reposition in Kombination mit einer Salter-, Pemberton- oder Dega-Osteotomie behandelt wurden und fallweise auch eine Korrektur der Schenkelhalsantetorsion erfolgte, wurde bei Kindern über 6 Jahren zuerst versucht mit Hilfe eines Wagner-Apparates hochstehende Hüften der Pfanne gegenüber zu stellen, um eine weitgehende Verkürzungsosteotomie des Femors zu vermeiden. Erst dann wurde die Hüfte offen eingestellt und Fehlstellungen des Acetabulums und des coxalen Femurendes korrigiert. Trotz einer relativen hohen Zahl von Komplikationen waren die postoperativen Ergebnisse besser als erwartet.

Preview

Unable to display preview. Download preview PDF.

Unable to display preview. Download preview PDF.

References

  1. 1.
    Arcq M (1981) Die operative Behandlung (RepositionRekonstruktion) der veralteten hohen Hüftluxation mit einem Distraktionsgerät. In: Hüftluxation und Hüft-dysplasie im Kindesalter, Buchreihe für Orthopädie und Grenzgebiete, Bd 2. Medizinische Verlagsgesellschaft, Uelzen, S 145–150Google Scholar
  2. 2.
    Chiari K (1956) Ergebnisse mit der Beckenosteotomie als Pfannendachplastik. Z Orthop 87:14Google Scholar
  3. 3.
    Chiari K (1974) Medial displacement osteotomy of the pelvis. Clin Orthop 98:55–72Google Scholar
  4. 4.
    Dega W (1965) Der klinische Wert der Pfannendachplastik in der Behandlung der angeborenen Hüftluxation. In: Chapchal G (Hrsg) Beckenosteotomie-Pfannendachplastik. Thieme, StuttgartGoogle Scholar
  5. 5.
    Gekeler J (1981) Zur Therapie der veralterten Hüftluxation. Z Orthop 119:92–101Google Scholar
  6. 6.
    Graf R (1981) Die operative Reposition der angeborenen Hüftgelenkluxation. Z Orthop 119:491–497Google Scholar
  7. 7.
    Le Coeur P (1965) Ostéotomie isthmique de bascule. Internationales Symposium Beckenosteotomie-Pfannendachplastik. Thieme, StuttgartGoogle Scholar
  8. 8.
    Pemberton PA (1965) Pericapsular osteotomy of the ilium for treatment of congenital subluxation and dislocation of the hip. J Bone Joint Surg [AM] 47:65–78Google Scholar
  9. 9.
    Pemberton PA (1974) Pericapsular osteotomy of the ilium for the treatment of Clin Orthop 98:41–55Google Scholar
  10. 10.
    Salter RB (1974) The first fifteen year's personal experience with innominate osteotomy in the treatment of congenital dislocation and subluxation of the hip. Clin Orthop 98:55–72Google Scholar
  11. 11.
    Severin E (1941) Contribution to knowledge of congenital dislocation of the hip joint; Late results of closed reduction and arthrography studies of recent cases. Acta Chir Scand [Suppl 63] 84:1Google Scholar
  12. 12.
    Wilson CS (1974) Surgical treatment of the dysplastic acetabulum in adolescence. Clin Orthop 98:137–146Google Scholar

Copyright information

© Springer-Verlag 1984

Authors and Affiliations

  • F. Grill
    • 1
  1. 1.Abteilung für KinderorthopädieOrthopädisches Spital SpeisingWienAustria

Personalised recommendations