Advertisement

European Journal of Clinical Pharmacology

, Volume 4, Issue 2, pp 125–130 | Cite as

Metabolism of benzbromarone in man

  • J. Broekhuysen
  • M. Pacco
  • R. Sion
  • L. Demeulenaere
  • M. van Hee
Originals

Summary

Benzbromarone, uniformly labelled with tritium by the Wilzbach procedure, was administered orally to 10 patients. No tritium exchange occurred. — After 100 mg orally (0.236 mmoles) blood radioactivity rose to a maximum (1–1.5 µg/ml; 2.4–3.5 µM) in about 6 h followed by a small decline and a long plateau extending from the 12th to the 48th hour, after which radioactivity disappeared rapidly from the blood. At the peak, benzbromarone accounted for approx. 50% of the total radioactivity, the remainder being due to dehalogenated metabolites and other unidentified substances. During the plateau, benzbromarone was steadily replaced by benzarone which accounted for 75% of the total radioactivity at the 48th h. — During chronic administration of 100 mg labelled benzbromarone daily for 14 days, blood radioactivity increased sharply for the first two days and then much more slowly. After withdrawal of the drug the blood radioactivity declined rapidly. — Benzbromarone is eliminated principally via the intestinal tract. About 50% of a single 100 mg dose is evacuated unchanged in the faeces within 2 or 3 days, probably without having been absorbed, and about 8% in the urine. Half of a single oral dose is eliminated in the faeces in about 1.2 days. — The drug is extensively dehalogenated in the liver, the bile containing over 60% of benzarone and small amounts of bromobenzarone. An appreciable proportion of these metabolites is conjugated with glucuronic acid.

Key words

Benzbromarone hypouricaemic agents tritiation drug metabolism 

Preview

Unable to display preview. Download preview PDF.

Unable to display preview. Download preview PDF.

References

  1. 1.
    Delbarre, F., Auscher, C., Olivier, J.L., Rose, A.: Traitement des hyperuricémies et de la goutte par des dérivés du benzofuranne. Sem. Hôp.,43, 1127 (1967).Google Scholar
  2. 2.
    Sternon, J., Kocheleff, P., Couturier, E., Balasse, E., Vanden Abeele, P.: Effet hypouricémiant de la benzbromarone — Etude de 24 cas (Résultats préliminaires). Acta Clin. Belg.22, 285 (1967).Google Scholar
  3. 3.
    Kotzaurek, R., Hueber, E.F.: Über klinische Erfahrungen mit 2-Äthyl-3-(4-hydroxy-3,5-dibrombenzoyl)-benzofuran (Benzbromaron) bei der Behandlung der Gicht and Hyperurikämie. Wien. med. Wschr.,118, 1014 (1968).Google Scholar
  4. 4.
    Oshima, Y., Yoshimura, T., Akama, I., Nishida, K.: Clinical experience with benzbromarone in gout. 12th Japan Rheumatic Congress, Fukuoka (1968).Google Scholar
  5. 5.
    Zöllner, N., Stern, G., Gröbner, W., Dofel, W.: Über die Senkung des Harnsäurespiegels im Plasma durch Benzbromaronum. Klin. Wschr.,46, 1318 (1968).Google Scholar
  6. 6.
    Masbernard, A., Francoz, P.: Zur urikosurischen Wirkung des Benzbromaron. Therapiewoche19, 1553 (1969).Google Scholar
  7. 7.
    Mertz, D.P.: Veränderungen der Serumkonzentration von Harnsäure unter der Wirkung von Benzbromaronum. Münch. med. Wschr.111, 491 (1969).Google Scholar
  8. 8.
    Van Bogaert, Ph.: Essai clinique du L 2214 dans le traitement de la goutte ou des syndromes rhumatologiques associés à une hyperuricémie. J. belge Rhum. Med. phys.24, 295 (1969).Google Scholar
  9. 9.
    Famaeye, J.P., Vandenabeele, G.: Analyse de l'action hypo-uricémiante de la benzbromarone dans 40 cas d'hyperuricémie goutteuse et non goutteuse. J. belge Rhum. Méd. phys.25, 5 (1970).Google Scholar
  10. 10.
    Krop, R.: Zur urikosurischen Wirkung von Benzbromaronum am Modell der pyrazinamidbedingten Hyperurikämie. Med. Klin.65, 1448 (1970).Google Scholar
  11. 11.
    Zöllner, N., Dofel, W., Gröbner, W.: Die Wirkung von Benzbromaronum auf die renale Harnsäureausscheidung Gesunder. Klin. Wschr.48, 426 (1970).Google Scholar
  12. 12.
    Zöllner, N., Griebsch, A., Fink, J.K.: Über die Wirkung von Benzbromaron auf den Serumharnsäurespiegel und die Harnsäureausscheidung des Gichtkranken. Dtsch. med. Wschr.,95, 2405 (1970).Google Scholar
  13. 13.
    Delbarre, F., Deltour, G., Rose, A., Olivier, J.L., Binon, F.: Recherches dans la série des benzofurannes. XXXI. Relation entre structure et effet uricosurique de certains para hydroxybenzoyl benzofurannes chez l'homme. Chim. Thérap.6, 470 (1968).Google Scholar
  14. 14.
    Broekhuysen, J., Bourgeois, F., Verschaeren, M.:-- -- -- Unpublished data.Google Scholar
  15. 15.
    Deltour, G., Broekhuysen, J., Ghislain, M., Bourgeois, F., Binon, F.: Recherches dans la série des benzofurannes. XXI. Effet inhibiteur de dérivés benzofuranniques phénoliques et de quelques analogues sur la xanthine oxydase hépatique du rat in vitro. Arch. int. Pharmacodyn.,165, 25 (1967).Google Scholar
  16. 16.
    Greiling H.: Zur klinischen Biochemie der Gicht. Dtsch. med. J.20, 336 (1969).Google Scholar
  17. 17.
    Van Vaerenbergh, P.M., Bekaert, J., Dierick, W., Broekhuysen, J.: Bestimmung des Weges eines J131-markierten pharmazeutischen Präparats im menschlichen Organismus. Strahlentherapie111, 482 (1960).Google Scholar
  18. 18.
    Broekhuysen, J., Deltour, G., Bekaert, J.: Recherches dans la série des benzofurannes. IV. Transit et métabolisme de l'éthyl-2 (hydroxy-4 diiodo-3,5 benzoyl)-3 benzofuranne chez l'animal et chez l'homme. Arch. int. Pharmacodyn.133, 379 (1961).Google Scholar
  19. 19.
    —— Bekaert, J., Rozenblum, Ch., Deltour, G.: Recherches dans la série des benzofurannes. XIII. Transit de l'éthyl-2 (hydroxy-4 benzoyl)-3 benzofuranne chez l'homme et chez l'animal. Arch. int. Pharmacodyn.158, 165 (1965).Google Scholar
  20. 20.
    Delbarre, F., Auscher, C., Amor, B.: Action uricosurique et antigoutteuse de certains dérivés du benzofuranne. Presse Méd.,73, 2725 (1965).Google Scholar
  21. 21.
    Harrison, M.T., Cameron, A.J.V.: Iodine-induced hypothyroidism due to benziodarone (Cardivix). Brit. med. J.1, 840 (1965).Google Scholar

Copyright information

© Springer-Verlag 1972

Authors and Affiliations

  • J. Broekhuysen
    • 1
    • 2
  • M. Pacco
    • 1
    • 2
  • R. Sion
    • 1
    • 2
  • L. Demeulenaere
    • 1
    • 2
  • M. van Hee
    • 1
    • 2
  1. 1.Labaz Research CenterBrusselsBelgium
  2. 2.Saint-Andrews HospitalTieltBelgium

Personalised recommendations