Archives of orthopaedic and traumatic surgery

, Volume 100, Issue 2, pp 115–121 | Cite as

The fibular reciprocal fracture in tibial shaft fractures caused by indirect violence

  • Ole Böstman
  • Antero Hänninen
Original Works

Summary

A series of 200 consecutive junctional middle-distal third tibial shaft fractures caused by indirect violence was analysed with emphasis on the significance of the location of the fibular reciprocal fracture. The fibular fracture was eccentric, i.e. subcapital or malleolar, in 96 patients. This fracture pattern was encountered only in adults and showed significantly more severe initial displacement and with conservative treatment longer union time than fractures with intact fibula or the fibular fracture on the same level with the tibial fracture.

Especially for fractures with an initial lateral displacement of more than one half of the diaphyseal diameter and with an eccentric fibular reciprocal fracture internal fixation with uncomplicated postoperative course shortened the union time and prevented residual deformity. A malleolar fibular fracture and the rare separate displaced posterior triangle fracture should in addition as such be regarded as indications for osteosynthesis.

Zusammenfassung

Bei 200 Patienten mit einem Unterschenkelschaftbruch, verursacht durch ein indirektes Trauma, wurde die Frakturmorphologie analysiert. Bei 96 Patienten war die Fibulafraktur exzentrisch, nämlich subkapital oder malleolär. Dieses Frakturmuster wies signifikant häufiger eine starke primäre Seitendislokation mit schwerer Instabilität auf. Außerdem bestand unter konservativer Behandlung eine längere Konsolidierungszeit als bei diaphysären Tibiafrakturen mit intakter Fibula oder mit Fibulafraktur auf gleicher Höhe.

Bei diaphysären Tibiafrakturen mit einer primären Seitenverschiebung um mehr als halbe Schaftbreite und mit einer exzentrischen reziproken Fibulafraktur verkürzte die operative Behandlung (in den meisten Fällen eine Schrauben- oder Plattenosteosynthese nach den Prinzipien der AO) die Konsolidierungszeit, unter der Voraussetzung eines komplikationslosen Verlaufs. Ferner verhindert die Osteosynthese Residualdeformitäten. Eine Außenknöchelfraktur und das seltene Volkmannsche Dreieck müssen als selbständige Indikationen zur Osteosynthese betrachtet werden.

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Copyright information

© J. F. Bergmann Verlag 1982

Authors and Affiliations

  • Ole Böstman
    • 1
  • Antero Hänninen
    • 1
  1. 1.Department of Orthopaedics and TraumatologyHelsinki University Central HospitalHelsinki 10Finland

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