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Temporal bone pneumatization

A planimetric study

Pneumatisation des Felsenbeins

Eine planimetrische Untersuchung

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  • 20 Citations

Zusammenfassung

In der vorliegenden Studie wurde die Ausdehnung der Felsenbeinpneumatisation ohrgesunder und ohrkranker Kinder planimetrisch berechnet. Wir stellten dabei fest, daß bei rezidivierenden Otitiden oder Seromukotympanon mittels einer Langzeit-Paukendrainage eine deutlich stärkere Zunahme der bisher gehemmten Pneumatisation erfolgt als nach alleiniger Adenotomie. Die radiologischen und klinischen Befunde weisen darauf hin, daß rezidivierende Mittelohrinfekte in früher Kindheit zu einer gehemmten Pneumatisation führen, diese aber nach adäquater Behandlung mit Paukendrainage und/oder Adenoidektomie wiederum fortschreitet.

Summary

This present study is based on the results of a planimetric investigation of temporal bone pneumatization in 73 children (with and without middle ear pathology). Radiologic and clinical follow-up studies indicate a definite inhibition of pneumatization due to chronic secretory or recurrent suppurative otitis media. This process is partially reversible if the underlying pathologic ventilation of the middle ear spaces is cured by an adequate treatment, such as direct adenoidectomy and/or long-term middle ear ventilation (6 months indispensible).

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References

  1. Andreasson L (1976, 1977) Correlation of tubal function and volume of mastoid and middle ear space as related to otitis media. Ann Otol Rhinol Laryngol 85: 198; Acta Otolaryngol (Stockh) 83: 29

  2. Diamant M (1940) Otitis and pneumatization of the mastoid bone. Acta Otolaryngol [Suppl] (Stockh) 41: 11

  3. Diamant M (1965) The “pathologic size” of the mastoid air cell system. Acta Otolaryngol (Stockh) 60: 1

  4. Holmquist J (1970) Size of mastoid air cell system in relation to healing after myringoplasty and to Eustachian tube function. Acta Otolaryngol (Stockh) 69: 89

  5. Holmquist J, Renvall U (1976) Middle ear ventilation in secretory otitis media. Ann Otol Rhinol Laryngol [Suppl 25] 85: 178

  6. Hug JE, Pfaltz CR (1980a) Paukendrainage und Cholesteatomgenese. ORL 3 Aktuelle Probleme der Otorhinolaryngologie. Huber, Bern Stuttgart Wien, S 9–15

  7. Hug JE, Pfaltz CR (1980b) Kurz- oder Langzeitpaukendrainage? HNO 28: 365

  8. Kolihova E, Abraham J, Blahova O (1972) Rezidivierende Mittelohrentzündungen im frühen Kindesalter und ihr Einfluß auf die Zellsystementwicklung des Schläfenbeines. Radiologe 12: 62

  9. Palva T, Palva A (1966) Size of the human mastoid air cell system. Acta Otolaryngol (Stockh) 62: 237

  10. Ruedi L (1937) Die Mittelohrraumentwicklung vom 5. Embryonalmonat zum 10. Lebensjahr. Acta Otolaryngol [Suppl] (Stockh) 22: 1

  11. Ruedi L (1939) Mittelohrraumentwicklung und Mittelohrentzündung. Z Hals-Nasen-Ohrenheilkd 45: 175

  12. Sade J, Hadas E (1979) Prognostic evaluation of secretory otitis media as a function of mastoidal pneumatisation. Arch Otorhinolaryngol (NY) 225: 39

  13. Schulter F (1979) Population differences in cellularity of the mastoid process. Acta Otolaryngol (Stockh) 87: 461

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Hug, J.E., Pfaltz, C.R. Temporal bone pneumatization. Arch Otorhinolaryngol 233, 145–156 (1981). https://doi.org/10.1007/BF00453638

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Schlüsselwörter

  • Felsenbein
  • Pneumatisation
  • Planimetrische Messungen

Key words

  • Temporal bone
  • Pneumatization
  • Planimetric measurement