Advertisement

Springer Nature is making SARS-CoV-2 and COVID-19 research free. View research | View latest news | Sign up for updates

On the question of the pathogenetic importance of cobalt for hard metal fibrosis of the lung

Summary

Pulmonary fibrosis in hard metal grinders has been observed to an increasing degree in recent years. Most authors attribute the cause of this disease to the influence of the cobalt contained in hard metals. The present case dealt with a 36-year-old man who had been exposed to the grinding dust from sintered hard metal parts for more than 10 years. Biopsy of the lung revealed an advanced, active pulmonary fibrosis. In the biopsy specimens cobalt was determined by flameless atomic absorption. The cobalt content in the biological specimens of the patient (urine: 7.5 μg/l; lung: 1010 μg/kg wet weight) was significantly increased compared with the values measured in normal controls.

This is a preview of subscription content, log in to check access.

References

  1. Bech AO (1974) Hard metal disease and tool room grinding. J Soc Occup Med 24:11–16

  2. Coates EO, Watson JHL (1973) Pathology of the lung in tungsten carbide workers using light and electron microscopy. J Occup Med 15:280–286

  3. Dorsit G, Girard R, Rousset H, Brune J, Wiesendanger T, Bourret J, Galy P (1970) Fibrose pulmonaire chez 3 sujets d'une même usine exposés aux poussières de Cobalt et de carbure de tungstene. Les troubles pulmonaires de l'industrie des metaux durs. Sem Hop Paris 46:3363–3376

  4. Einbrodt HJ, Fitzek J (1962) Untersuchungen des Lungenstaubes bei Hartmetallfibrose. Arch Gewerbepathol Gewerbehyg 19:651–659

  5. Harding HE (1950) Notes on the toxicology of cobalt metal. Br J Ind Med 7:76–78

  6. Hartung M, Lang C, Matthai P (1980) Aktuelle Aspekte zur Anerkennung einer Hartmetallbibroseder Lunge als Berufskrankheit. In: Bericht über die 20. Jahrestagung der Deutschen Gesellschaft für Arbeitsmedizin e.V., Innsbruck, 27.–30. April 1980. Gentner Verlag, Stuttgart, S 325–332

  7. Hartung M, Schaller H, Schildmayer H, Weltle D, Valentin H (in press 1982) Untersuchungen zur Cobalt-Belastung von Hart metallschleifern. In: Bericht über die 21. Jahrestagung der Deutschen Gesellschaft für Arbeitsmedizin e.V., Berlin, 13.–16. Mai 1981. Gentner Verlag, Stuttgart

  8. Hartung M, Sturm G (in press 1982) Röntgenbefunde bei Hartmetallschleifern mit Lungenfibrose. Prax Klin Pneumol

  9. Husten K (1959) Hartmetall-Fibrose der Lunge. Arch Gewerbepathol Gewerbehyg 16:721–732

  10. Joseph M (1968) Hard metal pneumoconiosis. Australas Radiol 12:92–95

  11. Kerfoot FJ, Fredrick WG, Domeier E (1975) Cobalt metal inhalation studies on miniature swine. Am Ind Hyg Assoc J 36:17–25

  12. Koelsch F (1959) Gesundheitsschäden durch Metallkarbide und Hartmetalle. Int J Prophylakt Med Sozialhyg 3:l-2

  13. Konietzko H, Fleischmann R, Reill G, Reinhard U (1980) Lungenfibrosen bei der Bearbeitung von Hartmetallen. Dtsch Med Wochenschr 105:120–123

  14. Kühne W (1962) Die pathologische Anatomie der Lungenfibrose durch Hartmetall. Arch Gewerbepathol Gewerbehyg 19:633–650

  15. Lichtenstein ME, Bartl F, Pierce RT (1975) Control of cobalt exposures during wet process: Tungsten carbide grinding. Am Ind Hyg Assoc J 36:879–885

  16. Lundgren KD, Öhman H (1954) Pneumokoniose in der Hartmetallindustrie. Technische und medizinische Untersuchungen. Virchows Arch [Pathol Anat] 325:259–284

  17. McDermott FT (1971) Dust in the cemented carbide industry. Am Ind Hyg Assoc J 32:188–193

  18. Moschinski G, Jurisch A, Reinl W (1959) Die Lungenveränderungen bei Sinterhartmetall-Arbeitern. Arch Gewerbepathol Gewerbehyg 16:697–720

  19. Reber E, Burckhardt P (1970) Über Hartmetallstaublungen in der Schweiz. Respiration 27:120–153

  20. Reinl W, Schnellbächer F, Rahm G (1979) Lungenfibrosen und entzündliche Lungenerkrankungen nach Einwirkung von Kobaltkontaktmasse. Zentralblatt Arbeitsmed Arbeitsschutz Prophy 29:318–325

  21. Scherrer M, Parambadathumalail A, Bürki H, Senn A, Zürcher R (1970) Drei Fälle von Hartmetallstaublunge. Schweiz Med Wochenschr 100:2251–2255

  22. Siegesmund KA, Funahashi A, Pintar K (1974) Identification of metals in lung from a patient with interstitial pneumonia. Arch Environ Health 28:345–349

  23. Sjögren J, Hillerdal G, Andersson A, Zetterström O (1980) Hard metal lung disease: Importance of cobalt in coolants. Thorax 35:653–659

  24. Tolot F (1965) Fibrose pulmonaire due aux metaux durs. Arch Mal Prof Med Trav Secur Soc 24:585

Download references

Author information

Rights and permissions

Reprints and Permissions

About this article

Cite this article

Hartung, M., Schaller, K.-. & Brand, E. On the question of the pathogenetic importance of cobalt for hard metal fibrosis of the lung. Int. Arch Occup Environ Heath 50, 53–57 (1982). https://doi.org/10.1007/BF00432493

Download citation

Key words

  • Cobalt
  • Hard metal fibrosis of the lung
  • Atomic absorption spectrometry
  • Occupational disease
  • Biological specimen