Archiv für Psychiatrie und Nervenkrankheiten

, Volume 209, Issue 2, pp 207–226 | Cite as

Angiographische und klinische Bedeutung der Kollateralen bei Verschluß der Arteria carotis interna

  • Franz Sindermann
Article

Zusammenfassung

An bilateral angiographierten Patienten mit unilateralem Verschluß der A. carotis interna wurden die Befunde über Kollateralen miteinander, mit dem Schweregrad der klinischen Symptome und mit prognostischen Daten korreliert. Die Ergebnisse waren folgende: Der Kollateralkreislauf über die kontralaterale Carotis war in Neunzehnteln der Fälle nachweisbar, wenn auch unterschiedlich ausgeprägt. Auch nach Eliminierung der Möglichkeit zusätzlichen Verschlusses des Stammes der A. cerebri media blieb der Einfluß des Kollateralkreislaufs der Gegenseite auf den Schweregrad der Symptome und auf die Prognose unverkennbar. Hirnarterienfüllung über die Ophthalmicakollaterale war um so häufiger und ausgeprägter, je insuffizienter der Kollateralkreislauf der Gegenseite und je ungünstiger Symptome und Prognose waren. Die Annahme, daß, die Ophthalmicakollaterale erst nach Wochen ausreichend funktioniere, konnte jedoch schon in einer früheren Arbeit des Autors nicht bestätigt werden. Der Kollateralkreislauf über das vertebrobasiläre System scheint der Ophthalmicakollaterale im Durchschnitt nicht unterlegen zu sein. Diese Folgerung basiert nicht auf direkter Beobachtung. Zusätzlicher Verschluß des Stammes der A. cerebri media läßt sich angiographisch nur in Ausnahmefällen diagnostizieren, es gibt aber Kriterien, deren Zusammentreffen für zusätzlichen Mediaverschluß spricht. Patienten, bei denen supraclinoidaler Carotisverschluß diagnostiziert wird, scheinen entweder häufiger zusätzlichen Verschluß der A. cerebri media zu haben als Patienten mit infraclinoidalem Carotisverschluß oder die Diagnose Carotisverschluß müßte bei ihnen öfters eine Fehldiagnose sein.

Summary

Collateral circulation in carotid artery occlusive disease has been studied by comparison of angiographical and clinical data in patients with unilateral carotid artery occlusion and bilateral angiography. Results were as follows: Cross-filling from the contralateral carotid was present in 9/10th of the cases, however, to a varying degree. Diminished cross-flow was connected with an increase in neurological deficit and unfavorable prognosis. This was statistically significant. Results remained nearly unchanged after elimination of cases, where additional occlusion of the origin and proximal parts of the middle cerebral artery could not be excluded by angiography. Increasing insufficiency of opposite carotid collateral circulation and increasing deficit with unfavorable prognosis were paralleled by an increase in frequency and extensiveness of ophthalmic artery collateral circulation. Former results of the author did not support, however, the conclusion that the ophthalmic artery collateral circulation requires weeks for its development. Vertebrobasilar collateral circulation seems not to be less efficient than the ophthalmic artery collateral. This conclusion has not been drawn from direct observation. Additional occlusion of the origin and proximal parts of the middle cerebral artery can be diagnosed only exceptionally by means of angiography. If some not rarely found criteria come together, suspicion of middle cerebral artery occlusion seems not unjustified. Occlusion of the supraclinoid portion of the internal carotid artery either includes a relatively high probability of additional middle cerebral artery occlusion or the whole diagnosis must be wrong in some cases, also if cautious observation has been applied.

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Literatur

  1. [1]
    Alajouanine, Th., P. Castaigne, F. Lhermitte, J. Cambier et J.-C. Gautier: Les obstructions bilatérales de la Carotide interne. Sem. Hôp. Paris 35, 1149–1160 (1959).Google Scholar
  2. [2]
    , I. Bertrand, P. Castaigne, F. Lhermitte, J. Cambier et J.-C. Gautier: Les necroses ischémiques dans les obstructions bilatérales de la carotide interne. Rev. neurol. 102, 113–129 (1960).Google Scholar
  3. [3]
    Alpers, B. J., and R. G. Berry: Circle of Willis in cerebral vascular disorders. Arch. Neurol. (Chic.) 8, 398–402 (1963).Google Scholar
  4. [4]
    Arnould, G., P. Tridon, J. Schmitt et O. Guerci: Thrombose carotidienne bilatérale. Rev. méd. Nancy 86, 710–714 (1961).Google Scholar
  5. [5]
    Batley, E.: Bilateral internal carotid artery thrombosis. Brit. J. Radiol. 28, 472–473 (1955).Google Scholar
  6. [6]
    Bergleiter, R.: Umkehr des Blutstromes in der A. ophthalmica nach artefiziellem Internaverschluß. Fortschr. Röntgenstr. (in Vorbereitung).Google Scholar
  7. [7]
    Bossi, R., and C. Pisani: Circulation through the ophthalmic artery and its efficiency in internal carotid occlusion. Brit. J. Radiol. 28, 462–469 (1955).Google Scholar
  8. [8]
    Chambers, W. R.: Acute occlusion of the internal carotid artery. Surgery 36, 980–985 (1954).Google Scholar
  9. [9]
    Doniger, D. E.: Bilateral complete carotid and basilar artery occlusion in a patient with minimal deficit. Neurology (Minneap.) 13, 673–678 (1963).Google Scholar
  10. [10]
    Ethelberg, S.: On changes in circulation through the anterior cerebral artery. Acta psychiat. scand. Suppl. 75, 166 (1951).Google Scholar
  11. [11]
    Fields, W. S., P. C. Sharkey, E. S. Crawford, and G. C. Morris: Correlation of neurologic syndromes with lesions found angiographically. Neurology (Minneap.) 10, 431–438 (1960).Google Scholar
  12. [12]
    , W. H. Edwards, and E. S. Crawford: Bilateral carotid artery thrombosis. Arch. Neurol. (Chic.) 4, 369–383 (1961).Google Scholar
  13. [13]
    Fischer-Brügge, E.: Der persistierende Hirnprolaps nach Schußverletzungen. Zbl. Neurochir. 9, 18–45 (1949).Google Scholar
  14. [14]
    Gund, A.: Die Klinik des Carotisverschlusses. Wien. Klin. Wschr. 68, 962–966 (1956).Google Scholar
  15. [15]
    Gurdjian, E. S., D. W. Lindner, W. G. Hardy, and L. M. Thomas: “Completed stroke” due to occlusive cerebrovascular disease. Neurology (Minneap.) 11, 724–733 (1961).Google Scholar
  16. [16]
    Hauge, T.: Vertebralis angiografi, Kliniske iaktagelser over kontraststoffenes virkning. Nord. Med. 47, 682–683 (1952).Google Scholar
  17. [17]
    Hermann, E., u. W. Grüter: Neuroradiologischer Beitrag zu den Bildungsvarianten und Anomalien des arteriellen cerebralen Gefäßsystems. Dtsch. Z. Nervenheilk. 185, 203–214 (1963).Google Scholar
  18. [18]
    Humphrey, J. G., and T. H. Newton: Internal carotid artery occlusion in young adults. Brain 83, 565–578 (1960).Google Scholar
  19. [19]
    Korbin, M. A.: Thrombosis of the internal carotid artery within the neck. Bull. Los Angeles neurol. Soc. 21, 146–149 (1956).Google Scholar
  20. [20]
    Křćž, K.: Beitrag zur Problematik des beiderseitigen Carotisverschlusses. Zbl. Neurochir. 17, 92–99 (1957).Google Scholar
  21. [21]
    Krieg, W.: Kollateralkreislaufentwicklung bei Durchblutungsstörungen des Gehirns im arteriographischen Bild: Eine pathogenetische Betrachtung. Zbl. Chir. 11, 562–578 (1939).Google Scholar
  22. [22]
    Lafon, R., C. Gros, J. Minvielle et B. Vlahovitch: Problèmes de Physio-Pathologie vasculaire, posés par quelques cas de thrombose de la carotide interne. V. Congrès neurologique internat., Lisboa, III, 123–125 (1953).Google Scholar
  23. [23]
    Lascelles, R. G., and E. H. Burrows: Occlusion of the middle cerebral artery. Brain 88, 85–96 (1965).Google Scholar
  24. [24]
    Lin, P. M., and M. Scott: Collateral circulation of the external carotid artery and the internal carotid artery through the ophthalmic artery in cases of internal carotid artery thrombosis. Radiology 65, 755–761 (1955).Google Scholar
  25. [25]
    Lindgren, S. O.: Spontaneous occlusions of carotid and middle cerebral arteries. Confin. neurol. (Basel) 19, 351–382 (1959).Google Scholar
  26. [26]
    Luessenhop, A. J.: Occlusive disease of the carotid artery. Observations on the prognosis and surgical treatment. J. Neurosurg. 16, 705–730 (1959).Google Scholar
  27. [27]
    Marx, F.: An angiographic demonstration of collaterals between internal and external carotid arteries. Acta radiol. (Stockh.) 31, 155–160 (1949).Google Scholar
  28. [28]
    Meyer, J. S., J. Handa, P. Huber, and K. Yoshida: Effect of hypotension on internal and external carotid blood flow. J. Neurosurg. 23, 191–198 (1965).Google Scholar
  29. [29]
    Millikan, C. H., and R. G. Siekert: Studies in cerebrovascular disease. IV. The Syndrome of intermittent insufficiency of the carotid arterial system. Proc. Mayo Clin. 30, 186–191 (1955).Google Scholar
  30. [30]
    Mount, L. A., and J. M. Taveras: Arteriographic demonstration of the collateral circulation of the cerebral hemispheres. Arch. Neurol. Psychiat. (Chic.) 78, 235–253 (1957).Google Scholar
  31. [31]
    Murphey, F., and J. Shillito: Avoidance of false angiographic localization of the site of internal carotid occlusion. J. Neurosurg. 16, 24–31 (1959).Google Scholar
  32. [32]
    Nadjmi, M.: Zur Diagnose der Carotisthrombose unter besonderer Berücksichtigung der Angiographie. Nervenarzt 30, 448–451 (1959).Google Scholar
  33. [33]
    Ojemann, R. G., and H. W. Moser: Acute bilateral internal carotid artery occlusion. Neurology (Minneap.) 14, 565–568 (1964).Google Scholar
  34. [34]
    Pitts, F. W.: Variations of collateral circulation in internal carotid occlusion. Neurology (Minneap.) 12, 469–471 (1962).Google Scholar
  35. [35]
    Raney, R., A. H. Raney, and J. M. Sanchez-Perez: The role of complete cerebral angiography in neurosurgery. J. Neurosurg. 6, 222–237 (1949).Google Scholar
  36. [36]
    Riishede, J.: Cerebral apoplexy. Acta psychiat. scand. 32, Suppl. 118 (1957).Google Scholar
  37. [37]
    Sanarria, J.: La thrombose bilatérale des artères carotides internes. Acta neurol. belg. 64, 867–874 (1964).Google Scholar
  38. [38]
    Sanguinetti, J., D. Zerri, A. Piatti et L. Mira: Contribution de l'angiographie au problème de la suppléance circulatoire du cerveau dans la thrombose de la carotide interne. Rev. neurol. 112, 131–136 (1965).Google Scholar
  39. [39]
    Schechter, M. M.: The occipital-vertebral-anastomosis. J. Neurosurg. 21, 758–762 (1964).Google Scholar
  40. [40]
    Schulze, H. A. F., u. A. Sauerbrey: Zur Frage der Anastomose zwischen der A. vertebralis und der A. occipitalis. Zbl. Neurochir. 16, 76–80 (1956).Google Scholar
  41. [41]
    Sedzimir, C. B.: Head injury as a cause of internal carotid thrombosis. J. Neurol. Neurosurg. Psychiat. 18, 293–296 (1955).Google Scholar
  42. [42]
    Shapiro, S. K., and W. T. Peyton: Spontaneous thrombosis of the carotid arteries. Neurology (Minneap.) 4, 83–100 (1954).Google Scholar
  43. [43]
    Silverstein, A., and S. Hollin: Occlusion of the supraclinoid portion of the internal carotid artery. Neurology (Minneap.) 13, 679–685 (1963).Google Scholar
  44. [44]
    Sindermann, F.: Krankheitsbild und Kollateralkreislauf bei einseitige m und doppelseitigem Carotisverschluß. J. neurol. Sci. 4 (1967) (im Druck).Google Scholar
  45. [45]
    Strully, K. J., E. S. Hurwitt, and H. W. Blankenberg: Thrombo-end-arterectomy for thrombosis of the internal carotid artery in the neck. J. Neurosurg. 10, 474–482 (1953).Google Scholar
  46. [46]
    Symon, L., I. Susumu, and J. S. Meyer: Cerebral arterial pressure changes and development of leptomeningeal collateral circulation. Neurology (Minneap.) 13, 237–250 (1963).Google Scholar
  47. [47]
    Taveras, J. M., and E. H. Wood: Diagnostic Neuroradiology, p. 1712. Baltimore: The Williams & Wilkins Co. 1964.Google Scholar
  48. [48]
    Thiébaut, F., D. Philippidès, R. Steinlé, F. Isch et P. A. Lobstein: Les possibilités d'anastomose et de circulation de suppléance dans les thromboses de la carotide interne. Rev. Oto-neuro-ophtal. 27, 269–276 (1955).Google Scholar
  49. [49]
    Thomson, J. L. G.: Thrombosis of major cerebral arteries. Brit. J. Radiol. 27, 553–564 (1954).Google Scholar
  50. [50]
    Torkildsen, A., and K. Koppang: Notes on the collateral cerebral circulation as demonstrated by carotid angiography. J. Neurosurg. 8, 269–278 (1951).Google Scholar
  51. [51]
    Toti, A.: Considerazioni sulla trombosi della carotide al collo (con particolare riguardo al circolo collaterale). Radiol. med. (Torino) 41, 321–338 (1955).Google Scholar
  52. [52]
    Walsh, F. B., and G. W. Smith: The ocular complications of carotid angiography. The ocular signs of thrombosis of the internal carotid artery. J. Neurosurg. 9, 517–537 (1952).Google Scholar
  53. [53]
    Wisoff, J. S., N. Y. Yonkers, and A. B. Rothballer: Cerebral arterial thrombosis in children. Arch. Neurol. (Chic.) 4, 258–267 (1961).Google Scholar

Copyright information

© Springer-Verlag 1967

Authors and Affiliations

  • Franz Sindermann
    • 1
    • 2
  1. 1.Nervenklinik der Stadt und Universität Frankfurt/M.Deutschland
  2. 2.Neurologische Klinik mit Abtlg. f. Neurophysiologie der Universität Freiburg i. Br.Deutschland

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