Summary
Over the last 3 years 120 patients have been operated on using laser techniques. This technique was chosen where technical difficulties were anticipated due to the size, the vascular supply or the localization of the process. Although the use of laser technique requires experimental work, before it can be applied clinically some distinct advantages could be demonstrated when compared with the use of the bipolar cautery.
Due to its shrinking effect the laser beam is target oriented and makes the surgical procedure safe without the use of additional instruments. The Nd-YAG laser was preferred in tumors with a rich vascular supply. Thus there was a definitely decreased need for blood transfusions in patients operated on with the laser. Even those parts of the tumors that can not easily be reached, using conventional techniques can now be eliminated by laser irradiation.
The variable distance between the handpiece of the laser instrument and the target organ allows a pin point as well as a more diffuse irradiation. Since it is not necessary to touch the tissue, laser techniques are particularly useful in critical areas, e. g. close to the brainstem or the spinal cord, because they make it unnecessary to touch the tissue.
The question as to whether the use of laser technique will reduce the rate of recurrent tumor growth needs further studies based on longer follow-up periods. Further technical improvements are needed to make the laser device a true microinstrument. Finally a combination of both laser types — that is the Nd-YAG laser for coagulation and the CO2 laser for cutting -might be a definite advantage.
Zusammenfassung
In den letzten drei Jahren wurden 120 Patienten für einen operativen Eingriff mit dem Laserstrahl ausgesucht, bei denen die Operation aufgrund von Größe, Vaskularisierung oder Lokalisation der Geschwulst technische Schwierigkeiten erwarten ließ. Gegenüber der bipolaren Koagulation glauben wir eine Reihe von Vorteilen gesehen zu haben, das Arbeiten mit dem Laserstrahl erfordert jedoch experimentelle Übung und Erfahrung. Der Schrumpfeffekt der Geschwulst erlaubt von einer kleinen Freilegung aus anatomiegerechtes schonendes Vorgehen ohne wesentlichen Einsatz von Hilfsinstrumenten. Bei starker Vaskularisation bevorzugten wir stets den Neodym-Yag-Laser. Alle Operationen verliefen blutsparend. Mit herkömmlichen Mitteln nicht erreichbare Geschwulstanteile (z. B. Sinuswand, Schädelbasis) können mit dem Laserstrahl zusätzlich ausgeschaltet werden. Der variable Abstand des Laserhandstückes von seinem Zielorgan ermöglicht eine exakte punktförmige sowie eine diffus breitflächige Bestrahlung. Das berührungslose Arbeiten mit dem Laserstrahl bewährt sich besonders am Hirnstamm und Rückenmark, für die mitunter haftenbleibende Pinzettenbranchen zusätzliche Traumatisation bedeuten. Ob der Bestrahlungseffekt bei unseren Fällen zu einer Reduzierung der Rezidivhäufigkeit führt, muß vorerst dahingestellt bleiben, da die Beobachtungszeit noch zu kurz ist. In einer Verkleinerung des Laserhandstückes, d. h. in seiner Umwandlung zu einem vollwertigen Mikroinstrument, sowie in der Kombination Neodym-Yag-Laser (bessere Koagulationsfähigkeit) und CO2-Laser (besserer Schneideeffekt) sehen wir einen weiteren Fortschritt.
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Dedicated to Prof. Dr. Dr. h. c. K. J. Zülch on occasion of his 70th birthday.
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Beck, O.J. The use of the Nd-YAG and the CO2 laser in neurosurgery. Neurosurg. Rev. 3, 261–266 (1980). https://doi.org/10.1007/BF01650032
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DOI: https://doi.org/10.1007/BF01650032