Abstract
The history of suicide in the Western world is in many ways the history of an obsession with the suicide corpse. The suicide’s dead body was a fiercely contested object, for intentional self-murder was considered to be both an atrocious crime and a heinous sin. But since not every suicide was deemed an intentional self-murder, disputes arose about the treatment of the corpse, resulting in an ambiguous practice of handling the suicide body and a wide range of customs (from hammering stakes through the suicide’s heart as in South East England to floating away the suicide in barrels as in southern Germany). The variability of, and the shift in, these customs as well as the changing interpretations of suicide has fascinated historians in a steadily expanding field of historical research on suicide for several decades.1
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Notes
On nineteenth-and twentieth-century discussions see Ursula Baumann, Vom Recht auf den eigenen Tod: Die Geschichte des Suizids vom 18. bis zum 20. Jahrhundert (Weimar, 2001), pp. 305–22.
See especially, R. A. Houston, Punishing the Dead? Suicide, Lordship, and Community in Britain 1500–1830 (Oxford, 2010); Vera Lind, Selbstmord in der Frühen Neuzeit. Diskurs, Lebenswelt und kultureller Wandel am Beispiel der Herzogtümer Schleswig und Holstein (Göttingen, 1999); Miettinen and Luef, ‘Fear and Loathing?’, 105–18; Karsten Pfannkuchen, Selbstmord und Sanktionen. Eine rechtshistorische Betrachtung unter besonderer Berücksichtigung ostpreuβischer Bestimmungen (Berlin, 2008). Still important is Jürgen Dieselhorst, ‘Die Bestrafung der Selbstmörder im Territorium der Reichsstadt Nürnberg’, Mitteilungen des Vereins für Geschichte der Stadt Nürnberg 44 (1953), 58–230.
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In German Esels- or Hundsbegräbnis. See Mary Lindemann, ‘Armen-und Eselsbegräbnis in der europäischen Frühneuzeit: Eine Methode sozialer Kontrolle’, in Paul Richard Blum (ed.), Studien zur Thematik des Todes im 16. Jahrhundert (Wolfenbüttel, 1983), pp. 125–39.
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Machiel Bosman, ‘The Judicial Treatment of Suicide in Amsterdam’, in Jeffrey R. Watt (ed.), From Sin to Insanity. Suicide in Early Modern Europe (Ithaca, 2004), pp. 9–24.
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Examples in Luef, ‘Punishment Post Mortem’, p. 570; Kästner, Tödliche Geschichte(n), pp. 515–19. For further examples see Michael Frank, ‘Die fehlende Geduld Hiobs. Suizid und Gesellschaft in der Grafschaft Lippe (1600–1800)’, in Gabriela Signori (ed.), Trauer, Verzweiflung und Anfechtung. Selbstmord und Selbstmordversuche in mittelalterlichen und frühneuzeitlichen Gesellschaften (Tübingen, 1994), pp. 152–88, and, in the same volume, David Lederer, ‘Aufruhr auf dem Friedhof. Pfarrer, Gemeinde und Selbstmord im frühneuzeitlichen Bayern’, pp. 189–209.
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Jonathan Sawday, The Body Emblazoned: Dissection and the Human Body in Renaissance Culture (London, 1995), pp. 55–6.
See Richard Sugg, Murder after Death: Literature and Anatomy in Early Modern England (Ithaca, 2007), pp. 166–77 on the ambiguity and intricacy of anatomy imaginations.
Otto Ulbricht, ‘Die Sektion des menschlichen Körpers als Feier: Anatomie und Geselligkeit im Barockzeitalter’, in Wolfgang Adam (ed.), Geselligkeit und Gesellschaft im Barockzeitalter (Wiesbaden, 1997), p. 375.
On eighteenth-century Paris see Toby Gelfand, ‘The “Paris Manner” of Dissection: Student Anatomical Dissection in Early Eighteenth-Century Paris’, Bulletin of the History of Medicine 46 (1972), 99–130. On eighteenth-century Dresden see Kästner, Tödliche Geschichte(n), pp. 304–43.
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Josef Pauser, ‘Sektion als Strafe?’, in Norbert Stefenelli (ed.), Körper ohne Leben. Begegnung und Umgang mit Toten (Wien, 1998), pp. 527–35.
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Sahmland, ‘Fordern und verweigern’, pp. 48–52; Imtraud Sahmland, ‘Verordnete Körperspende. Das Hospital Haina als Bezugsquelle für Anatomieleichen (1786–1855)’, in Arnd Friedrich et al. (eds), An der Wende zur Moderne. Die hessischen Hohen Hospitäler im 18. und 19. Jahrhundert, Festschrift zum 475. Stiftungsjahr (Petersberg, 2008), pp. 65–105.
Silke Wagener, ‘”… wenigstens im Tode der Welt noch nützlich und brauchbar…”: Die Göttinger Anatomie und ihre Leichen’, Göttinger Jahrbuch 43 (1995), p. 78; Stukenbrock, Der zerstückte Cörper, pp. 207, 264–5.
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© 2015 Alexander Kästner and Evelyne Luef
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Kästner, A., Luef, E. (2015). The Ill-Treated Body: Punishing and Utilising the Early Modern Suicide Corpse. In: Ward, R. (eds) A Global History of Execution and the Criminal Corpse. Palgrave Historical Studies in the Criminal Corpse and its Afterlife. Palgrave Macmillan, London. https://doi.org/10.1057/9781137444011_6
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DOI: https://doi.org/10.1057/9781137444011_6
Publisher Name: Palgrave Macmillan, London
Print ISBN: 978-1-349-55234-4
Online ISBN: 978-1-137-44401-1
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