Abstract
As an ‘auxiliary’, or at any rate complementary, art form, music accompaniment of silent films revitalized old questions about the correlation between music and the representation of extra-musical imagery. With this article, I set out to utilize a crucial concept of music theory at the turn of the century, musical hermeneutics, to ‘frame’ the arguably most significant cinema music collection and theoretic work of the silent period in the German-speaking world: the Allgemeines Handbuch der Film-Musik.
Access this chapter
Tax calculation will be finalised at checkout
Purchases are for personal use only
Preview
Unable to display preview. Download preview PDF.
Notes
See Manuel Gervink, ‘(Art.) Programmmusik’, in Manuel Gervink and Matthias Bückle (eds.) Lexikon der Filmmusik (Regensburg: Laaber, 2012): 404–405;
Claudia Bullerjahn, ‘Von der Kinomusik zur Filmmusik. Stummfilm-Originalkompositionen der zwanziger Jahre’, in Werner Keil (ed.) Musik der zwanziger Jahre (Hildesheim/Zürich/New York: Georg Olms Verlag, 1996): 290; and
Elmar Budde, ‘Filmmusik — Verlust der musikalischen Vernunft?’ in Hartmut Krones (ed.) Bühne, Film, Raum und Zeit in der Musik des 20. Jahrhunderts (Vienna: Böhlau, 2003): 111–118 (112).
The establishment and various functions of adding music to silent film presentations since the first public screenings have been discussed in a number of works. The differing lines of argumentation are well summarized in Claudia Bullerjahn, ‘Musik zum Stummfilm. Von den ersten Anfängen einer Kinomusik zu heutigen Versuchen der Stummfilmillustration’, in Josef Kloppenburg (ed.) Das Handbuch der Filmmusik. Geschichte-Ästhetik-Funktionalität (Regensburg: Laaber, 2012): 28–38; and
Ulrich Eberhard Siebert, Filmmusik in Theorie und Praxis. Eine Untersuchung der 20er und frühen 30er Jahre anhand des Werkes von Hans Erdmann, Europäische Hochschulschriften 53 (Frankfurt/M./Bern/New York/Paris, 1990): 93.
The terms ‘illustration’ and ‘compilation’ are synonymously used in the literature of the 1920s for the techniques of selecting, combining and adapting preexisting music according to musico-dramaturgic considerations. See Hans Erdmann, Giuseppe Becce and Ludwig Brav, Das Allgemeine Handbuch der Film-Musik (Berlin-Lichterfelde/Leipzig: Schlesinger’sche Buchund Musikhandlung, 1927): 5–6.
See Christian Thorau, Semantisierte Sinnlichkeit — Studien zu Rezeption und Zeichenstruktur der Leitmotivtechnik Richard Wagners. Beihefte zum Archiv für Musikwissenschaft 50 (Stuttgart: Steiner, 2003): 161–167.
Ulrich Rügner, Filmmusik in Deutschland zwischen 1924 und 1934 (Hildesheim/Zürich/New York: Georg Olms Verlag, 1988): 74.
Hans Erdmann, ‘Filmmusik, ein Problem?’, Reichs filmblatt 34, 1924, 28.
Hans Erdmann, ‘Zur Methodik der musikalischen Film-Illustration’, Reichs filmblatt 41, 1924, 26.
For the derogatory criticism of contemporaries towards the Kinotheken, see Michael Beiche, ‘Musik und Film im deutschen Musikjournalismus der 1920er Jahre’, Archiv für Musikwissenschaft 63 (Stuttgart: Franz Steiner Verlag, 2006): 94–119, (107–108).
Konrad Ottenheym, Film und Musik bis zurEin führung des Ton films. Ein Beitrag zur Geschichte des Films. Phil. Diss. (Berlin 1944): 55–57. Refer to a register of catalogues in the German-speaking world in Erdmann, Becce and Brav, Das Allgemeine Handbuch, 58. See also, Siebert and Pauli who criticize the confusing handling of the term Kinothek, which soon became a key word and proved useful for pushing sales. Siebert, Filmmusik in Theorie und Praxis, 30; Hansjörg Pauli, Filmmusik: Stumm film (Stuttgart: Klett-Cotta, 1981): 41.
See Ottenheym, Film und Musik, 39–44. First discussions about the music in cinemas were mentioned in the Kinematograph in 1911. (Stummfilmmusik — gestern und heute. Beiträge und Interviews anläßlich eines Symposiums im Kino Arsenal am 9. Juni 1979 in Berlin. Ed. Stiftung Deutsche Kinemathek Berlin. Berlin 1979). See a list of articles of different authors and media noted by Erdmann as well as a short development in the specialist literature, ‘Der künstlerische Spielfilm und seine Musik’, in Rudolf Pabst (ed.) Das deutsche Lichtspieltheater in Vergangenheit, Gegenwart und Zukunft (Berlin: Prisma-Verlag, 1926): 114–116.
Giuseppe Becce, ‘Wie das “Kinomusikblatt” entstand’, Film-Ton-Kunst. Eine Zeitschrift fü die künstlerische Musikillustration des Lichtbildes 1, 1926, 3. The layout of the Kinomusikblatt was basic and simple: one to two pages of information from the film music publishing houses, and another one to two pages of publishers’ advertisements.
Hans Erdmann, ‘Filmmusik, ein Problem’, Reichs filmblatt 35, 1924, 31.
Hans Erdmann, ‘Zur Methodik der musikalischen Film-Illustration’, Reichs filmblatt 39, 1924, 28.
Hans Erdmann, ‘Die Tasteninstrumente im Orchester. (Ihre Stellung in Vergangenheit und Gegenwart)’, Reichs filmblatt 19, 1925, 25; ,
Hans Erdmann ‘Die Tasteninstrumente im Orchester. (Ihre Stellung in Vergangenheit und Gegenwart)’, Reichsfilmblatt 20, 1925, 22;
Hans Erdmann, ‘Die Tasteninstrumente im Orchester. (Ihre Stellung in Vergangenheit und Gegenwart)’, Reichs filmblatt 21, 1925, 22;
Hans Erdmann, ‘Die Tasteninstrumente im Orchester. (Ihre Stellung in Vergangenheit und Gegenwart)’, Reichs fflmblatt 22, 1925, 21.
Hans Erdmann, ‘Ueber das Kammer-(Salon)Orchester und die Bearbeitung von Musikwerken’, Reichs filmblatt 13, 1925, 32;
Hans Erdmann, ‘Ueber das Kammer-(Salon)Orchester und die Bearbeitung von Musikwerken’, Reichsfilmblatt 14, 1925, 26.
See Krones’ analysis of musicological ‘Diction and Thoughts’ in the Handbuch. Hartmut Krones, ‘Optische Konzeption und musikalische Semantik. Zum “Allgemeinen Handbuch der Film-Musik” von Hans Erdman, Giuseppe Becce und Ludwig Brav’, in Hartmut Krones (ed.) Bühne, Film, Raum und Zeit in der Musik des 20. Jahrhunderts (Vienna: Böhlau, 2003): 119–142 (124).
It should be noted here that in the article only the music-hermeneutic influence of the illustration method was incorporated. Numerous anthologies for melodrama are surely exemplary for film illustration, see Mervyn Cooke, A History of Film Music (Cambridge, MA: University Press, 2010): 10. Spoken drama’s incidental music was also an established form of musical illustration. Besides this, ballet, pantomime, opera and program music were important influences and comparative categories for musical accompaniment catalogues; see Erdmann, Becce and Brav, Das Allgemeine Handbuch.
Hans Erdmann and Ludwig Brav, ‘Erno Rapées Abgang’, Film-Ton-Kunst. Eine Zeitschrift für die künstlerische Musikillustration des Lichtbildes 5 (1926): 49–50.
See Brav’s exemplification on the methodological approaches of indexing. Ludwig Brav, ‘Praktisches’, Film-Ton-Kunst. Eine Zeitschrift für die künstlerische Musikillustration des Lichtbildes 8, 1927, 99.
Ludwig Brav, ‘Musikalienschau’, Film-Ton-Kunst. Eine Zeitschrift für die künstlerische Musikillustration des Lichtbildes 10, 1927, 124.
Heinz-Dieter Sommer, Praxisorientierte Musikwissenscha ft. Studien zu Leben und Werk Hermann Kretzschmars, Freiburger Schriften zur Musikwissenschaft 16 (Munich/Salzburg: Katzbichler, 1985): 65ff.
Hartmut Grimm, ‘Hermann Kretzschmar: Restitution der Affektenlehre als wissenschaftliche Grundlegung musikalischer Hermeneutik’, in Anselm Gerhard (ed.) Musikwissenschaft — eine verspätete Disziplin? Die akademische Musikforschung zwischen Fortschrittsglauben und Monernitätsverweigerung (Stuttgart and Weimar: Metzler, 2000): 87ff.
John Whenham, Claudio Monteverdi. Orfeo (Cambridge, MA: Cambridge University Press, 1986), 89.
Hans Erdmann, ‘Die Preiskino-Bibliothek. Herausgegeben von Ernst Eggert, Heinrichshofens Verlag, Magdeburg’, Reichsfilmblatt 11, 1926, 14.
Erdmann, Hans. ‘Filmmusik, ein Problem?’, Reichsfilmblatt 34, 1924, 28.
Ludwig Brav, ‘Die Praxis der Bearbeitung und Besetzung für kleines Orchester’, in Ludwig Brav (ed.) Thematischer Führer durch die klassischeund moderne Orchester-Musik zum besonderen Gebrauch für die musikalische Illustration (Berlin: Bote & Bock, 1928): III.
Kurt Groetschel, ‘Horizontale oder vertikale Linie? Ein Beitrag zur Filmillustration’, Film-Ton-Kunst. Eine Zeitschrift fiir die künstlerische Musikillustration des Lichtbildes 8, 1926, 90–91.
Hans Erdmann, ‘Eine Unterhaltung mit Erno Rappee’, Reichs filmblatt 13, 1926, 17.
Editor information
Editors and Affiliations
Copyright information
© 2014 Maria Fuchs
About this chapter
Cite this chapter
Fuchs, M. (2014). ‘The Hermeneutic Framing of Film Illustration Practice’: The Allgemeines Handbuch der Film-Musik in the Context of Historico-musicological Traditions. In: Tieber, C., Windisch, A.K. (eds) The Sounds of Silent Films. Palgrave Studies in Audio-Visual Culture. Palgrave Macmillan, London. https://doi.org/10.1057/9781137410726_10
Download citation
DOI: https://doi.org/10.1057/9781137410726_10
Publisher Name: Palgrave Macmillan, London
Print ISBN: 978-1-349-48905-3
Online ISBN: 978-1-137-41072-6
eBook Packages: Palgrave Media & Culture CollectionLiterature, Cultural and Media Studies (R0)