Abstract
Background
Propionibacterium acnes is increasingly recognized as an important cause of shoulder periprosthetic joint infection (PJI). We performed a retrospective cohort study of P. acnes shoulder PJI to analyze the clinical, diagnostic, and treatment characteristics.
Methods
Patients diagnosed with shoulder PJI caused by P. acnes were retrospectively analyzed in two university hospitals. Patient data were retrieved through chart review. The outcome was evaluated at patient follow-up visits.
Results
The study included 20 patients with shoulder PJI (median age, 65 years; range, 54–77 years); 75 % were males. The median time from prosthesis implantation to diagnosis of PJI was 34 months (range, 2–60 months). Most PJI (55 %) were diagnosed >24 months after arthroplasty, followed by delayed manifestation 3–24 months after arthroplasty in 30 %. The diagnosis of PJI was preoperatively confirmed in 50 % of patients and suspected in 20 %. Persistent pain was present in 90 %, local signs of inflammation in 60 %, and radiological signs of loosening in 70 % of patients. P. acnes was cultured in joint aspirate in 33 %, periprosthetic tissue in 60 %, and sonication fluid in 89 % of patients. In four patients, coinfection with coagulase-negative staphylococci was found. One-stage prosthesis exchange was performed in four patients (20 %) and two-stage exchange in 15 patients (75 %); in one patient the prosthesis was not re-implanted. After a median follow-up of 26 months (range, 12–47 months), 18 patients (90 %) showed no signs or symptoms of infection.
Conclusion
P. acnes PJI typically manifested several years after implantation. In 30 % of patients, PJI was not suspected before surgery. In patients with persistent pain or prosthesis loosening, low-grade PJI should be excluded, including infection caused by P. acnes.
Zusammenfassung
Hintergrund
Propionibacterium acnes wird zunehmend als wichtiges verursachendes Pathogen von Endoprotheseninfektionen des Schultergelenks erkannt. In dieser retrospektiven Kohortenstudie wurden klinische, diagnostische und therapeutische Charakteristika von Schulter-Endoprotheseninfektionen verursacht durch P. acnes analysiert.
Methoden
Patienten mit Schulter-EPI und Nachweis von P. acnes wurden in zwei Universitätskliniken analysiert. Die Daten wurden aus Patientenakten extrahiert. Der Behandlungserfolg wurde mittels klinischen Nachkontrolluntersuchungen erhoben.
Ergebnisse
In die Studie waren zwanzig Patienten (medianes Alter 65 Jahre; Zeitspanne 54–77 Jahre) mit Schulter-Endoprotheseninfektionen einbezogen, 75 % waren männlichen Geschlechts. Im Durchschnitt lagen 34 Monate zwischen Primärimplantation und Diagnosestellung (Zeitspanne 2–60 Monate). Die meisten Endoprotheseninfektionen (55 %) wurden >24 Monate nach Primärversorgung diagnostiziert, bei 30 % der Patienten nach 3–24 Monaten. Die Diagnose wurde präoperativ in 50 % der Fälle bestätigt und in 20 % der Fälle vermutet. Bei 90 % waren persistierende Schmerzen vorhanden, 60 % zeigten lokale Entzündungszeichen und bei 70 % wurde eine radiologische Lockerung festgestellt. P. acnes wurde bei 33 % im Gelenkpunktat, bei 60 % im periprothetischen Gewebe und bei 89 % der Patienten in der Sonikationsflüssigkeit nachgewiesen. Bei 4 Patienten (20 %) zeigte sich eine Koinfektion mit koagulase-negativen Staphylokokken. 4 Patienten (20 %) wurden mit einem einzeitigen Endoprothesenwechsel behandelt, bei 15 Patienten (75 %) wurde ein zweizeitiger Wechsel durchgeführt. Ein Patient hat die Reimplantation einer Endoprothese verweigert und der Spacer verblieb im Gelenk. Nach einem medianen Follow-up von 26 Monaten (Zeitspanne 12–47 Monate) zeigten 18 Patienten (90 %) keine Infektzeichen oder -symptome.
Schlussfolgerung
P. acnes Endoprotheseninfektionen treten typischerweise einige Jahre nach Primärversorgung auf. Bei 30 % der Patienten wurde vor der Operation keine Infektion vermutet. Bei Patienten mit persistierenden Schmerzen oder Frühlockerung der Endoprothese sollte eine Low-grade-Infektion ausgeschlossen werden, einschließlich durch P. acnes verursachte Infektionen.
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N. Renz, A. Rienmüller, O. Borens, M. Scheibel, and A. Trampuz state that there are no conflicts of interest.
All procedures followed were in accordance with the ethical standards of the responsible committee on human experimentation (institutional and national) and with the Helsinki Declaration of 1975 (in its most recently amended version).
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Renz, N., Rienmüller, A., Borens, O. et al. Shoulder periprosthetic joint infection caused by Propionibacterium acnes . Obere Extremität 11, 96–100 (2016). https://doi.org/10.1007/s11678-016-0363-3
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DOI: https://doi.org/10.1007/s11678-016-0363-3