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„Stroke mimics“ – Differenzialdiagnose des Schlaganfalls in der Notfallmedizin

Stroke mimics—differential diagnosis of stroke in emergency medicine

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Zusammenfassung

Schlaganfälle gehören zu den weltweit führenden Ursachen für Behinderung und Tod. Da der Erfolg der Rekanalisationsbehandlung mit intravenöser Thrombolyse oder mechanischer Thrombektomie zeitabhängig ist („Time is brain“), besteht ein großer Druck zur raschen Therapieentscheidung. Dies erhöht die Wahrscheinlichkeit einer Fehldiagnose, da schlaganfallähnliche Symptome auch bei anderen Krankheiten vorliegen können. Der vorliegende Beitrag soll einen Überblick über die häufigsten Krankheitsbilder geben, die einen Schlaganfall vortäuschen („stroke mimics“). Eine der vielen Herausforderungen für ein in der Primärversorgung tätiges Notfallteam besteht darin, die wesentlichen „mimics“ und ihre diagnostischen Besonderheiten zu kennen und somit die Rate der Fehldiagnosen zu reduzieren.

Abstract

Strokes are a leading cause of disability and death worldwide. Since the success of recanalization treatment with intravenous thrombolysis or mechanical thrombectomy is time critical (“time is brain”), there is a great pressure for quick therapy decisions. This may increase the likelihood of a misdiagnosis, as stroke-like symptoms can also be present in other diseases. This article is intended to provide an overview of the most common clinical conditions that present stroke-like symptoms (stroke mimics). One of the many challenges of the emergency team working in primary care is to recognize the essential mimics and to triage them accordingly.

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Literatur

  1. Brigo F, Nardone R, Ausserer H, Storti M, Tezzon F, Manganotti P, Bongiovanni LG (2013) The diagnostic value of urinary incontinence in the differential diagnosis of seizures. Seizure 22(2):85–90

    Article  Google Scholar 

  2. Brosinski CM (2014) Implementing diagnostic reasoning to differentiate Todd’s paralysis from acute ischemic stroke. Adv Emerg Nurs J 36(1):78–86

    Article  Google Scholar 

  3. Cordonnier C, Oppenheim C, Lamy C, Meder JF, Mas JL (2005) Serial diffusion and perfusion-weighted MR in transient hypoglycemia. Neurology 65(1):175

    Article  CAS  Google Scholar 

  4. Edlow BL, Hurwitz S, Edlow JA (2017) Diagnosis of DWI-negative acute ischemic stroke: a meta-analysis. Neurology 89(3):256–262

    Article  Google Scholar 

  5. Erbguth F (2017) Stroke mimics und stroke Chamäleons – Differenzialdiagnose des Schlaganfalls [stroke mimics and stroke chameleons: differential diagnosis of stroke. Fortschr Neurol Psychiatr 85(12):747–764

    Article  Google Scholar 

  6. Fandler-Höfler S, Enzinger C, Gattringer T (2020) Speechless from pain: migraine with prolonged aura. Lancet 396(10246):e11

    Article  Google Scholar 

  7. Fernandes PM, Whiteley WN, Hart SR, Al-Shahi Salman R (2013) Strokes: mimics and chameleons. Pract Neurol 13(1):21–28

    Article  Google Scholar 

  8. Förster A, Griebe M, Wolf ME, Szabo K, Hennerici MG, Kern R (2012) How to identify stroke mimics in patients eligible for intravenous thrombolysis? J Neurol 259(7):1347–1353

    Article  Google Scholar 

  9. Gargalas S, Weeks R, Khan-Bourne N, Shotbolt P, Simblett S, Ashraf L, Doyle C, Bancroft V, David AS (2017) Incidence and outcome of functional stroke mimics admitted to a hyperacute stroke unit. J Neurol Neurosurg Psychiatry 88(1):2–6. https://doi.org/10.1136/jnnp-2015-311114

    Article  PubMed  Google Scholar 

  10. Goyal N, Male S, Al Wafai A, Bellamkonda S, Zand R (2015) Cost burden of stroke mimics and transient ischemic attack after intravenous tissue plasminogen activator treatment. J Stroke Cerebrovasc Dis 24(4):828–833

    Article  Google Scholar 

  11. Hand PJ, Kwan J, Lindley RI, Dennis MS, Wardlaw JM (2006) Distinguishing between stroke and mimic at the bedside: the brain attack study. Stroke 37(3):769–775

    Article  Google Scholar 

  12. Kim JT, Fonarow GC, Smith EE, Reeves MJ, Navalkele DD, Grotta JC, Grau-Sepulveda MV, Hernandez AF, Peterson ED, Schwamm LH, Saver JL (2017) Treatment with tissue plasminogen activator in the golden hour and the shape of the 4.5-hour time-benefit curve in the national United States get with the guidelines-stroke population. Circulation 135(2):128–139

    Article  CAS  Google Scholar 

  13. Kissoon NR, Cutrer FM (2017) Aura and other neurologic dysfunction in or with migraine. Headache 57(7):1179–1194

    Article  Google Scholar 

  14. Liberman AL, Prabhakaran S (2017) Stroke chameleons and stroke mimics in the emergency department. Curr Neurol Neurosci Rep 17(2):15

    Article  Google Scholar 

  15. Liberman AL, Liotta EM, Caprio FZ, Ruff I, Maas MB, Bernstein RA, Khare R, Bergman D, Prabhakaran S (2015) Do efforts to decrease door-to-needle time risk increasing stroke mimic treatment rates? Neurol Clin Pract 5(3):247–252

    Article  Google Scholar 

  16. McWhirter L, Stone J, Sandercock P, Whiteley W (2011) Hoover’s sign for the diagnosis of functional weakness: a prospective unblinded cohort study in patients with suspected stroke. J Psychosom Res 71(6):384–386

    Article  Google Scholar 

  17. Merino JG, Luby M, Benson RT, Davis LA, Hsia AW, Latour LL, Lynch JK, Warach S (2013) Predictors of acute stroke mimics in 8187 patients referred to a stroke service. J Stroke Cerebrovasc Dis 22(8):e397–e403

    Article  Google Scholar 

  18. Mohammad A, Ortiz R, Vydyula R, Mina B (2013) Stroke code overuse or misuse—a need for structured support systems. Crit Care Med 41(12):A103–A104

    Article  Google Scholar 

  19. Morgenstern LB, Frankowski RF (1999) Brain tumor masquerading as stroke. J Neurooncol 44(1):47–52

    Article  CAS  Google Scholar 

  20. Moulin S, Leys D (2019) Stroke mimics and chameleons. Curr Opin Neurol 32(1):54–59

    Article  Google Scholar 

  21. Norris JW, Hachinski VC (1982) Misdiagnosis of stroke. Lancet 1(8267):328–331

    Article  CAS  Google Scholar 

  22. Okano Y, Ishimatsu K, Kato Y, Yamaga J, Kuwahara K, Okumoto K, Wada K (2018) Clinical features of stroke mimics in the emergency department. Acute Med Surg 5(3):241–248

    Article  Google Scholar 

  23. Olesen J (2018) International classification of headache disorders. Lancet Neurol 17(5):396–397

    Article  Google Scholar 

  24. Polverino P, Caruso P, Ridolfi M, Furlanis G, Naccarato M, Sartori A, Manganotti P (2019) Acute isolated aphasia as a challenging symptom in the emergency setting: predictors of epileptic mimic versus ischemic stroke. J Clin Neurosci 67:129–133

    Article  Google Scholar 

  25. Quintas S, López Ruiz R, Trillo S, Gago-Veiga AB, Zapata-Wainberg G, Dotor García-Soto J, Ximénez-Carrillo Á, Vivancos J (2018) Clinical, imaging and electroencephalographic characterization of three cases of HaNDL syndrome. Cephalalgia 38(7):1402–1406

    Article  Google Scholar 

  26. Spina R, Simon N, Markus R, Muller DW, Kathir K (2017) Contrast-induced encephalopathy following cardiac catheterization. Catheter Cardiovasc Interv 90(2):257–268

    Article  Google Scholar 

  27. Stone J, Warlow C, Sharpe M (2012) Functional weakness: clues tomechanism from the nature of onset. J Neurol Neurosurg Psychiatry 83:67–69

    Article  Google Scholar 

  28. Tsivgoulis G, Zand R, Katsanos AH, Goyal N, Uchino K, Chang J, Dardiotis E, Putaala J, Alexandrov AW, Malkoff MD, Alexandrov AV (2015) Safety of intravenous thrombolysis in stroke mimics: prospective 5‑year study and comprehensive meta-analysis. Stroke 46(5):1281–1287

    Article  CAS  Google Scholar 

  29. Viana M, Afridi S (2018) Migraine with prolonged aura: phenotype and treatment. Naunyn Schmiedebergs Arch Pharmacol 391(1):1–7

    Article  CAS  Google Scholar 

  30. Vilela P (2017) Acute stroke differential diagnosis: stroke mimics. Eur J Radiol 96:133–144

    Article  Google Scholar 

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Correspondence to L.-B. Lakatos.

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L.-B. Lakatos, M. Christ, M. Müller und M. Bolognese geben an, dass kein Interessenkonflikt besteht.

Für diesen Beitrag wurden von den Autoren keine Studien an Menschen oder Tieren durchgeführt. Für die aufgeführten Studien gelten die jeweils dort angegebenen ethischen Richtlinien. Für Bildmaterial oder anderweitige Angaben innerhalb des Manuskripts, über die Patienten zu identifizieren sind, liegt von ihnen und/oder ihren gesetzlichen Vertretern eine schriftliche Einwilligung vor.

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M. Christ, Luzern

M. Bernhard, Düsseldorf

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Lakatos, LB., Christ, M., Müller, M. et al. „Stroke mimics“ – Differenzialdiagnose des Schlaganfalls in der Notfallmedizin. Notfall Rettungsmed 24, 990–996 (2021). https://doi.org/10.1007/s10049-021-00877-x

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