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Bradycardia: sinus and AV node dysfunction

Bradykardien – Sinusknoten-Erkrankung und AV-Knoten-Dysfunktion

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Abstract

The surface electrocardiogram (ECG) holds many clues with regard to the etiology of bradycardia and site of atrioventricular (AV) block. Bedside maneuvers may prove helpful in cases of 2:1 AV block or situations where the data is not all concordant. Wenckebach conduction may occur in any region of the heart, and there are nonpathologic mimickers of Mobitz II AV block as well. The surface ECG may aid in the inference of etiology for better than expected or slowed rather than blocked AV conduction. Sinus node dysfunction may present in several forms and often accompanies other conduction system disease. On occasion invasive studies may be required to help elucidate the mechanism of bradycardia.

Zusammenfassung

Das Oberflächen-EKG enthält viele Hinweise auf die Ursache einer Bradykardie und die Lokalisation eines AV-Blocks. Manöver am Patientenbett können hilfreich beim AV-Block II mit 2:1-Überleitung sein oder in Situationen, wo die Lokalisation und prognostische Bedeutung eines AV-Blocks nicht klar sind. Wenckebach-Leitung kann in jeder Region des Herzens auftreten ebenso wie es nicht-pathologische Arrhythmien gibt, die einen AV-Block II Typ Mobitz II nachahmen. Das Oberflächen-EKG kann dabei helfen, die Ursache einer Überleitung zu finden, die besser als erwartet ist oder bei der die AV-Überleitung eher verlangsamt als blockiert ist. Eine Sinusknoten-Dysfunktion kann sich in verschiedenen Formen zeigen und begleitet oft Reizleitungsstörungen. In Einzelfällen kann eine invasive elektrophysiologische Untersuchung notwendig sein, um den Mechanismus einer Bradykardie zu erhellen.

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Correspondence to Cara N. Pellegrini MD, FHRS.

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C. N. Pellegrini and M.M. Scheinman state that there is no conflict of interest.

This article does not involve studies on humans or animals.

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Pellegrini, C., Scheinman, M. Bradycardia: sinus and AV node dysfunction. Herzschr Elektrophys 26, 175–191 (2015). https://doi.org/10.1007/s00399-015-0389-z

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  • DOI: https://doi.org/10.1007/s00399-015-0389-z

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