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Observed daytime sleepiness in in-hospital geriatric patients and risk of falls

Beobachtete Tagesschläfrigkeit bei geriatrischen Patienten im Krankenhaus und Sturzrisiko

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Abstract

Background

Daytime sleepiness and falls are frequent in geriatric in-hospital patients; however, the relationship between both events is not clear. To test the hypothesis that observed daytime sleepiness is associated with falls in geriatric in-hospital patients data collected from medical records of patients who were admitted to an acute geriatric department were retrospectively analyzed.

Methods

The data from the medical records of patients who were admitted to the geriatric department of the Alfried-Krupp-Hospital in Essen, Germany in the period from January 2018 to March 2020 were retrospectively analyzed. Personal data, data concerning the geriatric assessment, observed daytime sleepiness, and falls were recorded.

Results

From a total of 1485 patients who were consecutively admitted to hospital, the data of 1317 (87%) patients could be included for further analysis. During the hospital stay 146 (11%) patients fell at least once, 35 (3%) patients had more than 1 fall and 64 falls (44%) occurred while patients were standing (bipedal fall). Daytime sleepiness was observed in 73% of the patients with bipedal falls and in 65% patients with nonbipedal falls (p < 0.01). Falls correlated significantly with the history of a recent fall, the length of hospital stay, the Barthel index (BI) on admission, the mini mental state examination (MMSE), dementia and observed daytime sleepiness. No correlation was found between falls and age, multimorbidity, and the number of drugs used. Drugs related to falls were medications to treat Parkinson’s disease, antidepressants and neuroleptics. In a multiple logistic regression analysis in-hospital falls were significantly and independently associated with a history of falls, length of in-hospital stay, dementia, and observed daytime sleepiness.

Conclusion

Observed daytime sleepiness is associated with in-hospital falls in geriatric patients. Prospective interventional studies are needed to confirm this relationship, and to quantify the impact of sleepiness on the risk of falling. Additionally, the impact of treatment for observed daytime sleepiness on the risk of falling should be assessed. The assessment of sleepiness should become a routine task in geriatrics.

Zusammenfassung

Hintergrund

Tagesschläfrigkeit und Stürze sind bei geriatrischen Krankenhauspatienten häufig, die Beziehung zwischen beiden Ergebnissen ist jedoch weniger klar. Um die Hypothese zu testen, dass beobachtete Tagesschläfrigkeit bei geriatrischen Krankenhauspatienten mit Sturzereignissen assoziiert ist, wurden Daten von in einer akutgeriatrischen Abteilung behandelten Patienten retrospektiv analysiert.

Methoden

Daten aus Akten von zwischen Januar 2018 und März 2020 in der Abteilung für Geriatrie des Alfried-Krupp-Krankenhauses in Essen, Deutschland, behandelten Patienten wurden retrospektiv analysiert. Erfasst wurden dazu personenbezogene Daten sowie Angaben zum geriatrischen Assessment, zur beobachteten Tagesmüdigkeit und zu Sturzereignissen.

Ergebnisse

Von insgesamt 1485 konsekutiv aufgenommenen Patienten im ausgewählten Zeitraum konnten Daten von 1317 (87 %) Patienten für die weitere Analyse eingeschlossen werden. Während des Krankenhausaufenthaltes stürzten 146 (11 %) Patienten mindestens einmal, 35 (3 %) stürzten wiederholt, und 64 Stürze (44 %) traten bipedal auf (aus dem Stand). Tagesschläfrigkeit wurde bei 73 % der Patienten mit bipedalen und bei 65 % mit nichtbipedalen Stürzen beobachtet (p < 0,01). Stürze korrelierten signifikant mit einer positiven Sturzanamnese, der Dauer des Krankenhausaufenthalts, dem Barthel-Index bei Aufnahme, dem MMSE („mini mental state examination“), Demenz und beobachteter Tagesschläfrigkeit. Keine Korrelation fand sich zwischen Stürzen und Alter, Multimorbidität und Anzahl der verordneten Medikamente. Im Kontext mit Stürzen standen Medikamente zur Behandlung der Parkinson-Erkrankung, Antidepressiva und Neuroleptika. In einer multiplen logistischen Regressionsanalyse waren Stürze im Krankenhaus signifikant und unabhängig assoziiert mit einer Vorgeschichte von Stürzen, der Dauer des Krankenhausaufenthalts, Demenz und beobachteter Schläfrigkeit tagsüber.

Schlussfolgerung

Beobachtete Tagesmüdigkeit ist bei geriatrischen Patienten mit Stürzen im Krankenhaus verbunden. Zur Bestätigung dieses Zusammenhangs und zur Quantifizierung der Auswirkungen von Schläfrigkeit auf das Sturzrisiko sind prospektive Interventionsstudien erforderlich. Außerdem sollte der Einfluss einer Behandlung der beobachteten Schläfrigkeit auf das Sturzrisiko untersucht werden. Die Beurteilung von Tagesmüdigkeit sollte in der Geriatrie Teil des routinemäßig durchgeführten Assessments werden.

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References

  1. Ambrose AF, Paul G, Hausdorff JM (2013) Risk factors for falls among older adults: a review of the literature. Maturitas 75:51–61. https://doi.org/10.1016/j.maturitas.2013.02.009

    Article  PubMed  Google Scholar 

  2. Chantanachai T, Sturnieks DL, Lord SR et al (2021) Risk factors for falls in older people with cognitive impairment living in the community: Systematic review and meta-analysis. Ageing Res Rev 71:101452. https://doi.org/10.1016/j.arr.2021.101452

    Article  PubMed  Google Scholar 

  3. Cohen ZL, Eigenberger PM, Sharkey KM et al (2022) Insomnia and other sleep disorders in older adults. Psychiatr Clin North Am 45:717–734. https://doi.org/10.1016/j.psc.2022.07.002

    Article  PubMed  Google Scholar 

  4. Frohnhofen H, Fulda S, Frohnhofen K et al (2013) Validation of the Essener questionnaire of age and sleepiness in the elderly using pupillometry. Adv Exp Med Biol 755:125–132. https://doi.org/10.1007/978-94-007-4546-9_17

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  5. Kuo H‑K, Yang CCH, Yu Y‑H et al (2010) Gender-specific association between self-reported sleep duration and falls in high-functioning older adults. J Gerontol Ser A Biol Sci Med Sci 65:190–196. https://doi.org/10.1093/gerona/glp143

    Article  Google Scholar 

  6. Latimer Hill E, Cumming RG, Lewis R et al (2007) Sleep disturbances and falls in older people. J Gerontol Ser A Biol Sci Med Sci 62:62–66. https://doi.org/10.1093/gerona/62.1.62

    Article  Google Scholar 

  7. Mayer G, Arzt M, Braumann B et al (2017) German S3 guideline nonrestorative sleep/sleep disorders, chapter “Sleep-related breathing disorders in adults,” short version: German Sleep Society (Deutsche Gesellschaft für Schlafforschung und Schlafmedizin, DGSM). Somnologie 21:290–301. https://doi.org/10.1007/s11818-017-0136-2

    Article  PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  8. McNamara CS, Toner A, Murray L (2023) Preventing falls in older people on mental health inpatient wards: a quality improvement project. Nurs Older People 35:18–23. https://doi.org/10.7748/nop.2022.e1417

    Article  PubMed  Google Scholar 

  9. Mesas AE, López-García E, Rodríguez-Artalejo F (2011) Self-reported sleep duration and falls in older adults. J Sleep Res 20:21–27. https://doi.org/10.1111/j.1365-2869.2010.00867.x

    Article  PubMed  Google Scholar 

  10. Montero-Odasso M, van der Velde N, Martin FC et al (2022) World guidelines for falls prevention and management for older adults: a global initiative. Age Ageing. https://doi.org/10.1093/ageing/afac205

    Article  PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  11. Oliveira SD, Pinto RZ, Gobbi C et al (2022) Sleep quality predicts functional disability in older adults with low back pain: a longitudinal study. J Appl Gerontol 41:2374–2381. https://doi.org/10.1177/07334648221113500

    Article  PubMed  Google Scholar 

  12. Onen F, Moreau T, Gooneratne NS et al (2013) Limits of the epworth sleepiness scale in older adults. Sleep Breath 17:343–350. https://doi.org/10.1007/s11325-012-0700-8

    Article  PubMed  Google Scholar 

  13. Peter-Derex L, Subtil F, Lemaitre G et al (2020) Observation and interview-based diurnal sleepiness inventory for measurement of sleepiness in patients referred for narcolepsy or idiopathic hypersomnia. J Clin Sleep Med 16:1507–1515. https://doi.org/10.5664/jcsm.8574

    Article  PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  14. Stone KL, Blackwell TL, Ancoli-Israel S et al (2014) Sleep disturbances and risk of falls in older community-dwelling men: the outcomes of Sleep Disorders in Older Men (MrOS Sleep) Study. J Am Geriatr Soc 62:299–305. https://doi.org/10.1111/jgs.12649

    Article  PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  15. Stone KL, Ewing SK, Lui L‑Y et al (2006) Self-reported sleep and nap habits and risk of falls and fractures in older women: the study of osteoporotic fractures. J Am Geriatr Soc 54:1177–1183. https://doi.org/10.1111/j.1532-5415.2006.00818.x

    Article  PubMed  Google Scholar 

  16. Teo JSH, Briffa NK, Devine A et al (2006) Do sleep problems or urinary incontinence predict falls in elderly women? Aust J Physiother 52:19–24. https://doi.org/10.1016/s0004-9514(06)70058-7

    Article  PubMed  Google Scholar 

  17. Zalai D, Bingeliene A, Shapiro C (2017) Sleepiness in the elderly. Sleep Med Clin 12:429–441. https://doi.org/10.1016/j.jsmc.2017.03.015

    Article  PubMed  Google Scholar 

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Correspondence to Helmut Frohnhofen.

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Conflict of interest

J. Schlitzer, M. Friedhoff and B. Nickel declare that they have no competing interests. H. Frohnhofen: advisory fees from Amgen, Heel, Idorsia; lecture fees from Bayer, Pfizer, Amgen, Heel, Idorsia, ResMed, BMS, Medice, Gruenenthal.

For this article no studies with human participants or animals were performed by any of the authors. All studies mentioned were in accordance with the ethical standards indicated in each case.

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Schlitzer, J., Friedhoff, M., Nickel, B. et al. Observed daytime sleepiness in in-hospital geriatric patients and risk of falls. Z Gerontol Geriat 56, 545–550 (2023). https://doi.org/10.1007/s00391-023-02191-2

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  • DOI: https://doi.org/10.1007/s00391-023-02191-2

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