Abstract
Purpose
The aim of this study was to systematically compare the safety and effectiveness of percutaneous endoscopic transforaminal discectomy (PETD) versus percutaneous endoscopic interlaminar discectomy (PEID) for the treatment of lumbar disc herniation (LDH).
Material and methods
All studies that were performed to compare PETD with PEID to treat LDH and published until 31 August 2017 were acquired through a comprehensive search in various databases. A meta-analysis was performed using the Cochrane Collaboration’s RevMan 5.3 software.
Results
A total of 13 trials with 974 cases consisting of 3 randomized controlled trials, 3 prospective studies and 7 retrospective studies were included. The results suggest that patients treated with PEID experienced more significant advantages with shorter operation time, less intraoperative blood loss and less intraoperative fluoroscopy times but more complications than those treated with PETD; however, the two operative approaches did not significantly differ in terms of LDH recurrence, hospital stay, Oswestry disability index (ODI) scores, visual analogue scale (VAS) scores, Japanese Orthopaedic Association (JOA) scores and MacNab criteria at the final follow-up.
Conclusion
Based on the results of this study, although PEID may be superior to PETD in certain ways, some of its advantages have yet to be verified and the two interventions were not significantly different in terms of relief of symptoms and functional recovery. Therefore, PEID would be recommended for treating LDH especially at L5/S1 under certain conditions but a prudent attitude is necessary to choose between the two operative approaches before a large sample and high quality randomized controlled trials have been performed.
Zusammenfassung
Zweck
Das Ziel dieser Studie war es, die Sicherheit und Wirksamkeit der perkutanen endoskopischen transforaminalen Diskektomie (PETD) zur Behandlung lumbaler Bandscheibenvorfälle („lumbar disc herniation“, LHD) systematisch zu vergleichen.
Material und Methoden
Alle Studien, die durchgeführt wurden, um die PETD mit der PEID zur Behandlung eines LDH zu vergleichen und bis 31. August 2017 veröffentlicht worden waren, wurden aus einer umfassenden Suche in verschiedenen Datenbanken extrahiert. Eine Metaanalyse wurde mittels Cochrane Collaboration’s RevMan 5.3 software durchgeführt.
Ergebnisse
Insgesamt wurden 13 Studien mit 974 Fällen, die jeweils 3 randomisierte kontrollierte, 3 prospektive und 7 retrospektive Studien beinhalten, wurden eingeschlossen. Die Ergebnisse zeigen, dass Patienten, die mit PEID behandelt wurden, mehr signifikante Vorteile durch eine kürzere Operationszeit, weniger intraoperativen Blutverlust sowie eine kürzere intraoperative Fluoroskopiedauer zeigten, allerdings auch mehr Komplikationen aufwiesen als Patienten, die mittels PETD behandelt wurden. Jedoch unterschieden sich die beiden Operationsverfahren beim letzten Follow-up nicht signifikant hinsichtlich eines erneuten Auftretens eines LDH, Hospitalisationsdauer, Oswestry-Disability-Index(ODI)-Scores, Scores der visuellen Analogskala (VAS), Japanese-Orthopaedic-Association(JOA)-Scores und MacNab-Kriterien.
Schlussfolgerung
Obwohl die PEID der PETD in mancher Hinsicht überlegen sein mag, müssen einige Vorteile auf Grundlage der Ergebnisse dieser Studie noch verifiziert werden. Die beiden Operationsverfahren unterschieden sich nicht signifikant hinsichtlich Symptomlinderung und Wiederherstellung der Funktionsfähigkeit. Daher wäre die PEID zur Behandlung von LDH unter gewissen Umständen insbesondere an L5/S1 zu empfehlen. Jedoch ist die Entscheidung für das ein oder andere Operationsverfahren mit Bedacht zu treffen, bis randomisierte kontrollierte Studien mit größeren Fallzahlen und hoher Qualität durchgeführt wurden.
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Abbreviations
- CBRG:
-
Cochrane back review group
- JOA:
-
Japanese Orthopaedic Association
- LDH:
-
Lumber disc herniation
- NOQAS:
-
Newcastle Ottawa quality assessment scale
- ODI:
-
Oswestry disability index
- PEID:
-
Percutaneous endoscopic interlaminar discectomy
- PELD:
-
Percutaneous endoscopic lumbar discectomy
- PETD:
-
Percutaneous endoscopic transforaminal discectomy
- RoB:
-
Risk of bias
- TESSYS:
-
Transforaminal endoscopic spine system
- VAS:
-
Visual analogue scale
- YESS:
-
Yeung endoscopic spine system
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Author contributions
Yongjing Huang and Jianjian Yin wrote the main manuscript text, and YinZhuang, Xueguang Liu and Shihao Du prepared the figures. Zhenzhong Sun, Yongjun Rui and Sheng Song compiled the data.
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Y. Huang, J. Yin, Z. Sun, S. Song, Y. Zhuang, X. Liu, S. Du and Y. Rui declare that they have no competing interests.
For this article no studies with human participants or animals were performed by any of the authors. All studies performed were in accordance with the ethical standards indicated in each case.
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The authors Yongjing Huang and Jianjian Yin contributed equally to the manuscript.
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Huang, Y., Yin, J., Sun, Z. et al. Percutaneous endoscopic lumbar discectomy for LDH via a transforaminal approach versus an interlaminar approach: a meta-analysis. Orthopäde 49, 338–349 (2020). https://doi.org/10.1007/s00132-019-03710-z
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DOI: https://doi.org/10.1007/s00132-019-03710-z