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Ligamentäre Begleitverletzungen bei Tibiakopffrakturen

Ligament injuries in tibial plateau fractures

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Zusammenfassung

Tibiakopfluxationsfrakturen sind mit einer ausgesprochen hohen Inzidenz von Bandrupturen assoziiert. Trotz der Kenntnis über die Häufigkeit begleitender ligamentärer Läsionen ist bis heute weder deren adäquate Diagnostik noch gezielte Therapie Goldstandard im Behandlungsalgorithmus von Tibiakopffrakturen. Um das Risiko und die Art ligamentärer Begleitverletzungen im Rahmen von Tibiakopffrakturen abschätzen zu können, empfiehlt es sich, die morphologischen Frakturmerkmale dezidiert zu analysieren. Flexionsvarusfrakturen sind ausgesprochen häufig mit Rupturen des vorderen Kreuzbands verbunden, wohingegen Valgusfrakturen eine Ruptur des medialen Kollateralbands sowie (Hyper‑)Extensionsfrakturen Rupturen des hinteren Kreuzbands und der posterolateralen Gelenkecke begünstigen. Um hochgradige Instabilitäten nicht zu übersehen, kann eine Magnetresonanztomographie oder eine intraoperative dynamische Durchleuchtung nach abgeschlossener Osteosynthese durchgeführt werden. Therapeutisch sollten knöcherne Avulsionen entweder direkt osteosynthetisch mitadressiert oder durch interfragmentäre Kompression retiniert werden. Intraligamentäre Rupturen sollten im Fall einer direkten Visualisierung oder relevanten Instabilität intraoperativ zumindest refixiert werden. Im Fall persistierender Instabilitäten kann eine sekundäre Bandplastik mit autologen Sehnen nach knöcherner Konsolidierung der Tibiakopffraktur durchgeführt werden.

Abstract

Fracture dislocations of the proximal tibia are associated with a markedly high incidence of ligament ruptures. Despite knowledge on the frequency of accompanying ligament injuries, even now neither adequate diagnostics nor targeted treatment of associated ligament injuries are the gold standard in the treatment algorithm for tibial plateau fractures. To be able to assess the risk and the type of accompanying ligament injuries in tibial plateau fractures, it is recommended to decidedly analyze the fracture morphology. For example, flexion varus fractures are very frequently associated with injuries to the anterior cruciate ligament, whereas valgus fractures are prone to ruptures of the medial collateral ligament and (hyper)extension fractures facilitate ruptures of the posterior cruciate ligament and the posterolateral corner. In order not to overlook high-grade instability, magnetic resonance imaging or intraoperative dynamic fluoroscopy can be carried out after completing osteosynthesis. Bony avulsions should either be addressed directly during osteosynthesis or indirectly retained via interfragmentary compression. In cases of direct visualization or relevant instability, intraligamentous tears should at least be intraoperatively reduced. If patients suffer from persistent instability a secondary ligament reconstruction with autologous tendons can be carried out following bony consolidation of the tibial plateau fracture.

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Literatur

  1. Arciero RA (2005) Anatomic posterolateral corner knee reconstruction. Arthroscopy 21:1147

    PubMed  Google Scholar 

  2. Berkson EM, Virkus WW (2006) High-energy tibial plateau fractures. J Am Acad Orthop Surg 14:20–31

    Article  Google Scholar 

  3. Bird ML, Chenard KE, Gonzalez LJ, Konda SR, Leucht P, Egol KA (2021) A comparative study of clinical outcomes and functional status after knee fracture and knee fracture dislocation. J Knee Surg. https://doi.org/10.1055/s-0041-1741392

    Article  PubMed  Google Scholar 

  4. Colletti P, Greenberg H, Terk MR (1996) MR findings in patients with acute tibial plateau fractures. Comput Med Imaging Graph 20:389–394

    Article  CAS  Google Scholar 

  5. Darcy G, Edwards E, Hau R (2018) Epidemiology and outcomes of traumatic knee dislocations: Isolated vs multi-trauma injuries. Injury 49:1183–1187

    Article  Google Scholar 

  6. Delamarter RB, Hohl M, Hopp E Jr. (1990) Ligament injuries associated with tibial plateau fractures. Clin Orthop Relat Res 250:226–233

    Article  Google Scholar 

  7. Dirschl DR, Del Gaizo D (2007) Staged management of tibial plateau fractures. Am J Orthop (Belle Mead NJ) 36:12–17

    Google Scholar 

  8. Elsoe R, Larsen P, Nielsen NP, Swenne J, Rasmussen S, Ostgaard SE (2015) Population-based epidemiology of tibial plateau fractures. Orthopedics 38:e780–e786

    Article  Google Scholar 

  9. Galla M, Lobenhoffer P (2008) Fractures of the head of the tibia. Z Orthop Unfall 146:803–824

    Article  CAS  Google Scholar 

  10. Gardner MJ, Yacoubian S, Geller D, Suk M, Mintz D, Potter H et al (2005) The incidence of soft tissue injury in operative tibial plateau fractures: a magnetic resonance imaging analysis of 103 patients. J Orthop Trauma 19:79–84

    Article  Google Scholar 

  11. Heitmann M, Dratzidis A, Jagodzinski M, Wohlmuth P, Hurschler C, Puschel K et al (2014) Ligament bracing-augmented cruciate ligament sutures: biomechanical studies of a new treatment concept. Unfallchirurg 117:650–657

    Article  CAS  Google Scholar 

  12. Herbst E, Briese T, Kittl C, Glasbrenner J, Schliemann B, Raschke MJ (2020) Planung der Zugänge bei Tibiaplateaufraktur – Welche sollte man kennen? Knie J 2:82–89

    Article  Google Scholar 

  13. Herbst E, Katthagen JC, Kittl C, Glasbrenner J, Briese T, Raschke MJ (2020) Komplexe Tibiakopfluxationsfraktur. Knie J 2:143–148

    Article  Google Scholar 

  14. Hua K, Jiang X, Zha Y, Chen C, Zhang B, Mao Y (2019) Retrospective analysis of 514 cases of tibial plateau fractures based on morphology and injury mechanism. J Orthop Surg Res 14:267

    Article  Google Scholar 

  15. Keil LG, Mullis BH, Iii PT, Alley MC, Olszewski NP, Wheeler JA et al (2021) Proximal tibia fracture dislocations: management and outcomes of a severe and under-recognized injury. Injury. https://doi.org/10.1016/j.injury.2021.09.035

    Article  PubMed  Google Scholar 

  16. Kfuri M, Schatzker J (2018) Revisiting the Schatzker classification of tibial plateau fractures. Injury 49:2252–2263

    Article  Google Scholar 

  17. Krause M, Alm L, Berninger M, Domnick C, Fehske K, Frosch KH et al (2020) Bone metabolism is a key factor for clinical outcome of tibial plateau fractures. Eur J Trauma Emerg Surg 46:1227–1237

    Article  Google Scholar 

  18. Monazzam S, Goodell PB, Salcedo ES, Nelson SH, Wolinsky PR (2017) When are CT angiograms indicated for patients with lower extremity fractures? A review of 275 extremities. J Trauma Acute Care Surg 82:133–137

    Article  Google Scholar 

  19. Moore TM (1981) Fracture—dislocation of the knee. Clin Orthop Relat Res 156:128–140

    Article  Google Scholar 

  20. Richter J, Schulz-Jahrsdörfer M, Schuster P (2017) Posterolaterale Rekonstruktion in modifizierter Larson-Technik. Arthroskopie 30:49–54

    Article  Google Scholar 

  21. Schulak DJ, Gunn DR (1975) Fractures of tibial plateaus. A review of the literature. Clin Orthop Relat Res. https://doi.org/10.1097/00003086-197506000-00025166-177

    Article  PubMed  Google Scholar 

  22. Stannard JP, Lopez R, Volgas D (2010) Soft tissue injury of the knee after tibial plateau fractures. J Knee Surg 23:187–192

    Article  Google Scholar 

  23. Vanek J (1994) Posteromedial fracture of the tibial plateau is not an avulsion injury. A case report and experimental study. J Bone Joint Surg Br 76:290–292

    Article  CAS  Google Scholar 

  24. Wang Y, Luo C, Zhu Y, Zhai Q, Zhan Y, Qiu W et al (2016) Updated three-column concept in surgical treatment for tibial plateau fractures—a prospective cohort study of 287 patients. Injury 47:1488–1496

    Article  Google Scholar 

  25. Warner SJ, Garner MR, Schottel PC, Fabricant PD, Thacher RR, Loftus ML et al (2018) The effect of soft tissue injuries on clinical outcomes after tibial plateau fracture fixation. J Orthop Trauma 32:141–147

    Article  Google Scholar 

  26. Xie X, Zhan Y, Wang Y, Lucas JF, Zhang Y, Luo C (2020) Comparative analysis of mechanism-associated 3‑dimensional tibial plateau fracture patterns. J Bone Joint Surg Am 102:410–418

    Article  Google Scholar 

  27. Yan B, Sun J, Yin W (2021) The prevalence of soft tissue injuries in operative Schatzker type IV tibial plateau fractures. Arch Orthop Trauma Surg 141:1269–1275

    Article  Google Scholar 

  28. Zhang BB, Sun H, Zhan Y, He QF, Zhu Y, Wang YK et al (2019) Reliability and repeatability of tibial plateau fracture assessment with an injury mechanism-based concept. Bone Joint Res 8:357–366

    Article  Google Scholar 

  29. Zhu Y, Meili S, Dong MJ, Zhai QL, Yao L, Wang JC et al (2014) Pathoanatomy and incidence of the posterolateral fractures in bicondylar tibial plateau fractures: a clinical computed tomography-based measurement and the associated biomechanical model simulation. Arch Orthop Trauma Surg 134:1369–1380

    Article  Google Scholar 

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Correspondence to Elmar Herbst.

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E. Herbst, M.J. Raschke, C. Peez, T. Briese und S. Oeckenpöhler geben an, dass kein Interessenkonflikt besteht.

Für diesen Beitrag wurden von den Autoren keine Studien an Menschen oder Tieren durchgeführt. Für die aufgeführten Studien gelten die jeweils dort angegebenen ethischen Richtlinien.

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Karl-Heinz Frosch, Hamburg

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Herbst, E., Raschke, M.J., Peez, C. et al. Ligamentäre Begleitverletzungen bei Tibiakopffrakturen. Unfallchirurgie 125, 535–541 (2022). https://doi.org/10.1007/s00113-022-01177-w

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  • DOI: https://doi.org/10.1007/s00113-022-01177-w

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