Skip to main content
Log in

Verschiedene Opioide beim kardiovaskulären Risikopatienten

Vergleichende Untersuchung zu zentralen und peripheren hämodynamischen Nebenwirkungen

Perioperative analgesia in the cardiovascular risk patient: a comparison of haemodynamic side effects following eight different opioids

  • Published:
Der Anaesthesist Aims and scope Submit manuscript

Zusammenfassung.

Ziel der vorliegenden Untersuchung war die Erfassung hämodynamischer und respiratorischer Nebenwirkungen durch 8 verschiedene Opioide bei typischen kardiovaskulären Risikopatienten. Nach Aufklärung und schriftlichem Einverständnis wurden 57 Patienten der Risikogruppen ASA III und IV, die sich einem Eingriff an der Aorta abdominalis unterziehen sollten, in randomisierter Form 8 Gruppen zugeteilt. Die Prämedikation mit 10 mg Diazepam i.m. erfolgte 60 min vor Eintreffen des Patienten im OP. Das gesamte invasive hämodynamische Monitoring (art. RR, HZV-PA-Katheter) wurde in Lokalanästhesie angelegt. Danach erhielt jeder Patient der 8 Gruppen ein Opioid in einer äquipotenten, klinischen Dosierung (Buprenorphin, Fentanyl, Morphin, Nalbuphin, Pentazocin, Pethidin, Tramadol, Alfentanil). 10 und 5 min vor sowie 5, 10, 15 und 20 min nach i.v.-Applikation des Opioids wurde ein kompletter hämodynamischer Status und Blutgasstatus erhoben. Die statistische Auswertung erfolgte mit der 1- bzw. 2faktoriellen Varianzanalyse (p<0,05). Signifikante Zeiteffekte, d. h. Abweichungen vom Ausgangswert zu den verschiedenen Meßzeitpunkten, wurden für die Parameter HR und TPR, signifikante Gruppen- (d. h. unterschiedliche Kurvenverläufe zwischen den verschiedenen Gruppen) und Zeiteffekte für MPAP, PCWP, SVI, PaCO2 und PaO2 beobachtet. Keine wesentlichen Veränderungen wurden nach Morphin, Fentanyl, Alfentanil, Tramadol und Nalbuphin festgestellt. Buprenorphin verursachte eine deutliche Atemdepression mit Anstieg des pulmonalen Gefäßwiderstands. Die Gabe von Pentazocin und Pethidin war von einem signifikanten Anstieg des MPAP und PVR begleitet. Pethidin erwies sich als am stärksten atemdepressiv. Als Ursachen für die beobachteten Nebenwirkungen müssen neben einer Atemdepression Faktoren wie eine Freisetzung endogener Katecholamine, eine Histaminausschüttung sowie eine hypoxisch bedingte pulmonale Vasokonstriktion diskutiert werden.

Abstract.

Efficient analgesia may be the major objective in the cardiovascular risk patient following myocardial infarction, acute occlusion of peripheral vessels, or dissection/perforation of major abdominal vessels. It was the purpose of the study to investigate the haemodynamic and respiratory side effects of eight different opioids in 57 circulatory risk patients prior to major vascular surgery. Methods. Patients were randomly allocated to eight groups, each receiving a different opioid within a clinical, equipotent dose range (buprenorphine, fentanyl, morphine, nalbuphine, pentazocine, pethidine, tramadol, alfentanil). A complete haemodynamic and blood gas status was obtained prior to as well as 5, 10, 15, and 20 min following opioid administration. Monitoring included a complete invasive haemodynamic and blood gas status. Statistical evaluation was performed by 1- and 2-factorial ANOVA (P<0.05). Results. Significant time effects (changes from baseline at the time of measurement) were observed for heart rate and total peripheral resistance, while significant group (group-specific differences in the course of values at the different times of measurements) and time effects were noted for mean pulmonary artery pressure, pulmonary capillary wedge pressure, stroke volume index, and PaO2. No major effects were observed following morphine, fentanyl, alfentanil, tramadol, and nalbuphine. Buprenorphine caused distinct respiratory depression accompanied by an increase in pulmonary vascular tone. Pentazocine and pethidine caused a significant increase in MPAP and peripheral vascular resistance while pethidine also produced marked respiratory depression. Conclusions. For interpretation of the results, factors such as respiratory depression, histamine release, secretion of endogenous catecholamines, and hypoxia-induced pulmonary vasoconstriction have to be discussed. Tramadol, an opioid with moderate potency, seems to offer some advantages due to its minor cardiovascular and respiratory side effects.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Additional information

Eingegangen am 19. März 1993 / Angenommen am 6. Juni 1994

Rights and permissions

Reprints and permissions

About this article

Cite this article

Ellmauer, S., Dick, W., Otto, S. et al. Verschiedene Opioide beim kardiovaskulären Risikopatienten . Anaesthesist 43, 743–749 (1994). https://doi.org/10.1007/s001010050117

Download citation

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/s001010050117

Navigation