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Re-irradiation for osteoarthritis—retrospective analysis of 217 joints

Rebestrahlung bei Arthrose – retrospektive Analyse von 217 Gelenken

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Abstract

Purpose

Osteoarthritis is a common disease with a prevalence of approximately 8.9% among the average population. One treatment option is low-dose radiotherapy. Some authors mention that they apply a second or third course of radiation for recurrent pain or partial or no response to the initial course. As the results of re-irradiation have not been analysed systematically, the aim of this study was to document the results of repeated radiation treatment and to identify those patients who will benefit.

Methods and materials

The analysis was performed on patients of three German radiotherapy institutions and included 217 re-irradiated joints. Pain was documented with the numeric rating scale (NRS). Evaluation of the NRS was done before and directly after each radiation therapy as well as at the follow-up of 24 months.

The median age of the patients was 67 years, with 40% male and 60% female patients. Re-irradiation was indicated because the initial radiotherapy resulted in no response in 21.2%, in partial response in 41.5%, and in recurrent pain in 37.3%.

Results

We found a significant response to re-irradiation. For the whole sample, the median pain was 6 before re-irradiation, 4 after 6 weeks, and 3 after 12 weeks, 6 months, 12 months, and 24 months. The percentage of patients being free of pain or with very little pain was approximately 25% 12 months after re-irradiation. All subgroups, notably those with no response to the first course versus partial response to the first course versus recurrent pain, had significant reduction of pain.

Conclusion

Re-irradiation of osteoarthritis is an effective and safe treatment. All subgroups showed a good response to re-irradiation for at least 24 months.

Zusammenfassung

Hintergrund

Die Arthrose ist mit einer Prävalenz von 8,9 % unter der erwachsenen Bevölkerung eine häufige Erkrankung. Die Strahlentherapie stellt eine wichtige Therapieoption dar. Dabei beschreiben einige Autoren die Durchführung einer Rebestrahlung bei rezidivierten Schmerzen bzw. unzureichendem oder keinem Ansprechen auf die initiale Bestrahlungsserie. Eine strukturierte Auswertung der Rebestrahlung existiert allerdings nicht. Ziel dieser Arbeit ist die strukturierte Auswertung der Rebestrahlung bei Arthrose.

Material und Methode

Ausgewertet wurden Patienten aus drei strahlentherapeutischen Institutionen. Insgesamt konnten 217 rebestrahlte Gelenke analysiert werden. Die Schmerzintensität wurde mit Hilfe der numerischen Rating-Skala (NRS) quantifiziert und zu den Zeitpunkten vor Bestrahlungsbeginn, direkt nach Radiatio, 6 und 12 Wochen, 6, 12 und 24 Monate nach Bestrahlung erfasst. Die Patienten waren im Median 67 Jahre alt, 40 % davon waren männlich und 60 % weiblich. Grund der Rebestrahlung war bei 21,2 % der Patienten kein Ansprechen und bei 41,5 % ein unzureichendes Ansprechen auf die erste Bestrahlungsserie sowie bei 37,3 % rezidivierte Schmerzen.

Ergebnisse

Für das Gesamtkollektiv zeigte sich eine signifikante Schmerzreduktion. Die mediane Schmerzintensität war 6 vor der Rebestrahlung, 4 nach 6 Wochen und 3 nach 12 Wochen, 6, 12 und 24 Monaten. Nach 12 Monaten waren ungefähr 25 % der Patienten schmerzfrei oder nahezu schmerzfrei. Alle Subgruppen, insbesondere Patienten ohne Ansprechen und Patienten mit unzureichendem Ansprechen auf die initiale Bestrahlung bzw. Patienten mit rezidivierten Schmerzen zeigten eine signifikante Schmerzreduktion.

Schlussfolgerung

Zusammenfassend zeigt diese Arbeit, dass die Rebestrahlung bei der Arthrose eine effektive Therapie darstellt und dass alle analysierten Subgruppen von der Therapie profitieren.

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Correspondence to Matthias G. Hautmann MD.

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M.G. Hautmann, P. Rechner, M. Hipp, U. Neumaier, F. Steger, F. Pohl, M. Weber, O. Kölbl, and C. Süß declare that they have no competing interests.

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Hautmann, M.G., Rechner, P., Hipp, M. et al. Re-irradiation for osteoarthritis—retrospective analysis of 217 joints. Strahlenther Onkol 195, 1060–1067 (2019). https://doi.org/10.1007/s00066-019-01500-2

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