Abstract
Purpose
Patients with locally advanced head and neck cancer (LAHNC) undergo life-changing treatments that can seriously affect quality of life (QoL). This prospective study examined the key QoL domains during the first year after intensity-modulated radiotherapy (IMRT) and identified predictors of these changes in order to improve patient outcomes.
Patients and methods
A consecutive series of patients with LAHNC completed the European Organisation for Research and Treatment of Cancer (EORTC) Quality of Life Questionnaire Core module (QLQ-C30) and the HNC-specific QLQ-HN35 before (t0) and at the end (t1) of definitive or adjuvant IMRT, then at 6–8 weeks (t2), 6 months (t3), and 1 year (t4) after IMRT.
Results
Patients (n = 111) completing questionnaires at all five time points were included (baseline response rate: 99 %; dropout rate between t0 and t4: 5 %). QoL deteriorated in all domains during IMRT and improved slowly during the first year thereafter. Many domains recovered to baseline values after 1 year but problems with smelling and tasting, dry mouth, and sticky saliva remained issues at this time. Increases in problems with sticky saliva were greater after 1 year in patients with definitive versus adjuvant IMRT (F = 3.5, P = 0.05).
Conclusion
QoL in patients with LAHNC receiving IMRT takes approximately 1 year to return to baseline; some domains remain compromised after 1 year. Although IMRT aims to maintain function and QoL, patients experience long-term dry mouth and sticky saliva, particularly following definitive IMRT. Patients should be counseled at the start of therapy to reduce disappointment with the pace of recovery.
Zusammenfassung
Hintergrund
Die Therapie von Patienten mit lokal fortgeschrittenen Kopf-Hals-Tumoren (LFKHT) geht mit einschneidenden Veränderungen einher und beeinflusst die Lebensqualität (LQ) erheblich. Diese prospektive Studie untersucht die LQ während des ersten Jahres nach intensitätsmodulierter Strahlentherapie (IMRT) und hat Prädiktoren dieser Veränderungen herausgearbeitet, um Therapieergebnisse verbessern zu können.
Patienten und Methoden
Patienten mit LFKHT füllten Lebensqualitätsfragebögen der European Organisation for Research and Treatment of Cancer (EORTC) aus; Hauptfragebogen (QLQ-C30) und Kopf-Hals-Tumor-Fragebogen (QLQ-HN35) jeweils vor definitiver oder adjuvanter IMRT (t0), am Ende der IMRT (t1), nach weiteren 6–8 Wochen (t2), 6 Monaten (t3) und nach 1 Jahr (t4).
Ergebnisse
Insgesamt haben 111 Patienten zu allen fünf Zeitpunkten die Fragebögen ausgefüllt und wurden in die Studie eingeschlossen (Responserate t0: 99%; Ausfallrate t0–t4: 5 %). Während der IMRT verschlechterten sich alle Domänen der LQ und besserten sich langsam über das erste Folgejahr. Viele Lebensqualitätswerte kehrten zum Ausgangsniveau zurück, während Probleme mit Riechen und Schmecken, trockener Mund und klebriger Speichel problematisch blieben. Probleme mit klebrigem Speichel wurden von Patienten nach definitiver IMRT häufiger berichtet als von Patienten nach adjuvanter Therapie (F = 3,5; P = 0,05).
Schlussfolgerung
Nach einer IMRT dauert es bei Patienten mit Kopf-Hals-Tumoren bis zu 1 Jahr bis die LQ wieder ihr Ausgangsniveau erreicht; einige Domänen bleiben auch noch nach 1 Jahr darunter. Obwohl es Ziel der IMRT ist, Funktion und LQ zu erhalten, bleiben trockener Mund und klebriger Speichel teilweise als Langzeiteffekte bestehen, insbesondere bei Patienten nach primärer IMRT. Patienten sollten diesbezüglich vor Beginn der Therapie aufgeklärt werden, um ihnen Unzufriedenheit mit der Geschwindigkeit der Rekonvaleszenz zu ersparen.
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S. Tribius, M. Raguse, C. Voigt, A. Münscher, A. Gröbe, C. Petersen, A. Krüll, C. Bergellt and S. Singer state that there are no conflicts of interest.
All studies on humans described in the present manuscript were carried out with the approval of the responsible ethics committee and in accordance with national law and the Helsinki Declaration of 1975 (in its current, revised form). Informed consent was obtained from all patients included in studies
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S. Tribius and M. Raguse contributed equally to this work.
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Tribius, S., Raguse, M., Voigt, C. et al. Residual deficits in quality of life one year after intensity-modulated radiotherapy for patients with locally advanced head and neck cancer. Strahlenther Onkol 191, 501–510 (2015). https://doi.org/10.1007/s00066-015-0824-4
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DOI: https://doi.org/10.1007/s00066-015-0824-4