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Valvular heart disease in patients with chronic kidney disease

Herzklappenerkrankungen bei Patienten mit chronischer Niereninsuffizienz

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Abstract

Valvular heart disease (VHD) is common in patients with impaired renal function, especially in those with end-stage renal disease (ESRD) undergoing dialysis. Progressive sclerosis and calcification of the valves and valvular annuli are major components of the etiology. These processes typically affect the aortic and mitral valve and can lead to both valvular insufficiency and stenosis. As recommended by the 2017 ESC/EACTS Guidelines for the management of VHD, surgical treatment remains the standard care for most cases of severe VHD. However, chronic kidney disease (CKD) is associated with increased mortality when compared with patients with preserved renal function. Interventional treatment options have emerged as an effective and safe alternative for patients older than 75 years and/or with increased surgical risk. Consequently, in patients with CKD at increased surgical risk who have suitable anatomical morphology, transcatheter replacement and/or repair should be discussed in the interdisciplinary “heart team.”

Zusammenfassung

Herzklappenerkrankungen sind eine häufige Komorbidität bei Patienten mit chronischer Niereninsuffizienz – insbesondere im Endstadium der Erkrankung mit der Notwendigkeit von Nierenersatzverfahren. Die fortschreitende Sklerose und Kalzifizierung der Herzklappen sowie des Klappenrings sind wesentlicher Bestandteil der Ätiologie. Diese Prozesse betreffen insbesondere die Aorten- und Mitralklappe und können sowohl zu einer Insuffizienz als auch zu einer Stenose der betroffenen Herzklappe führen. In der aktuellen Leitlinie zum Management von Herzklappenerkrankungen der Europäischen Gesellschaften für Kardiologie und Kardiochirurgie von 2017 (ESC, European Society of Cardiology; EACTS, European Association for Cardio-Thoracic Surgery) stellt der operative Klappenersatz das Standardverfahren für die meisten behandlungsbedürftigen Klappenvitien dar. Allerdings besteht bei Patienten mit chronischer Niereninsuffizienz ein erhöhtes Mortalitätsrisiko im Vergleich zu Patienten ohne Niereninsuffizienz. Katheterbasierte Klappenersatzverfahren haben sich in den letzten Jahren als sichere und effektive Behandlungsalternative bei Patienten >75 Jahren und/oder einem erhöhten Operationsrisiko etabliert. Daher sollten bei Patienten mit chronischer Niereninsuffizienz, welche ein erhöhtes Operationsrisiko aufweisen, bei geeigneter Anatomie kathetergestützte Therapieverfahren wie Klappenersatz oder Klappenrekonstruktion im interdisziplinären „Herzteam“ diskutiert werden.

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Acknowledgements

This study was supported by the SFB/TRR219 Consortium “Mechanisms of Cardiovascular Complications in Chronic Kidney Disease” funded by the German Research Foundation. The images in Fig. 2 are used with permission from Servier (http://smart.servier.com/). Servier Medical Art by Servier is licensed under a Creative Commons Attribution 3.0 unported License.

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Correspondence to Julian Hoevelmann.

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F. Mahfoud is supported by the Deutsche Gesellschaft für Kardiologie (DGK) and Deutsche Forschungsgemeinschaft (SFB TRR219) and has received scientific support and speaker honoraria from Bayer, Boehringer Ingelheim, Medtronic, and ReCor Medical. M. Böhm is supported by the Deutsche Forschungsgemeinschaft (SFB TRR218). S. Ewen received speakers or consultant honorarium and/or travel support from Medtronic, Recor, Bayer, Daiichi Sankyo, Boehringer Ingelheim, Novartis, AstraZeneca, Akcea Therapeutics, and Bristol-Myers Squibb-Pfizer. J. Hoevelmann, L. Lauder and B. Scheller declare that they have no competing interests.

For this article no studies with human participants or animals were performed by any of the authors. All studies performed were in accordance with the ethical standards indicated in each case.

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Hoevelmann, J., Mahfoud, F., Lauder, L. et al. Valvular heart disease in patients with chronic kidney disease. Herz 46, 228–233 (2021). https://doi.org/10.1007/s00059-020-05011-0

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