Abstract
Background
Randomized controlled trials (RCTs) have investigated the use of colchicine and conventional therapy for reducing the recurrence of pericarditis in patients with acute pericarditis or post-pericardiotomy syndrome. However, the benefits of these treatments are variable.
Methods
Studies were retrieved from PubMed, the Cochrane Library, and the EMBASE database.
Results
We identified nine RCTs with 1832 patients and a mean follow-up of 13.1 months. Overall, colchicine therapy significantly decreased the risk of pericarditis recurrence (odds ratio, OR 0.42; 95 % confidence interval, CI 0.33–0.52; P < 0.001; I2 = 17.0 %). Colchicine therapy was associated with significantly lower rates of pericarditis-associated rehospitalization (OR 0.29; 95 % CI 0.16–0.53; P < 0.0001; I2 = 0.0 %) and persistence of symptoms (OR 0.29; 95 % CI, 0.21–0.41; P = 0.000; I2 = 0.0 %) at 72 h. Adverse events were higher in the colchicine group (relative risk, RR 1.48; 95 % CI, 1.06–2.07; P = 0.02; I2 = 0.0 %). Subgroup analysis showed that recurrence of pericarditis was significantly lower in the colchicine therapy group, irrespective of prednisone use and the cause of pericarditis.
Conclusion
Colchicine significantly decreases the rate of pericarditis recurrence, regardless of prednisone use and the cause of pericarditis. Larger studies are needed to confirm this effect.
Zusammenfassung
Hintergrund
In randomisierten kontrollierten Studien (RCT) wurde der Einsatz von Colchicin und konventioneller Therapie untersucht, um das Risiko von Perikarditisrezidiven bei Patienten mit akuter Perikarditis oder Postperikardiotomiesyndrom zu senken. Der Nutzen dieser Behandlungen ist jedoch unterschiedlich.
Methoden
Entsprechende Studien wurden in den Datenbanken PubMed, Cochrane Library und EMBASE gesucht.
Ergebnisse
Die Autoren fanden 9 RCT mit 1832 Patienten und einer durchschnittlichen Nachbeobachtungsdauer von 13,1 Monaten. Insgesamt senkte die Colchicintherapie das Risiko eines Perikarditisrezidivs signifikant (Odds Ratio, OR: 0,42; 95 %-Konfidenzintervall, 95%-KI: 0,33–0,52; p < 0,001; I2 = 17,0 %). Die Colchicintherapie ging mit einer signifikant niedrigeren Rate an perikarditisbedingten stationären Wiederaufnahmen (OR: 0,29; 95 %-KI: 0,16–0,53; p < 0,0001; I2 = 0,0 %) und an Symptompersistenz (OR: 0,29; 95 %-KI: 0,21–0,41; p = 0,000; I2 = 0,0 %) nach 72 h einher. Unerwünschte Ereignisse traten häufiger in der Colchicingruppe auf (relatives Risiko, RR: 1,48; 95 %-KI: 1,06–2,07; p = 0,02; I2 = 0,0 %). Die Subgruppenanalyse zeigte, dass Perikarditisrezidive in der Gruppe mit Colchicintherapie signifikant niedriger waren, unabhängig vom Einsatz von Prednison und von der Ursache der Perikarditis.
Schlussfolgerung
Colchicin senkt die Rate an Perikarditisrezidiven signifikant, ungeachtet des ggf. erfolgenden Prednisoneinsatzes und der Perikarditisursache. Größere Studien sind erforderlich, um dies zu bestätigen.
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Y.-L. Li, S.-B. Qiao, J.-Y. Wang, Y.-M. Chen, J. L., and H.-F. Zhang state that there are no conflicts of interest.
The accompanying manuscript does not include studies on humans or animals.
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Y.-L.Li, J.-Y.Wang, and Y.-M.Chen contributed equally to this work and should be considered co-first authors.
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Li, YL., Qiao, SB., Wang, JY. et al. Colchicine in addition to conventional therapy for pericarditis recurrence. Herz 41, 630–638 (2016). https://doi.org/10.1007/s00059-016-4410-z
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DOI: https://doi.org/10.1007/s00059-016-4410-z