Abstract
Introduction
The aim of this study was to compare banded versus modified appliances for anchorage during maxillary protraction in Class III malocclusions.
Patients and methods
The sample size consisted of 40 growing patients with Class III maxillary deficiency: 20 patients received maxillary protraction with a modified appliance and 20 patients with a banded appliance. Pre- and posttreatment cephalometric radiographs of all subjects were obtained and analyzed. The paired t‑test and Wilcoxon ranks test were used for statistical analysis.
Results
The patients in the modified appliance group needed fewer appointments and shorter treatment time than those in the banded appliance group. The modified appliance was superior to the banded appliance with respect to simple structure, comfort, retention, and convenience in maintaining oral hygiene. The modified appliance was as effective as the banded appliance in correcting the Class III malocclusion. However, a greater increase was found in mandibular plane angle, anterior facial height, total facial height, mesialization of maxillary molars, and proclination of maxillary incisors in the banded appliance group compared with that in the modified appliance group (P < 0.05).
Conclusions
The newly developed modified appliance may be a promising approach in treating growing Class III patients with maxillary deficiency, which could decrease treatment time, increase treatment efficiency, and reduce anchorage loss.
Zusammenfassung
Einführung
Ziel der Studie war der Vergleich zwischen der Behandlung mit einer bandgetragenen und einer modifizierten Apparatur zur Verankerung während der Oberkieferprotraktion bei Klasse-III-Malokklusionen.
Patienten und Methoden
Die Stichprobe bestand aus 40 heranwachsenden Patienten mit einem Klasse-III-Maxilladefizit: 20 erhielten eine Maxillaprotraktion mit einer modifizierten Apparatur und 20 mit einer Bandgetragenen Apparatur. Von allen Probanden wurden vor und nach der Behandlung kephalometrische Röntgenaufnahmen angefertigt und analysiert. Zur statistischen Auswertung wurden der gepaarte t‑Test und der Wilcoxon-Rang-Test verwendet.
Ergebnisse
Die Patienten in der Gruppe mit der modifizierten Apparatur benötigten weniger Termine und kürzere Behandlungszeiten als die Patientengruppe mit der Bandapparatur. Die modifizierte Apparatur war der Bandapparatur überlegen im Hinblick auf einfachen Aufbau, Verträglichkeit, Retention und Komfort bei der Aufrechterhaltung der Mundhygiene. Die modifizierte Apparatur war bei der Korrektur der Klasse-III-Malokklusion ebenso effektiv wie die Bandapparatur. Allerdings zeigte sich in der Bandapparaturgruppe eine vergleichsweise größere Zunahme des Winkels der Unterkieferebene, der anterioren und der gesamten Gesichtshöhe, der Mesialisierung der oberen Molaren und der Proklination der oberen Schneidezähne (p < 0,05).
Schlussfolgerungen
Die neu entwickelte modifizierte Apparatur könnte ein vielversprechender Ansatz zur Behandlung von noch wachsenden Klasse-III-Patienten mit einem Oberkieferdefizit sein. Sie könnte die Behandlungszeit verkürzen, die Behandlungseffizienz erhöhen und den Verankerungsverlust reduzieren.
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C. Liu, X. Qiao, S. Zhang, W. Ma, W. Wang, X. Ge, X. Hu, W. Kang and H. Lu declare that they have no competing interests.
Ethical standards
This study was approved by the Ethics Committee of Stomatological Hospital of Hebei Medical University No. [2014] 005.
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Liu, C., Qiao, X., Zhang, S. et al. Banded versus modified appliances for anchorage during maxillary protraction. J Orofac Orthop 81, 172–182 (2020). https://doi.org/10.1007/s00056-019-00214-5
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DOI: https://doi.org/10.1007/s00056-019-00214-5