Abstract
Objectives
The aim of this study was to determine whether there is an association between the presence of asymmetric molar or canine Angle classes on the two sides and the presence of temporomandibular joint dysfunction (TMD).
Materials and methods
Participants to the study were divided into two groups: TMD group (90 patients) or a control group (58 patients). In the TMD group, clinical assessment for TMD was performed according to the Diagnostic Criteria for Temporomandibular Disorders (RDC/TMD) guidelines by the same two trained examiners. In both groups, all subjects underwent an assessment of dental occlusion, focusing on the assessment of bilateral canine and molar Angle class relationship. The study protocol was reviewed and approved by the Institutional Review Board of the University of Padova, and each participant gave written consent to take part in the investigation.
Results
TMJ pain was diagnosed in 58, disk displacement in 96, arthrosis in 17, and muscle pain in 46 individuals. Molar Angle class was symmetrical in 86 individuals and asymmetrical in 62 subjects. Molar Angle class was not correlated with any of the TMD diagnoses. Canine Angle class was correlated with TMJ arthrosis. Correlation values with the other TMD diagnoses were low and were not significant.
Conclusions
It can be suggested that an association between dental Angle class asymmetry and TMDs does not exist and that the role of dental asymmetries as a factor correlated with the presence of TMD signs and symptoms is minimal.
Zusammenfassung
Ziele
Untersucht werden sollte, ob zwischen Asymmetrien der Angle Klasse im Bereich der Molaren und Eckzähne und einer temporomandibulären Dysfunktion („temporomandibular joint dysfunction“, TMD) ein Zusammenhang besteht.
Material und Methoden
Die Studienteilnehmer wurden in 2 Gruppen eingeteilt: in eine TMD- (90 Patienten) und eine Kontrollgruppe (58 Patienten). In der TMD-Gruppe wurde die klinische TMD-Evaluierung von 2 ausgebildeten Untersuchern leitlinienkonform erhoben (Diagnostic Criteria for Temporomandibular Disorders, RDC/TMD). Alle Teilnehmenden beider Gruppen unterzogen sich einem Assessment der dentalen Okklusion mit besonderem Fokus auf der Angle-Klasse-Beziehung von Molaren und Eckzähnen auf beiden Seiten. Das Studienprotokoll war von der Ethikkommission der Universität Padua durchgesehen und akzeptiert worden, und jeder Teilnehmende hatte schriftlich sein Einverständnis zur Teilnahme an der Studie erteilt.
Ergebnisse
Schmerzen im Bereich des Temporomandibulargelenks (“temporomandibular joint”, TMJ) wurde bei 58 Patienten diagnostiziert, eine Diskusverlagerungg bei 96, eine Arthrose bei 17 und Muskelschmerzen bei 46. Die Angle-Klasse im Bereich der Molaren war symmetrisch bei 86, asymmetrisch bei 62 Studienteilnehmern. Es bestand keine Korrelation zwischen der Angle-Klasse im Bereich der Molaren und einer der TMD-Diagnosen. Die Angle-Klasse im Bereich der Eckzähne korrelierte mit einer Arthrose im Temporomandibularglenk. Die Korrelationen mit den anderen TMD-Diagnosen waren niedrig und statistisch nicht signifikant.
Schlussfolgerungen
Es kann davon ausgegangen werden, dass zwischen einer dentalen Angle-Klasse-Asymmetrie und den temporomandibulären Dysfunktionen keine Assoziation besteht und dass die Bedeutung dentaler Asymmetrien als Hinweisen auf oder als Symptom einer TMD minimal ist.
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D Manfredini, L. Lombardo, and G. Siciliani state that they have no conflicting interests.
All procedures performed in studies involving human participants were in accordance with the ethical standards of the institutional and/or national research committee and with the 1964 Helsinki declaration and its later amendments or comparable ethical standards. Informed consent was obtained from all individual participants included in the study.
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D. Manfredini, L. Lombardo: Degree in dentistry, Assistant Professor; G. Siciliani: Degree in Medicine, Chairman.
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Manfredini, D., Lombardo, L. & Siciliani, G. Dental Angle class asymmetry and temporomandibular disorders. J Orofac Orthop 78, 253–258 (2017). https://doi.org/10.1007/s00056-016-0079-4
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DOI: https://doi.org/10.1007/s00056-016-0079-4
Keywords
- Dental malocclusion
- Orthodontic treatment
- Functional dentistry
- Stomathognathic system
- Arthrosis
- Craniomandibular dysfunction