Abstract
Objectives
In contrast to dental implants that remain in the bone, orthodontic anchorage screws serve as temporary anchorage for orthodontic tooth movement and are removed after completion of treatment. The aim of the present study was to evaluate the stability of various commercially available orthodontic anchorage screws against torsion.
Materials and methods
The torsional deflection of ten different orthodontic anchorage screws from different manufacturers [Ortho Easy Pin (Forestadent), Benefit, quattro (both PSM Medical Solutions), Vector TAS (Ormco), AbsoAnchor® (DENTOS Inc.), OrthoLox, Dual-Top JA (both Promedia Medizintechnik), TAD (3M Unitek), INFINITAS (ODS) and tomas® (Dentaurum)] was tested in vitro in relation to the rotation angle using a self-developed set-up. The screws were positioned in a resin model with bone-like material properties. Shear tests were performed using the manufacturers’ own screwdrivers. Ten screws each were turned manually until a sudden drop in the measured torque occurred. At this point, the screw head was twisted off. Fracture torque and the torque at which the screws deformed plastically were evaluated. Mean values and standard deviations were calculated.
Results
According to the German industrial standard, the torque of orthodontic anchorage screws should reach at least 20 Ncm. The majority of the screws reached this nominal torque; however, a few screws fractured before reaching this value. Five screw types displayed plastic deformation below the threshold, at approximately 16 Ncm.
Conclusions
The results suggest that orthodontic anchorage screws generally meet the requirements of the standard and ensure safe clinical use. However, according to the present data, it may be assumed that a portion of the screws will be plastically deformed upon removal.
Zusammenfassung
Hintergrund und Ziel
Im Unterschied zu Dentalimplantaten, die dauerhaft im Knochen verbleiben sollen, werden orthodontische Minischrauben zum Ende der Behandlung entfernt. Ziel der vorliegenden Studie war es, die Stabilität verschiedener kommerzieller Minischrauben bei Torsion zu beurteilen.
Material und Methodik
Die Verformung unter Torsionsbelastung von 10 verschiedenen orthodontischen Minischrauben unterschiedlicher Hersteller [Ortho Easy Pin (Forestadent), Benefit, quattro (beide PSM Medical Solutions), Vector TAS (Ormco), AbsoAnchor® (DENTOS Inc.), OrthoLox, Dual-Top JA (beide Promedia Medizintechnik), TAD (3M Unitek), INFINITAS (ODS) und tomas® (Dentaurum)] wurden in vitro im Verhältnis zum Drehwinkel in einer selbstentwickelten Apparatur geprüft. Die Minischrauben wurden in einem Kunststoff mit knochenähnlichen Eigenschaften eingebettet. Die Abscherversuche erfolgten mit herstellereigenem Werkzeug. Jeweils 10 Schrauben wurden von Hand gedreht, bis ein plötzlicher Abfall des gemessenen Drehmoments auftrat. An diesem Punkt wurde der Schraubenkopf abgedreht. Ausgewertet wurden das Bruchdrehmoment und das Drehmoment, an dem sich die Schrauben plastisch verformten (Fließdrehmoment), ermittelt wurden Mittelwerte und Standardabweichungen.
Ergebnisse
Laut DIN 13997 soll das Abdrehmoment kieferorthopädischer Minischrauben mindestens 20 Ncm erreichen. Der überwiegende Teil der Minischrauben erreichte dieses Nenndrehmoment, nur wenige brachen vorher ab. Fünf Minischrauben zeigten plastische Verformungen unterhalb dieser Schwelle, ungefähr bei 16 N.
Schlussfolgerungen
In der Regel erfüllen kieferorthopädische Minischrauben die Anforderungen nach DIN 13997, sodass eine sichere klinische Anwendung gegeben ist. Doch gemäß den vorliegenden Daten ist davon auszugehen, dass ein Teil der Schrauben beim Entfernen plastisch deformiert wird.
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The authors wish to thank the companies for providing the materials.
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S. Reimann, M. Ayubi, F. McDonald, and C. Bourauel state that there are no conflicts of interest.
The accompanying manuscript does not include studies on humans or animals.
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Dr. rer. nat. Susanne Reimann.
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Reimann, S., Ayubi, M., McDonald, F. et al. Experimental investigation of the fracture torque of orthodontic anchorage screws. J Orofac Orthop 77, 272–280 (2016). https://doi.org/10.1007/s00056-016-0032-6
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DOI: https://doi.org/10.1007/s00056-016-0032-6