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Pathophysiologie

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Benignes Prostatasyndrom
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Zusammenfassung

Die Pathophysiologie von benigner Prostatahyperplasie (BPH)/benigner Prostatavergrößerung (BPE)/unterer Harntraktsymptomatik (LUTS) wird nach wie vor nur inkomplett verstanden und ist ein multifaktorieller, komplexer, altersassoziierter Prozess. Die dominante Rolle des Androgenhaushalts, vor allem des Androgenrezeptors, für die Entwicklung einer BPH/BPE ist seit Jahren gut dokumentiert. Daneben spielen die intraprostatische Entzündung, das Mikrobiom, Zytokine, Dysregulation von Proliferation und Apoptose, Lebensstilfaktoren, das metabolische Syndrom und eine Gewebsmodellierung eine Rolle, nur um die wesentlichen Faktoren aufzuführen. 

Die untere Harntraktsymptomatik wird wesentlich durch die drei urodynamischen Muster Blasenauslassobstruktion, Detrusorüberaktivität und Detrusorunterfunktion bestimmt, welche isoliert oder in verschiedenen Kombinationen auftreten können.

Trotz relevanter Fortschritte im Verständnis der Pathogenese von BPH/BPE/LUTS wurde in den letzten zwei Jahrzehnten kein neues Präparat in die klinische Routine eingeführt, welches das Prostatavolumen beeinflusst.

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Literatur

  • Bradley CS, Erickson BA, Messersmith EE et al (2017) Evidence of the impact of diet, fluid intake, caffeine, alcohol and tobacco on lower urinary tract symptoms: a systematic review. J Urol 198:1010–1020

    Article  PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  • Cartwright R, Mangera A, Tikkinen KA et al (2014) Systematic review and meta-analysis of candidate gene association studies of lower urinary tract symptoms in men. Eur Urol 66:752–768

    Article  CAS  PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  • De Nunzio C, Salonia A, Gacci M et al (2020) Inflammation is a target of medical treatment for lower urinary tract symptoms associated with benign prostatic hyperplasia. World J Urol 38:2771–2779

    Article  PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  • Gacci M, Corona G, Vignozzi L et al (2015) Metabolic syndrome and benign prostatic enlargement: a systematic review and meta-analysis. BJU Int 115:24–31

    Article  PubMed  Google Scholar 

  • Grünewald V, Jonas U (2000) Blasenentleerungsstörung. In Höfner K, Stief CG, Jonas U (Hrsg) Benigne Prostatahyperplasie – Ein Leitfaden für die Praxis. Springer, Berlin, S 110–136

    Google Scholar 

  • Hellwege JN, Stallings S, Torstenson ES et al (2019) Heritability and genome-wide association study of benign prostatic hyperplasia (BPH) in the eMERGE network. Sci Rep 9:6077

    Article  PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  • Helpap P (2000) Histopathologie. In Höfner K, Stief CG, Jonas U (Hrsg) Benigne Prostatahyperplasie – Ein Leitfaden für die Praxis. Springer, Berlin, S 64–93

    Google Scholar 

  • Jeong SS, Kim HJ, Lee YJ et al (2012) Prevalence and clinical features of detrusor underactivity among elderly with lower urinary tract symptoms: a comparison between men and women. Korean J Urol 53:342–348

    Article  PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  • Kaplan SA, Kohler TS, Kausik SJ (2020) Non-invasive pressure flow studies in the evaluation of men with lower urinary tract symptoms secondary to benign prostatic hyperplasia: a review of 50,000 patients. J Urol 204:1296–1304

    Article  PubMed  Google Scholar 

  • Madersbacher S, Pycha A, Schatzl G et al (1998) The aging lower urinary tract: a comparative urodynamic study of men and women. Urol 51:206–212

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  • Madersbacher S, Sampson N, Culig Z (2019) Pathophysiology of benign prostatic hyperplasia and benign prostatic enlargement: a mini-review. Gerontology 65:458–464

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  • Magistro G, Füllhase C, Stief CG et al (2020) The microbiome in benign prostatic hyperplasia. Urologe 59:1204–1207

    Article  CAS  Google Scholar 

  • Middleton LW, Shen Z, Varma S et al (2019) Genomic analysis of benign prostatic hyperplasia implicates cellular relandscaping in disease pathogenesis. JCI Insight. 4:e129749

    Article  PubMed Central  Google Scholar 

  • Nickel JC, Roehrborn CG, Castro-Santamaria R et al (2016) Chronic prostate inflammation is associated with severity and progression of benign prostatic hyperplasia, lower urinary tract symptoms and risk of acute urinary retention. J Urol 196:1493–1498

    Article  PubMed  Google Scholar 

  • Oelke M, Baard J, Wijkstra H et al (2008) Age and bladder outlet obstruction are independently associated with detrusor overactivity in patients with benign prostatic hyperplasia. Eur Urol 54:419–426

    Article  PubMed  Google Scholar 

  • Osman NI, Chapple CR, Abrams P et al (2014) Detrusor underactivity and the underactive bladder: a new clinical entity? A review of current terminology, definitions, epidemiology, aetiology, and diagnosis. Eur Urol 65:389–398

    Article  PubMed  Google Scholar 

  • Rodrigues P, Hering F, Meller A et al (2009) Outline of 3,830 male patients referred to urodynamic evaluation for lower urinary tract symptoms: how common is infravesical outlet obstruction? Urol Int 83:404–409

    Article  PubMed  Google Scholar 

  • Schatzl G, Brössner C, Schmid S et al (2000) Endocrine status in elderly men with lower urinary tract symptoms: correlation of age, hormonal status, and lower urinary tract function. The prostate study group of the Austrian society of urology. Urol 55:397–402

    Google Scholar 

  • Sebastianelli A, Gacci M (2018) Current status of the relationship between metabolic syndrome and lower urinary tract symptoms. Eur Urol Focus 4:25–27

    Article  PubMed  Google Scholar 

  • Sinha S, Matai L (2020) Is isolated bladder outlet obstruction associated with hydronephrosis? A database analysis. Neurourol Urodyn 39:2361–2367

    Article  PubMed  Google Scholar 

  • Torkko KC, Wilson RS, Smith EE et al (2015) Prostate biopsy markers of inflammation are associated with risk of clinical progression of benign prostatic hyperplasia: findings from the MTOPS study. J Urol 194:454–461

    Article  PubMed  Google Scholar 

  • Untergasser G, Madersbacher S, Berger P (2005) Benign prostatic hyperplasia: age-related tissue-remodeling. Exp Gerontol 40:121–128

    Article  PubMed  Google Scholar 

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Correspondence to Stephan Madersbacher .

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© 2022 Der/die Autor(en), exklusiv lizenziert an Springer-Verlag GmbH, DE, ein Teil von Springer Nature

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Madersbacher, S. (2022). Pathophysiologie. In: Netsch, C., Gross, A.J. (eds) Benignes Prostatasyndrom. Springer, Berlin, Heidelberg. https://doi.org/10.1007/978-3-662-64334-1_3

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  • DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-662-64334-1_3

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