Abstract
After a brief presentation of the higher-order theory of consciousness, I discuss in detail the criticism of this position that one can find in the so-called Heidelberg School (Henrich, Frank, Cramer and Pothast). I next present the positive account of self-awareness that one can find in this group of German philosophers, before I in my conclusion draw attention to some of its phenomenological limitations.
This text was originally published in S. Heinämaa, V. Lähteenmäki & P. Remes (eds.): Consciousness: From perception to reflection in the history of philosophy. Dordrecht: Springer, 2007, pp. 267–285.
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Notes
- 1.
In the following, I will not distinguish terminologically between ‘self-consciousness’ and ‘self-awareness’.
- 2.
The first use of the term Heidelberg School is found in Tugendhat (1970, p. 10, 53; Cf. Frank 1986, p. 35). The name reflects the crucial influence of Dieter Henrich’s seminars in Heidelberg.
- 3.
„Wie aber soll das Subjekt in der Reflexion wissen können, daß es sich selbst als Objekt hat? Offenbar einzig dadurch, daß das Ich sich mit dem, was es als Objekt hat, identisch weiß. Nun ist es aber unmöglich, dies Wissen der Reflexion zuzuschreiben und aus ihr zu begründen. Denn für den Akt der Reflexion ist voraus- gesetzt, daß das Ich sich schon kennt, um zu wissen, daß dasjenige, was es kennt, wenn es sich selbst zum Objekt hat, mit dem identisch ist, was den Akt reflektiver Rückwendung auf sich vollzieht. Die Theorie, die den Ursprung von Selbstbewußtsein aus der Reflexion verständlich machen will, endet daher notwendig in dem Zirkel, diejenige Kenntnis schon voraussetzen zu müssen, die sie erklären will.” (Cramer 1974, p. 563).
- 4.
„Reflexionen können mittelbar an unmittelbares Bewußtsein anschließen und es in den Status eines Wissens erheben. Die ursprüngliche Gegebenheit ist aber das Bewußtsein selbst, welches offensichtlich einstellig auftritt und nicht als Objektpol eines sich darauf richtenden Bewußtseinssubjektes.” (Frank 1991b, 438; Cf. Frank 1991a, p. 7, 161.)
- 5.
These reflections are developed by Henrich in an unpublished manuscript, which Frank summarizes in Frank (1991b, pp. 590–599).
- 6.
“So ist also beides anzunehmen notwendig: Daß Selbstbewußtsein in sich komplex ist und daß der Komplex von uns nicht aufgelöst oder in seiner inneren Konstitution verstanden werden kann.” (Henrich 1982a, p. 150; Cf. Henrich 1982a, p. 152, 157,1982b, p. 102.)
- 7.
The list is not meant to be exhaustive.
- 8.
Although Frank occasionally speaks favourably of Sartre, he and Henrich ultimately argue that Sartre’s account is vulnerable to their own arguments against the reflection theory (cf. Henrich 1970, p. 261; Frank 1990, p. 83). They criticize Husserl and Heidegger along similar lines (Henrich 1966, p. 232; Frank 1986, pp. 43–45, 1990, pp. 53–57, 1991b, pp. 530–531, 536; Cramer 1974, pp. 583–584, 592–593). For a critical appraisal of this criticism, cf. Zahavi (1999, 2003b).
- 9.
This study has been funded by the Danish National Research Foundation.
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Zahavi, D. (2022). The Heidelberg School and the Limits of Reflection. In: Frank, M., Kuneš, J. (eds) Selbstbewusstsein. Abhandlungen zur Philosophie. J.B. Metzler, Berlin, Heidelberg. https://doi.org/10.1007/978-3-662-63683-1_6
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