Skip to main content

Interventionelle Therapie beim akuten Hirninfarkt

  • Chapter
  • First Online:
Klinische Neurologie

Part of the book series: Springer Reference Medizin ((SRM))

  • 775 Accesses

Zusammenfassung

Die mechanische Thrombektomie ist inzwischen ein evidenzbasiertes Therapieverfahren bei Schlaganfallpatienten mit einem großen Gefäßverschluss der vorderen Hirnzirkulation (A. carotis interna und/oder A. cerebri media) und wird auch ohne Ergebnisse aus randomisierten Studien bei akuten großen Gefäßverschlüssen der hinteren Zirkulation (A. vertebralis, A. basilaris) empfohlen. Mit einer Number needed to treat (NNT) von 2,6 für eine funktionelle Verbesserung von 1 Punkt auf der modifizierten Rankin-Skala nach 3 Monaten gehört die mechanische Rekanalisation mit Stent-Retrievern zu den effektivsten Behandlungsmethoden in der Neurologie überhaupt (Goyal et al. 2016, Endovascular thrombectomy after large-vessel ischaemic stroke: a meta-analysis of individual patient data from five randomised trials. Lancet 387:1723–1731). Die aktuellen Leitlinien der Deutschen Gesellschaft für Neurologie und der Deutschen Schlaganfall-Gesellschaft empfehlen daher bei akuten Schlaganfallpatienten mit einem Beginn der Symptome innerhalb der letzten 6 Stunden und einem nachgewiesenen großen Gefäßverschluss der vorderen Hirnzirkulation die mechanische Thrombektomie (Ringleb et al. 2016, Akuttherapie des ischämischen Schlaganfalls – Rekanalisierende Therapie (Ergänzung 2015) Akt Neurol 43:82–91). Bei durch entsprechende CT- oder MRT-Bildgebung selektionierten Schlaganfallpatienten kann die Thrombektomie in der vorderen Hirnzirkulation bis zu 24 Stunden nach Symptombeginn zu einer funktionellen Verbesserung führen. Dies impliziert, dass entsprechende Patienten (ca. 5–10 % aller Schlaganfallpatienten) so schnell wie möglich in einer Klinik mit neuroradiologischer Interventionsmöglichkeit und Stroke Unit behandelt werden müssen und entsprechende regionale Versorgungskonzepte für diese Patientengruppe notwendig sind.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this chapter

Chapter
USD 29.95
Price excludes VAT (USA)
  • Available as PDF
  • Read on any device
  • Instant download
  • Own it forever
eBook
USD 249.00
Price excludes VAT (USA)
  • Available as EPUB and PDF
  • Read on any device
  • Instant download
  • Own it forever

Tax calculation will be finalised at checkout

Purchases are for personal use only

Institutional subscriptions

Literatur

  • Albers GW, Marks MP, Kemp S, Christensen S, Tsai JP, Ortega-Gutierrez S, McTaggart RA, Torbey MT, Kim-Tenser M, Leslie-Mazwi T, Sarraj A, Kasner SE, Ansari SA, Yeatts SD, Hamilton S, Mlynash M, Heit JJ, Zaharchuk G, Kim S, Carrozzella J, Palesch YY, Demchuk AM, Bammer R, Lavori PW, Broderick JP, Lansberg MG, DEFUSE 3 Investigators (2018) Thrombectomy for stroke at 6 to 16 hours with selection by perfusion imaging. N Engl J Med 378:708–718

    Article  PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  • Berkhemer OA, Fransen PS, Beumer D, van den Berg LA, Lingsma HF, Yoo AJ, Schonewille WJ, Vos JA, Nederkoorn PJ, Wermer MJ, van Walderveen MA, Staals J, Hofmeijer J, van Oostayen JA, Lycklama à, Nijeholt GJ, Boiten J, Brouwer PA, Emmer BJ, de Bruijn SF, van Dijk LC, Kappelle LJ, Lo RH, van Dijk EJ, de Vries J, de Kort PL, van Rooij WJ, van den Berg JS, van Hasselt BA, Aerden LA, Dallinga RJ, Visser MC, Bot JC, Vroomen PC, Eshghi O, Schreuder TH, Heijboer RJ, Keizer K, Tielbeek AV, den Hertog HM, Gerrits DG, van den Berg-Vos RM, Karas GB, Steyerberg EW, Flach HZ, Marquering HA, Sprengers ME, Jenniskens SF, Beenen LF, van den Berg R, Koudstaal PJ, van Zwam WH, Roos YB, van der Lugt A, van Oostenbrugge RJ, Majoie CB, Dippel DW, MR CLEAN Investigators (2015) A randomized trial of intraarterial treatment for acute ischemic stroke. N Engl J Med 372:11–20

    Article  PubMed  Google Scholar 

  • Bracard S, Ducrocq X, Mas JL, Soudant M, Oppenheim C, Moulin T, Guillemin F, THRACE investigators (2016) Mechanical thrombectomy after intravenous alteplase versus alteplase alone after stroke (THRACE): a randomised controlled trial. Lancet Neurol 15:1138–1147

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  • Campbell BC, Mitchell PJ, Kleinig TJ, Dewey HM, Churilov L, Yassi N, Yan B, Dowling RJ, Parsons MW, Oxley TJ, Wu TY, Brooks M, Simpson MA, Miteff F, Levi CR, Krause M, Harrington TJ, Faulder KC, Steinfort BS, Priglinger M, Ang T, Scroop R, Barber PA, McGuinness B, Wijeratne T, Phan TG, Chong W, Chandra RV, Bladin CF, Badve M, Rice H, de Villiers L, Ma H, Desmond PM, Donnan GA, Davis SM, EXTEND-IA Investigators (2015) Endovascular therapy for ischemic stroke with perfusion-imaging selection. N Engl J Med 372:1009–1018

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  • Coutinho JM, Liebeskind DS, Slater LA, Nogueira RG, Clark W, Dávalos A, Bonafé A, Jahan R, Fischer U, Gralla J, Saver JL, Pereira VM (2017) Combined intravenous thrombolysis and thrombectomy vs thrombectomy alone for acute ischemic stroke: a pooled analysis of the SWIFT and STAR studies. JAMA Neurol. https://doi.org/10.1001/jamaneurol.2016.5374

  • Eyding J, Weimar C, Brassel F, Kitzrow M, Krogias C, Rudel G, Weber R, Weber W, Busch EW (2012) für die Arbeitsgemeinschaft Nordwestdeutscher Stroke Zirkel e. V., das Netzwerk Schlaganfall Ruhrgebiet (die neurologischen Kliniken im Ruhrgebiet) und das Neuroradiologische Netz Ruhrgebiet. Das „Neurovaskuläre Netz Ruhr“. Akt Neurol 39:404–411

    Article  Google Scholar 

  • Goyal M, Demchuk AM, Menon BK, Eesa M, Rempel JL, Thornton J, Roy D, Jovin TG, Willinsky RA, Sapkota BL, Dowlatshahi D, Frei DF, Kamal NR, Montanera WJ, Poppe AY, Ryckborst KJ, Silver FL, Shuaib A, Tampieri D, Williams D, Bang OY, Baxter BW, Burns PA, Choe H, Heo JH, Holmstedt CA, Jankowitz B, Kelly M, Linares G, Mandzia JL, Shankar J, Sohn SI, Swartz RH, Barber PA, Coutts SB, Smith EE, Morrish WF, Weill A, Subramaniam S, Mitha AP, Wong JH, Lowerison MW, Sajobi TT, Hill MD, ESCAPE Trial Investigators (2015) Randomized assessment of rapid endovascular treatment of ischemic stroke. N Engl J Med 372:1019–1030

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  • Jovin TG, Chamorro A, Cobo E, de Miquel MA, Molina CA, Rovira A, San Román L, Serena J, Abilleira S, Ribó M, Millán M, Urra X, Cardona P, López-Cancio E, Tomasello A, Castaño C, Blasco J, Aja L, Dorado L, Quesada H, Rubiera M, Hernandez-Pérez M, Goyal M, Demchuk AM, von Kummer R, Gallofré M, Dávalos A (2015) REVASCAT Trial Investigators Thrombectomy within 8 hours after symptom onset in ischemic stroke. N Engl J Med 372:2296–2306

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  • Kumar G, Shahripour RB, Alexandrov AV (2014) Recanalization of acute basilar artery occlusion improves outcomes: a meta-analysis. J Neurointerv Surg. https://doi.org/10.1136/neurintsurg-2014-011418

  • Lapergue B, Blanc R, Gory B, Labreuche J, Duhamel A, Marnat G, Saleme S, Costalat V, Bracard S, Desal H, Mazighi M, Consoli A, Piotin M, ASTER Trial Investigators (2017) Effect of endovascular contact aspiration vs stent retriever on revascularization in patients with acute ischemic stroke and large vessel occlusion: the ASTER Randomized Clinical Trial. JAMA 318:443–452

    Article  PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  • Minnerup J, Wersching H, Teuber A, Wellmann J, Eyding J, Weber R, Reimann G, Weber W, Krause LU, Kurth T, Berger K, REVASK Investigators (2016) Outcome after thrombectomy and intravenous thrombolysis in patients with acute ischemic stroke: a prospective observational study. Stroke 47:1584–1592

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  • Nguyen TH, Malisch T, Castonguay AC, Gupta R, Chung-Huan J, Sun C-HJ, Martin CO, Holloway WE, Mueller-Kronast N, English JD, Linfante I, Dabus G, Marden FA, Bozorgchami H, Xavier A, Rai AT, Froehler MT, Badruddin A, Taqi M, Abraham MG, Janardhan V, Shaltoni H, Novakovic R, Yoo AJ, Abou-Chebl A, Chen PR, Britz GW, Kaushal R, Nanda A, Issa MA, Masoud H, Nogueira RG, Norbash AM, Zaidat OO (2014) Balloon guide catheter improves revascularization and clinical outcomes with the solitaire device. Stroke 45:141–145

    Article  PubMed  Google Scholar 

  • Nogueira RG, Jadhav AP, Haussen DC, Bonafe A, Budzik RF, Bhuva P, Yavagal DR, Ribo M, Cognard C, Hanel RA, Sila CA, Hassan AE, Millan M, Levy EI, Mitchell P, Chen M, English JD, Shah QA, Silver FL, Pereira VM, Mehta BP, Baxter BW, Abraham MG, Cardona P, Veznedaroglu E, Hellinger FR, Feng L, Kirmani JF, Lopes DK, Jankowitz BT, Frankel MR, Costalat V, Vora NA, Yoo AJ, Malik AM, Furlan AJ, Rubiera M, Aghaebrahim A, Olivot JM, Tekle WG, Shields R, Graves T, Lewis RJ, Smith WS, Liebeskind DS, Saver JL, Jovin TG, DAWN Trial Investigators (2018) Thrombectomy 6 to 24 hours after stroke with a mismatch between deficit and infarct. N Engl J Med 378:11–21

    Article  PubMed  Google Scholar 

  • Nordmeyer H, Webering N, Chapot R, Hadisurya J, Heddier M, Stracke P, Berger K, Isenmann S, Weber R (2017) The association between collateral status, recanalization and long term outcome in stroke patients treated with stent retrievers – are there indications not to perform thrombectomy based on CT angiography? J Neuroradiol. https://doi.org/10.1016/j.neurad.2016.12.009

  • Saver JL, Goyal M, Bonafe A, Diener HC, Levy EI, Pereira VM, Albers GW, Cognard C, Cohen DJ, Hacke W, Jansen O, Jovin TG, Mattle HP, Nogueira RG, Siddiqui AH, Yavagal DR, Baxter BW, Devlin TG, Lopes DK, Reddy VK, du Mesnil de Rochemont R, Singer OC, Jahan R, SWIFT PRIME Investigators (2015) Stent-retriever thrombectomy after Intravenous t-PA vs. t-PA alone in stroke. N Engl J Med 372:2285–2295

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  • Saver JL, Goyal M, van der Lugt A, Menon BK, Majoie CB, Dippel DW, Campbell BC, Nogueira RG, Demchuk AM, Tomasello A, Cardona P, Devlin TG, Frei DF, du Mesnil de Rochemont R, Berkhemer OA, Jovin TG, Siddiqui AH, van Zwam WH, Davis SM, Castaño C, Sapkota BL, Fransen PS, Molina C, van Oostenbrugge RJ, Chamorro Á, Lingsma H, Silver FL, Donnan GA, Shuaib A, Brown S, Stouch B, Mitchell PJ, Davalos A, Roos YB, Hill MD, HERMES Collaborators (2016) Time to treatment with endovascular thrombectomy and outcomes from ischemic stroke: a meta-analysis. JAMA 316:1279–1288

    Article  PubMed  Google Scholar 

  • Schönenberger S, Uhlmann L, Hacke W, Schieber S, Mundiyanapurath S, Purrucker JC, Nagel S, Klose C, Pfaff J, Bendszus M, Ringleb PA, Kieser M, Möhlenbruch MA, Bösel J (2016) Effect of conscious sedation vs general anesthesia on early neurological improvement among patients with ischemic stroke undergoing endovascular thrombectomy: a randomized clinical trial. JAMA 316:1986–1996

    Article  PubMed  Google Scholar 

  • Velasco A, Buerke B, Stracke CP, Berkemeyer S, Mosimann PJ, Schwindt W, Alcázar P, Cnyrim C, Niederstadt T, Chapot R, Heindel W (2016) Comparison of a balloon guide catheter and a non-balloon guide catheter for mechanical thrombectomy. Radiology 280:169–176

    Article  PubMed  Google Scholar 

  • Weber R, Reimann G, Weimar C, Winkler A, Berger K, Nordmeyer H, Hadisurya J, Brassel F, Kitzrow M, Krogias C, Weber W, Busch EW, Eyding J, Neurovasulcar Net Ruhr (2016) Outcome and periprocedural time management in referred versus directly admitted stroke patients treated with thrombectormy. Ther Adv Neurol Disord 9:79–84

    Article  PubMed  Google Scholar 

  • Weber R, Nordmeyer H, Hadisurya J, Heddier M, Stauder M, Stracke P, Berger K, Chapot R (2017) Comparison of outcome and interventional complication rate in patients with acute stroke treated with mechanical thrombectomy with and without bridging thrombolysis. J Neurointerv Surg 9:229–233

    Article  PubMed  Google Scholar 

Download references

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Corresponding author

Correspondence to Ralph Weber .

Editor information

Editors and Affiliations

Rights and permissions

Reprints and permissions

Copyright information

© 2020 Springer-Verlag GmbH Deutschland, ein Teil von Springer Nature

About this chapter

Check for updates. Verify currency and authenticity via CrossMark

Cite this chapter

Weber, R., Nordmeyer, H., Chapot, R. (2020). Interventionelle Therapie beim akuten Hirninfarkt. In: Berlit, P. (eds) Klinische Neurologie. Springer Reference Medizin. Springer, Berlin, Heidelberg. https://doi.org/10.1007/978-3-662-60676-6_147

Download citation

  • DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-662-60676-6_147

  • Published:

  • Publisher Name: Springer, Berlin, Heidelberg

  • Print ISBN: 978-3-662-60674-2

  • Online ISBN: 978-3-662-60676-6

  • eBook Packages: Medicine (German Language)

Publish with us

Policies and ethics