Skip to main content

Pathways of pop: Arts and education policy, studieförbund and genre hierarchies

  • Chapter
  • First Online:
Contemporary Popular Music Studies

Part of the book series: Systematische Musikwissenschaft ((SYMU))

Abstract

Through the Swedish voluntary education organisations called studieförbund bands get access to musical education, rehearsal space, gear and gigs. It is a modest but long time funding without any demands on return. Studieförbund are considered to be one of the most important factors for the success of the Swedish music industry due to the educational role they plays for amateur musicians.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this chapter

Chapter
USD 29.95
Price excludes VAT (USA)
  • Available as PDF
  • Read on any device
  • Instant download
  • Own it forever
eBook
USD 54.99
Price excludes VAT (USA)
  • Available as PDF
  • Read on any device
  • Instant download
  • Own it forever
Softcover Book
USD 69.99
Price excludes VAT (USA)
  • Compact, lightweight edition
  • Dispatched in 3 to 5 business days
  • Free shipping worldwide - see info

Tax calculation will be finalised at checkout

Purchases are for personal use only

Institutional subscriptions

Preview

Unable to display preview. Download preview PDF.

Unable to display preview. Download preview PDF.

References

Bibliography

  • Arvidsson, A. 2002. Från dansmusik till konstnärligt uttryck: framväxten av ett jazzmusikaliskt fält i Umeå 1920–1960. Umeå: Dialekt-, ortnamns- och folkminnesarkivet (DAUM).

    Google Scholar 

  • Björnberg, A. and Bossius, T. Eds. 2017. Made in Sweden: Studies in Popular Music. New York : Routledge.

    Google Scholar 

  • Certeau, M. de. 1984. The Practice of Everyday Life 1. Berkeley: University of California Press.

    Google Scholar 

  • Finnegan, R. 1989. The Hidden Musicians: Music-Making in an English Town. Cambridge: Cambridge University Press.

    Google Scholar 

  • Fleischer, R. 2012. Musikens politiska ekonomi: Lagstiftningen, ljudmedierna och försvaret av den levande musiken, 1925–2000. Stockholm: Ink.

    Google Scholar 

  • Frenander, A. 2011. Svensk kulturpolitik under 1900-talet: Kulturpolitik –vad är det? In A. Frenander Ed. Arkitekter på armlängds avstånd? Att studera kulturpolitik. Borås: Institutionen Biblioteks- och informationsvetenskap, Högskolan i Borås: 1-14.

    Google Scholar 

  • Glynos, J. and Howarth, D. 2007. Logics of Critical Explanation in Social and Political Theory. London: Routledge.

    Book  Google Scholar 

  • Hallencreutz, D. Lundequist, P. and Malmberg, A. 2007. Populärmusik från Svedala : näringspolitiska lärdomar av det svenska musikklustrets framväxt. Stockholm: SNS förlag.

    Google Scholar 

  • Ahlbäck, S, Ronström, J, Bergström, I, Mörk, J. and Parkman, S. 2010. Folkmusikutredningen. http://folkmf.se/utredningen. Accessed: 10 January 2018.

  • Jacobsson, B. 2014. Kulturpolitik : Styrning på avstånd. Lund: Studentlitteratur.

    Google Scholar 

  • Statens kulturråd. 1972. Ny kulturpolitik: [betänkande]. D. 2. Sammanfattning, Stockholm: Kulturrådet.

    Google Scholar 

  • Laclau, E. and Mouffe, C. 1985. Hegemony and Socialist Strategy. London: Verso.

    Google Scholar 

  • Mizer, N. J. 2013. Nomadic Tactics in Post-Revenge Geek Culture. In PCA ̶ ACA 2013 National Meeting. Washington

    Google Scholar 

  • Nilsson, S. 2003. Kulturens nya vägar : Kultur, kulturpolitik och kulturutveckling i Sverige. Malmö: Polyvalent.

    Google Scholar 

  • Nätverket Svensk Jazz. 2008. Släpp in Jazzen innanför staketet! – om Jazzmusiken och Kulturpolitiken. http://www.svenskjazz.se/sv/om-oss/vara-dokument>jazzriksdagar>Örebro. Accessed: 10 January 2018.

  • Prop 2009/10:3. 2009. Tid För Kultur Regeringens proposition. 1–158.

    Google Scholar 

  • Rutgersson, T, MOKS, Livemusik Sverige and Studiefrämjandet. 2016. Vi fortsätter spela pop [men vi håller på att dö]. Gävle Offset.

    Google Scholar 

  • Slobin, M. 1993. Subcultural Sounds : Micromusics of the West. Hanover, N.H.: Wesleyan University Press.

    Google Scholar 

  • Svensk Live and Studiefrämjandet. 2017. Maktens Musik, en vitbok om popmusiken och den svenska kulturpolitiken. http://www.svensklive.se/wp-content/uploads/Maktens-Musik_vitbok_180x180_sidvis.pdf. Accessed: 10 January 2018.

  • Söderman, J. 2007. Rap(p) i käften : Hiphopmusikers konstnärliga och pedagogiska strategier. Malmö: Malmö Academy of Music, Lund University.

    Google Scholar 

  • Turino, T. 1990. Structure, Context and Strategy in Musical Ethnography. Ethnomusicology 34 (3): 399–412.

    Article  Google Scholar 

Download references

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Corresponding author

Correspondence to Daniel Fredriksson .

Editor information

Editors and Affiliations

Rights and permissions

Reprints and permissions

Copyright information

© 2019 Springer Fachmedien Wiesbaden GmbH, part of Springer Nature

About this chapter

Check for updates. Verify currency and authenticity via CrossMark

Cite this chapter

Fredriksson, D. (2019). Pathways of pop: Arts and education policy, studieförbund and genre hierarchies. In: Dumnić Vilotijević, M., Medić, I. (eds) Contemporary Popular Music Studies. Systematische Musikwissenschaft . Springer VS, Wiesbaden. https://doi.org/10.1007/978-3-658-25253-3_10

Download citation

  • DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-658-25253-3_10

  • Published:

  • Publisher Name: Springer VS, Wiesbaden

  • Print ISBN: 978-3-658-25252-6

  • Online ISBN: 978-3-658-25253-3

  • eBook Packages: Social SciencesSocial Sciences (R0)

Publish with us

Policies and ethics