Skip to main content

Zusammenfassung

Im Kontext des digitalen Wandels wird in den vergangenen Jahren im öffentlichen und wissenschaftlichen Diskurs verstärkt über die Etablierung und Durchsetzung digitaler Geschäftsmodelle gesprochen. Diese nutzen die Digitalisierung, um innovative Angebote mit neuen Wegen der ökonomischen Wertschöpfung zu verbinden (vgl. Jaeckel, 2015). Während die Durchsetzung derartiger Herangehensweisen in Wirtschaftsorganisationen immer mehr zum Alltag gehört, scheinen digitale Geschäftsmodelle gerade für die etablierten Institutionen des öffentlich geförderten Kulturbetriebs problematisch zu sein.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this chapter

Chapter
USD 29.95
Price excludes VAT (USA)
  • Available as PDF
  • Read on any device
  • Instant download
  • Own it forever
eBook
USD 69.99
Price excludes VAT (USA)
  • Available as PDF
  • Read on any device
  • Instant download
  • Own it forever
Softcover Book
USD 89.99
Price excludes VAT (USA)
  • Compact, lightweight edition
  • Dispatched in 3 to 5 business days
  • Free shipping worldwide - see info

Tax calculation will be finalised at checkout

Purchases are for personal use only

Institutional subscriptions

Preview

Unable to display preview. Download preview PDF.

Unable to display preview. Download preview PDF.

Literatur

  • Amit, R., & Zott, C. (2012). Creating Value Through Business Model Innovation. MIT Sloan Management Review, 53(3), 41–49.

    Google Scholar 

  • Anderson, C. (2009a). Free – Kostenlos. Geschäftsmodelle für die Herausforderungen des Internets. Frankfurt: Campus Verlag.

    Google Scholar 

  • Anderson, C. (2009b). The Long Tail. Nischenprodukte statt Massenmarkt. Das Geschäft der Zukunft. München: Deutscher Taschenbuch Verlag.

    Google Scholar 

  • BMWI (2017). Digitalisierung in der Kultur- und Kreativwirtschaft. Berlin. https://www.kultur-kreativwirtschaft.de/KUK/Redaktion/DE/Publikationen/2017/dossier-digitalisierung-kuk.pdf (abgerufen am 21.01.2018).

  • Barton, D., & Court, D. (2012). Making Advanced Analytics Work for You. Harvard Business Review, 90, 78–83.

    Google Scholar 

  • Bundesinstitut für Bau-, Stadt- und Raumforschung (2011): Kultur- und Kreativwirtschaft in Stadt und Region. Voraussetzungen, Handlungsstrategie und Governance. Berlin.

    Google Scholar 

  • ECO/European Cluster Observatory (2014). European Cluster Panorama 2014. Center for Strategy and Competitiveness, Stockholm School of Economics. http://eco2.inno-projects.net/2014-10-15-clusterpanorama-d1.4a.pdf (abgerufen am 21.01.2018).

  • Ernst, D., Adams, R., Esche, C., & Erbslöh, U. (2015). Business Model Innovation: Cultural Venues as Laboratories, Art as the Tool. Paper presented at the The R&D Manangement Conference 2015, Istituto di Management, Scuola Superiore Sant’Anna, Pisa.

    Google Scholar 

  • Friebe, H. & Lange, B. (2010). Innovationsökologien. Vier Szenarien für die Kultur- und Kreativwirtschaft in NRW 2020. Studie des Clustermanagements Kultur- und Kreativwirtschaft des Landes Nordrhein- Westfalen (Hrsg.), Wuppertal.

    Google Scholar 

  • George, G., & Bock, A. J. (2011). The Business Model in Practice and its Implications for Entrepreneurship Research. Entrepreneurship: Theory & Practice, 35(1), 83–111.

    Google Scholar 

  • Gibson, C. B. & Birkinshaw, J. (2004). The Antecedents, Consequences, and Mediating Role of Organizational Ambidexterity. Academy of Management Journal, 47(2), 209–226.

    Google Scholar 

  • Giones, F., & Brem, A. (2017). Digital Technology Entrepreneurship: A Definition and Research Agenda. Technology Innovation Management Review, 7, 44–51.

    Google Scholar 

  • Gorgels, P. (2015). Rijksstudio, Make Your Own Masterpiece. Paper presented at the MAI-Tagung, DASA: Arbeitswelt Ausstellung, Dortmund. http://www.mai-tagung.de/de/beitraege/mai_tagung_2015/programm_2.html (abgerufen am 21.01.2018).

  • Hausmann, A. (2011). Kunst- und Kulturmanagement. Kompaktwissen für Studium und Praxis. Wiesbaden: VS Verlag.

    Google Scholar 

  • Hausmann, A., & Heinze, A. (2014). Cultural Entrepreneurship-Begriffsverwendung, Verortung und Tendenzen innerhalb der Entrepreneurshipforschung. ZfKE-Zeitschrift für KMU und Entrepreneurship, 62(2), 125–151.

    Google Scholar 

  • Hausmann, A. & Heinze, A. (2017). Cultural Entrepreneurship – Gründen in der Kultur- und Kreativwirtschaft. Wiesbaden: VS Verlag.

    Google Scholar 

  • Hoffmeister, Chr. (2015). Digital Business Modelling. Digitale Geschäftsmodelle entwickeln und strategisch verankern. München: Hanser-Verlag.

    Google Scholar 

  • Jaekel, M. (2015). Die Anatomie digitaler Geschäftsmodelle. Berlin: Springer Verlag.

    Google Scholar 

  • Klein, A. (2009). Leadership im Kulturbetrieb. Wiesbaden: VS Verlag.

    Google Scholar 

  • Klein, A. (2011). Der exzellente Kulturbetrieb. Wiesbaden: VS Verlag.

    Google Scholar 

  • Klein, A. (2013). Von der „verwalteten Kultur“ zum „Leadership“ in Kultureinrichtungen, in: Hausmann, A. & Murzik, L. (Hrsg.): Erfolgsfaktor Mitarbeiter, Wiesbaden: VS Verlag, 25–38.

    Google Scholar 

  • Konrad, E. D. (2000). Kultur-Unternehmer. Wiesbaden: Deutscher Universitätsverlag.

    Google Scholar 

  • Konrad, E. D. (2006). Unternehmertum und Führungsverhalten im Kulturbereich. Waxmann Verlag.

    Google Scholar 

  • Kulturfinanzbericht (2016). https://www.destatis.de/DE/Publikationen/Thematisch/BildungForschungKultur/Kultur/Kulturfinanzbericht1023002169004.pdf

  • Lyubareva, I., Benghozi, P.-J., & Fidele, T. (2014). Online Business Models in Creative Industries. International Studies of Management & Organization, 44(4), 43–62.

    Google Scholar 

  • Minghetti, V., Moretti, A., & Micelli, S. (2001). Reengineering the Museums Role in the Tourism Value Chain: Towards an IT Business Model. Information Technology and Tourism, 4, 131–143.

    Google Scholar 

  • Mohr, H. (2016). (Prozess-)Künstler als Transformationsdesigner? Neue ästhetische Formate und ihre kulturpolitischen Konsequenzen, in: Kulturpolitische Gesellschaft (Hrsg.): Kulturpolitik als Transformationspolitik, Jahrbuch Kulturpolitik 2015/2016, Bielefeld. Transcript Verlag, 306–314.

    Google Scholar 

  • Moyon, E., & Lecocq, X. (2014). Rethinking Business Models in Creative Industries. International Studies of Management & Organization, 44(4), 83–101.

    Google Scholar 

  • Munoz-Seca, B., & Riverola, J. (2010). When Business Meets Culture. London: Palgrave.

    Google Scholar 

  • Nesta. (2014). The New Art of Finance – Making Money Work Harder for the Arts. London: Nesta.

    Google Scholar 

  • o.V. (2008). Digital Concert Hall – Die digitale Philharmonie. RP Online. www.rp-online.de/kultur/musik/die-digitale-philharmonie-aid-1.2021185 (abgerufen am 21.01.2018).

  • o.V. (2015a). Niederländische Kulturpolitik. https://www.uni-muenster.de/NiederlandeNet/nl-wissen/kultur/vertiefung/kulturpolitik/ueberblick.html (abgerufen am 21.01.2018).

  • o.V. (2015b). Digitaler Konzertsaal. Weltweit auf hohem Niveau. Das Netz Online. http://dasnetz.online/weltweit-auf-hohem-niveau/ (abgerufen am 23.12.2017).

  • o.V. (2017a). Digital Concert Hall. www.digitalconcerthall.com/de/home (abgerufen am 23.12.2017).

  • o.V. (2017b). International Rijks Studio Award. www.rijksmuseum.nl/en/rijksstudio-award (abgerufen am 23.12.2017).

  • o.V. (2017c). Wikipedia: Streit um gemeinfreie Bilder geht zum BGH. https://www.heise.de/newsticker/meldung/Wikipedia-Streit-um-gemeinfreie-Bilder-geht-zum-BGH-3739497.html (abgerufen am 23.12.2017).

  • o.V. (2017d). Kennzeichen der Kultur- und Kreativwirtschaft. http://www.kultur-kreativ-wirtschaft.de/KUK/Redaktion/DE/Standardartikel/Dossier/branche-kennzeichen.html (abgerufen am 23.12.2017).

  • o.V. (2018a). Rijks Studio. www.rijksmuseum.nl/en/rijksstudio (abgerufen am 31.01.2018).

  • o.V. (2018b). Saalpläne und Preise 2017/2018. https://www.berliner-philharmoniker.de/konzerte/saalplaene-preisliste-20172018-philharmonie (abgerufen am 31.01.2018).

  • Osterwalder, A., & Pigneur, Y. (2010). Business Model Generation: A Handbook for Visionaries, Game Changers, and Challengers. London: Wiley.

    Google Scholar 

  • Osterwalder, A., & Pigneur, Y. (2015). Value Proposition Design. Frankfurt: Campus Verlag.

    Google Scholar 

  • Pinchot, G. (1988). Intrapreneuring. Mitarbeiter als Unternehmer. Wiesbaden: Gabler Verlag.

    Google Scholar 

  • Reither, S. (2012). Kultur als Unternehmen. Selbstmanagement und unternehmerischer Geist im Kulturbetrieb. Wiesbaden: VS Verlag.

    Google Scholar 

  • Remane, G., Hanelt, A., Nickerson, R.C., & Kolbe, L.M. (2017). Discovering Digital Business Models in Traditional Industries. Journal of Business Strategy 38(2), 41–51.

    Google Scholar 

  • Scheytt, O. (2008a). Aktivierendes Kulturmanagement, in: Lewinski-Reuter, V. & Lüddemann, S. (Hrsg.): Kulturmanagement der Zukunft. Perspektiven aus Theorie und Praxis, Wiesbaden: VS Verlag, S. 121–134

    Google Scholar 

  • Scheytt, O. (2008b). Kulturstaat Deutschland. Plädoyer für eine aktivierende Kulturpolitik. Bielefeld: Transcript Verlag.

    Google Scholar 

  • Schießl, N. (2015). Intrapreneurship-Potentiale bei Mitarbeitern. Entwicklung, Optimierung und Validierung eines Diagnoseinstruments. Wiesbaden: Springer Gabler Verlag.

    Google Scholar 

  • Schiuma, G., & Lerro, A. (2017). The Business Model Prism: Managing and Innovating Business Models of Arts and Cultural Organisations. Journal of Open Innovation: Technology, Market, and Complexity, 3(13), 1–13.

    Google Scholar 

  • Simon, H. (2015). Cultural Entrepreneurship – Geschäftsmodelle für Kunst und Kultur. in: Euler, E. u.a. (Hrsg.): Handbuch Kulturportale: Online-Angebote aus Kultur und Wissenschaft, Berlin 2015, 110–124.

    Google Scholar 

  • Stähler, P. (2001). Geschäftsmodelle in der digitalen Ökonomie: Merkmale, Strategien und Auswirkungen. Köln: Josef Eul Verlag.

    Google Scholar 

  • Veit, D. C. E., Benlian, A., Buxmann, P., Hess, T., Kundisch, D., Leimeister, J. M., . . . Spann, M. (2014). Business models – An Information Systems Research Agenda. Business & Information Systems Engineering, 6(1), 45–53.

    Google Scholar 

  • Yoo, Y., Boland Jr, R. J., Lyytinen, K., & Majchrzak, A. (2012). Organizing for Innovation in the Digitized World. Organization Science, 23(5), 1398–1408.

    Google Scholar 

  • Zimmermann, O. & Schulz G. (2009). Zukunft Kulturwirtschaft. Zwischen Künstlertum und Kreativwirtschaft. Essen: Klartext Verlag.

    Google Scholar 

Download references

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Corresponding author

Correspondence to Petra Dickel .

Editor information

Editors and Affiliations

Rights and permissions

Reprints and permissions

Copyright information

© 2018 Springer Fachmedien Wiesbaden GmbH, ein Teil von Springer Nature

About this chapter

Check for updates. Verify currency and authenticity via CrossMark

Cite this chapter

Dickel, P., Mohr, H., Simon, H. (2018). Digitale Geschäftsmodelle im Kultursektor. In: Khare, A., Kessler, D., Wirsam, J. (eds) Marktorientiertes Produkt- und Produktionsmanagement in digitalen Umwelten. Springer Gabler, Wiesbaden. https://doi.org/10.1007/978-3-658-21637-5_1

Download citation

  • DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-658-21637-5_1

  • Published:

  • Publisher Name: Springer Gabler, Wiesbaden

  • Print ISBN: 978-3-658-21636-8

  • Online ISBN: 978-3-658-21637-5

  • eBook Packages: Business and Economics (German Language)

Publish with us

Policies and ethics