Skip to main content

Tanz

  • Chapter
  • First Online:
Bonner Enzyklopädie der Globalität

Zusammenfassung

In einem ersten, fundamentalen Zugriff bezeichnet ›Tanz‹ in der Zeit verlaufende Bewegungen von menschlichen Körpern im Raum, die gewissen Form-Prinzipien genügen. Diese Beschränkung der Definition auf primäre, physikalische Aspekte ist unausweichlich, weil ›Tanz‹ ein Feld von Phänomenen umschließt, die aus einer anthropologischen Grundbestimmung des Menschen resultieren: Sie begegnen in einer Mannigfaltigkeit, die sich jeder weitergehenden vereinheitlichenden Erfassung entzieht. Zudem ist der Tanz allermeist ein konstitutiver Teil verschwisterter plurimedialer Ausdruckssysteme.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this chapter

Chapter
USD 29.95
Price excludes VAT (USA)
  • Available as PDF
  • Read on any device
  • Instant download
  • Own it forever
eBook
USD 149.00
Price excludes VAT (USA)
  • Available as PDF
  • Read on any device
  • Instant download
  • Own it forever
Hardcover Book
USD 199.99
Price excludes VAT (USA)
  • Durable hardcover edition
  • Dispatched in 3 to 5 business days
  • Free shipping worldwide - see info

Tax calculation will be finalised at checkout

Purchases are for personal use only

Institutional subscriptions

Preview

Unable to display preview. Download preview PDF.

Unable to display preview. Download preview PDF.

Literatur

  • Artikel ›Ballett‹ (ohne Autorangabe), in: Mendel, Hermann/Reissmann, August (Hrsg.), Musikalisches Conversations-Lexikon. Eine Encyklopädie der gesamten musikalischen Wissenschaften in 12 Bänden, Band 1, Berlin: Heimann/Oppenheim, 1870, Seite 435–438.

    Google Scholar 

  • Artikel ›Tanz‹ (ohne Autorangabe), in: Mendel, Hermann/Reissmann August (Hrsg.), Musikalisches Conversations-Lexikon. Eine Encyklopädie der gesamten musikalischen Wissenschaften in 12 Bänden, Band 10, Berlin: Heimann/Oppenheim, 1878, Seite 93–96. (Reproduktion: Hildesheim/Zürich/New York: Olms, 2001).

    Google Scholar 

  • Baecker, Dirk, Wozu Kultur?, Berlin: Kadmos, 2012.

    Google Scholar 

  • Brandstetter, Gabriele, Nomadischer Tanz – Bewegung zwischen den Kulturen, in: Magazin der Kulturstiftung des Bundes, Nr. 14 (Herbst 2009), online unter: www.kulturstiftung-des-bundes.de/cms/de/mediathek/magazin/magazin14/nomadischer_tanz/index.html (zuletzt aufgerufen am 12.10.2016).

  • Browning, Barbara, Global Dance and Globalization: Emerging Perspectives, in: Dance Research Journal 34 (2002), No. 2, Seite 12–13.

    Google Scholar 

  • Buckland, Theresa Jill/Stewart, Elizabeth, Dance and Music Video, in: Jordan, Stephanie/Allen, Dave (eds.), Parallel Lines. Media Representations of Dance, London: Libbey, 1993, Seite 51–79.

    Google Scholar 

  • Capoeira Angola e. V., online unter: www.capoeira-angola.de (zuletzt aufgerufen am 12.10.2016).

  • Community Dance, online unter: www.communitydance.org.uk/big-dance.html (zuletzt aufgerufen am 12.10.2016).

  • Conyers, Claude, Dance, in: Garrett, Charles Hiroshi (ed.), The Grove Dictionary of American Music, Band 2, Oxford: Oxford University Press, 2013 (2. Auflage), Seite 533–534.

    Google Scholar 

  • Demers, Joanna, Dancing Machines. ›Dance Dance Revolution‹, Cybernetic Dance, and Musical Taste, in: Popular Music 25 (2006), Nr. 3, Seite 401–414.

    Google Scholar 

  • Dils, Ann/Cooper Albright, Ann, Looking at world dance, in: Dieselben (eds.), Moving History/Dancing Cultures. A Dance History Reader, Middletown: Wesleyan University Press, 2001, Seite 92–96.

    Google Scholar 

  • Downey, Greg, Learning Capoeira. Lessons in Cunning from an Afro-Brazilian Art, Oxford: Oxford University Press, 2005.

    Google Scholar 

  • Elden, Stuart, Mondialisation before Globalization. Lefebvre and Axelos, in: Goonewardena, Kanishka/Kipfer, Stefan/Milgrom, Richard/Schmid, Christian, Space, Difference, Everyday Life. Reading Henri Lefebvre, New York/London: Routledge, 2008, Seite 80–93.

    Google Scholar 

  • Erdman, Joan L., Performance as Translation. Uday Shankar in the West, in: The Drama Review 31 (1987), Nr. 1, Seite 64–88.

    Google Scholar 

  • Foster, Susan Leigh (ed.), Worlding dance, Basingstoke: Palgrave Macmillan, 2009.

    Google Scholar 

  • Harmon, Roger, Tanz. II. Klassische Antike, in: Cancik, Hubert (Hrsg.), Der neue Pauly. Enzyklopädie der Antike, Band 12, Stuttgart/Weimar: J. B. Metzler, 2002, Seite 14–16.

    Google Scholar 

  • Hatano, Emi, Expression and Possibility. Toward a Unified Theory of Modern Dance, New York: HCI Publications, 1996.

    Google Scholar 

  • Hutchinson Guest, Ann, Labanotation – the system of analyzing and recording movement, New York/London: Routledge, 2004.

    Google Scholar 

  • Jung, Sun/Shim, Doobo, Social distribution. K-pop fan practices in Indonesia and the ›Gangnam Style‹ phenomenon, in: International Journal of Cultural Studies 17 (2014), Nr. 5, Seite 485–501.

    Google Scholar 

  • Kaeppler, Adrienne L., Ethnochoreologie, in: Sadie, Stanley (ed.), The New Grove Dictionary of Music and Musicians, Band 8, London: Macmillan, 2001 (2. Auflage), Seite 361–367.

    Google Scholar 

  • Kealiinohomoku, Joann, An Anthropologist Looks as Ballet as a Form of Ethnic Dance, in: Dils, Ann/Cooper Albright, Ann (eds.), Moving History/Dancing Cultures. A Dance History Reader, Middletown: Wesleyan University Press, 2001, Seite 33–43.

    Google Scholar 

  • Kringelbach, Hélène Neveu/Skinner, Jonathan (eds.), Dancing Cultures. Globalization, tourism and identity in the anthropology of dance, New York: Berghahn, 2012.

    Google Scholar 

  • Laban, Rudolf von, Kinetografie – Labanotation. Einführung in die Grundbegriffe der Bewegungs- und Tanzschrift. Herausgegeben von Claude Perrottet, Wilhelmshaven: Noetzel, 1995.

    Google Scholar 

  • Margolis, Joseph, The Autographic Nature of the Dance, in: Sheets-Johnstone, Maxine (ed.), Illuminating Dance. Philosophical Explorations, Lewisburg/London: Bucknell University Press/Associated University Presses, 1985, Seite 70–84.

    Google Scholar 

  • Miller, Kiri, Playing Along. Digital Games, YouTube, and Virtual Performance, Oxford/New York, 2012.

    Google Scholar 

  • Neumann-Braun, Klaus/Schmidt, Axel/Mai, Manfred We can’t rewind! Einführung, in: Mai, Manfred/Klaus Neumann-Braun, Klaus/Schmidt, Axel (Hrsg.), Popvisionen. Links in die Zukunft, Frankfurt/Main: Suhrkamp, 2004, Seite 7–20.

    Google Scholar 

  • Osterhammel, Jürgen, Die Verwandlung der Welt. Eine Geschichte des 19. Jahrhunderts, München: C. H. Beck, 2009.

    Google Scholar 

  • Osterhammel, Jürgen, Globale Horizonte europäischer Kunstmusik, 1860–1930, in: Geschichte und Gesellschaft 38 (2012), Seite 86–132.

    Google Scholar 

  • Osumare, Halifu, Global Breakdancing and the Intercultural Body, in: Dance Research Journal 34 (2002), Nr. 2, Seite 30–45.

    Google Scholar 

  • Prokusch Kurath, Gertrude, Panorama of Dance Ethnology, in: Current Anthropology 1 (1960), Nr. 3, Seite 233–254.

    Google Scholar 

  • Robertson, Roland, Glokalisierung. Homogenität und Heterogenität in Raum und Zeit, in: Beck, Ulrich (Hrsg.), Perspektiven der Weltgesellschaft, Frankfurt/Main: Suhrkamp, 1998, Seite 192–220.

    Google Scholar 

  • Röhrig Assunção, Matthias, Capoeira. The History of an Afro-Brazilian Martial Art, London/New York: Routledge 2002.

    Google Scholar 

  • Rosiny, Claudia, Tanz Film. Intermediale Beziehungen zwischen Mediengeschichte und moderner Tanzästhetik, Bielefeld: transcript Verlag, 2013.

    Google Scholar 

  • Sachs, Curt, Eine Weltgeschichte des Tanzes, Berlin: Reimer, 1933.

    Google Scholar 

  • Schilling, Gustav, Ballett, in: Derselbe (Hrsg.), Encyclopädie der gesammten musikalischen Wissenschaften, oder Universal-Lexikon der Tonkunst, Band 1, Stuttgart: Köhler, 1835, Seite 414–421.

    Google Scholar 

  • UNESCO, Capoeira circle, online unter: www.unesco.org/culture/ich/index.php?lg=en&pg=00011&RL=00892 (zuletzt aufgerufen am 12.10.2016).

  • UNESCO, Convention for the Safeguarding of the Intangible Cultural Heritage, online unter: www.unesco.org/culture/ich/en/safeguarding-00012 (zuletzt aufgerufen am 12.10.2016).

  • Walther, Johann Gottfried, Ballett, in: Derselbe (Hrsg.), Musikalisches Lexicon oder musikalische Bibliothec, Leipzig: Deer, 1732, Faksimile-Nachdruck, herausgegeben von Richard Schaal, Kassel/Basel: Bärenreiter, 1953, Seite 67.

    Google Scholar 

  • Woitas, Monika, Tanz. A. Systematische Aspekte, in: Finscher, Ludwig (Hrsg.), Musik in Geschichte und Gegenwart, Band 9, Kassel/Stuttgart: Bärenreiter/J. B. Metzler, 1998 (neu bearbeitete Auflage), Spalte 229–235.

    Google Scholar 

Download references

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Corresponding author

Correspondence to Erik Fischer .

Editor information

Editors and Affiliations

Rights and permissions

Reprints and permissions

Copyright information

© 2017 Springer Fachmedien Wiesbaden GmbH

About this chapter

Cite this chapter

Fischer, E., Kleinschrodt, A. (2017). Tanz. In: Kühnhardt, L., Mayer, T. (eds) Bonner Enzyklopädie der Globalität. Springer VS, Wiesbaden. https://doi.org/10.1007/978-3-658-13819-6_84

Download citation

  • DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-658-13819-6_84

  • Published:

  • Publisher Name: Springer VS, Wiesbaden

  • Print ISBN: 978-3-658-13818-9

  • Online ISBN: 978-3-658-13819-6

  • eBook Packages: Social Science and Law (German Language)

Publish with us

Policies and ethics