Zusammenfassung
In den letzten 150 Jahren hat sich das Krankheitsspektrum drastisch verändert. Die Lebenserwartung ist kontinuierlich gestiegen und insbesondere der Anteil von Menschen in sehr hohem Alter nimmt zu (WHO 2015d). Während Infektionskrankheiten an Bedeutung verloren haben, steigt die Krankheitslast durch chronische Erkrankungen.
Access this chapter
Tax calculation will be finalised at checkout
Purchases are for personal use only
Preview
Unable to display preview. Download preview PDF.
Similar content being viewed by others
Literatur
Antonovsky, A. (1979). Health, stress and coping. San Francisco: Jossey Bass.
Berg, N. v. d., Meinke, C., Heymann, R., Fiß, T., Suckert, E., Pöller, C., Dreier, A., Rogalski, H., Karopka, T., Oppermann, R., & Hoffmann, W. (2009). „AGnES.“ Dtsch. Arztebl. International 106 (1-2):3–9. doi: 10.3238/arztebl.2009.0003.
Bundesärztekammer (2015). (Muster-)weiterbildungsordnung 2003 in der Fassung vom 23.10.2015. http://www.bundesaerztekammer.de/aerzte/aus-weiter-fortbildung/weiter-bildung/muster-weiterbildungsordnung/. [15.03.2016].
Chouvarda, I. G., Goulis, D. G., Lambrinoudaki, I., & Maglaveras, N. (2015). “Connected health and integrated care: Toward new models for chronic disease management.” Maturitas. doi: 10.1016/j.maturitas.2015.03.015.
Coleman, K., Austin, B. T., Brach, C., & Wagner, E. H. (2009). “Evidence on the Chronic Care Model in the new millennium.” Health Aff (Millwood) 28 (1):75–85. doi: 10.1377/hlthaff.28.1.75.
Dauth, S. (1992). „Pflege braucht Eliten: Forderung nach Akademisierung der Pflegeberufe.“ Dtsch. Arztebl. International 89 (20):1836–9.
Engel, G. (1977). “The need for a new medical model: a challenge for biomedicine.” Science 196 (4286):129–136. doi: 10.1126/science.847460.
Gensichen, J., Muth, C., Butzlaff, M., Rosemann, T., Raspe, H., Müller de Cornejo, G., Beyer, M., Härter, M., Müller, U. a., Angermann, C., Gerlach, F. M., & Wagner, E. (2006). „Die Zukunft ist chronisch: das Chronic Care-Modell in der deutschen Primärversorgung. Übergreifende Behandlungsprinzipien einer proaktiven Versorgung für chronische Kranke.“ Z. ärztl. Fortbild. Qual. Gesundh.wes 100:365–374.
Gerber, U., & von Stünzner, W. (1999). „Entstehung, Entwicklung und Aufgaben der Gesundheitswissenschaften.“ In Hurrelmann, K. (Hrsg.), Gesundheitswissenschaften. Berlin: Springer.
Glaeske, G., & Schicktanz, C. (2013). BARMER GEK Arzneimittelreport 2013. Auswertungsergebnisse der BARMER GEK Arzneimitteldaten aus den Jahren 2011 bis 2012. Siegburg: Asgard Verlag.
Hewa, S., & Hetherington, R. W. (1995). “Specialists without spirit: Limitations of the mechanistic biomedical model.” Theoretical Medicine 16 (2):129–139. doi: 10.1007/bf00998540.
Hoeper, K., Amelung, V., Hartmann, J., & Krauth, C. (2012). „Integrierte Versorgung – zwischen Anspruch, Wirklichkeit und Evidenz in der Forschung.“ G+S 5.
Hofmarcher, M. M., Oxley, H., & Rusticelli, E. (2007). Improved Health system performance through better care coordination. In OECD Health working papers, 30.
Huber, M., Knottnerus, J. A., Green, L., Horst, H. v. d., Jadad, A. R., Kromhout, D., Leonard, B., Lorig, K., Loureiro, M. I., Meer, J. W. M. v. d., Schnabel, P., Smith, R., Weel, C. v., & Smid, H. (2011). “How should we define health?” BMJ 343. doi: 10.1136/bmj.d4163.
Hurrelmann, K., Laaser, U., & Razum, O. (2012). „Entwicklung und Perspektiven der Gesundheitswissenschaften in Deutschland.“ In K. Hurrelmann & O. Razum (Hrsg.), Handbuch Gesundheitswissenschaften. Weinheim, Basel: Beltz Juventa Verlag.
Kenny, D., & Adamson, B. (1992). “Medicine and the health professions: issues of dominance, autonomy and authority.” Aust Health Rev 15 (3):319–34.
Lemmens, L. C., Molema, C. M., Versnel, N., Baan, C. A., & de Bruin, S. R. (2015). “Integrated care programs for patients with psychological comorbidity: A systematic review and meta-analysis.” Journal of Psychosomatic Research 79 (6):580–594.
Martinez-Gonzalez, N. A., Berchtold, P., Ullman, K., Busato, A., & Egger, M. (2014). “Integrated care programmes for adults with chronic conditions: a meta-review.” Int J Qual Health Care 26 (5):561-70. doi: 10.1093/intqhc/mzu071.
McInnes, S., Peters, K., Bonney, A., & Halcomb, E. (2015). “An integrative review of facilitators and barriers influencing collaboration and teamwork between general practitioners and nurses working in general practice.” J Adv Nurs 71 (9):1973–85. doi: 10.1111/jan.12647.
Middleton, K. (2016). “Give patients direct access to physiotherapy.” BMJ 352. doi: 10.1136/bmj.h6844.
Moffat, K., & Mercer, S. W. (2015). “Challenges of managing people with multimorbidity in today’s healthcare systems.” BMC Family Practice 16 (1):1–3. doi: 10.1186/s12875-015-0344-4.
Robert Koch Institut (2015). Gesundheit in Deutschland 2015. Berlin.
Rosenbrock, R., & Kümpers, S. (2006). „Primärprävention als Beitrag zur Verminderung sozial bedingter Ungleichheit von Gesundheitschancen.“ In M. Richter & K. Hurrelmann, Gesundheitliche Ungleichheit: Grundlagen, Probleme, Konzepte (S. 371–388). Wiesbaden: VS Verlag für Sozialwissenschaften.
Sachverständigenrat für die konzentrierte Aktion im Gesundheitswesen (2000/2001). Bedarfsgerechtigkeit und Wirtschaftlichkeit. Gutachten 2000/2001. Baden-Baden: Nomos.
Sachverständigenrat zur Begutachtung der Entwicklung im Gesundheitswesen (2009). Gutachten 2009 des Sachverständigenrates zur Begutachtung der Entwicklung im Gesundheitswesen – Koordination und Integration – Gesundheitsversorgung in einer Gesellschaft des längeren Lebens. Baden-Baden: Nomos.
Talbott, J. A. (1981). “The emerging crisis in chronic care.” Hosp Community Psychiatry 32 (7):447.
Wade, D. T., & Halligan, P. W. (2004). “Do biomedical models of illness make for good healthcare systems?” BMJ 329:1398-1401.
Wagner, E. H., Austin, B. T., & Von Korff, M. (1996). “Organizing care for patients with chronic illness.” Milbank Q 74 (4):511–44.
World Health Organization (1948). Preamble to the Constitution of the World Health Organization as adopted by the International Health Conference, New York, 19-22 June, 1946; signed on 22 July 1946 by the representatives of 61 States (Official Records of the World Health Organization, no. 2, p. 100) and entered into force on 7 April 1948.
World Health Organization (1986). Ottawa Charta for Health Promotion. http://www.euro.who.int/de/publications/policy-documents/ottawa-charter-for-health-promotion,-1986. [15.03.2016].
World Health Organization (2006). Gaining health. The European Strategy for the Prevention and Control of Noncommunicable Diseases. Kopenhagen. http://www.euro.who.int/en/publications/abstracts/gaining-health.-the-european-strategy-for-the-prevention-and-control-of-noncommunicable-diseases. [15.03.2016].
World Health Organization (2013). Global action plan for the prevention and control of noncommunicable diseases (2013-2020). http://www.who.int/nmh/events/ncd_action_plan/en/. [15.03.2015].
World Health Organization (2015a). From MDGs to SDGs. A new era for global Public Health 2016-2030. http://www.who.int/mediacentre/events/meetings/2015/un-sustainable-development-summit/en/. [15.03.2016].
World Health Organization (2015b). People-centred and integrated health services: an overview of the evidence – Interim Report. http://apps.who.int/iris/bitstream/10665/155004/1/WHO_HIS_SDS_2015.7_eng.pdf?ua=1&ua=1. [19.06.2015].
World Health Organization (2015c). WHO global strategy on people-centred and integrated health service: interim report. Geneva. http://www.who.int/servicedeliverysafety/areas/people-centred-care/en/. [15.03.2016].
World Health Organization (2015d). World Report on Aging and Health. Genf. http://www.who.int/ageing/publications/world-report-2015/en/. [15.03.2016].
Zwarenstein, M., & Bryant, W. (2000). „Interventions to promote collaboration between nurses and doctors.“ Cochrane Database Syst Rev (2):Cd000072. doi: 10.1002/14651858.cd000072.
Author information
Authors and Affiliations
Corresponding author
Editor information
Editors and Affiliations
Rights and permissions
Copyright information
© 2017 Springer Fachmedien Wiesbaden GmbH
About this chapter
Cite this chapter
Koch, J., Schmiemann, G., Gerhardus, A. (2017). Integration und Kooperation aus gesundheitswissenschaftlicher Sicht. In: Brandhorst, A., Hildebrandt, H., Luthe, EW. (eds) Kooperation und Integration – das unvollendete Projekt des Gesundheitssystems. Gesundheit. Politik - Gesellschaft - Wirtschaft. Springer VS, Wiesbaden. https://doi.org/10.1007/978-3-658-13783-0_6
Download citation
DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-658-13783-0_6
Published:
Publisher Name: Springer VS, Wiesbaden
Print ISBN: 978-3-658-13782-3
Online ISBN: 978-3-658-13783-0
eBook Packages: Social Science and Law (German Language)