Skip to main content

Neoformalismus/Kognitivismus

  • Chapter
  • First Online:
Handbuch Filmanalyse

Zusammenfassung

Wohl kaum ein filmanalytischer Ansatz veranschaulicht in seiner (Rezeptions-)Historie die Wechselwirkungen von Theorie-, Film- und Mediengeschichte, diskursiven Konjunkturen und fachdisziplinären Positionierungen wie der filmwissenschaftliche Neoformalismus und Kognitivismus. Der vorliegende Beitrag skizziert zentrale Aspekte, die das neoformalistisch und kognitivistisch geprägte Feld der Filmanalyse als ein Set von Praktiken und als Standardrepertoire des Faches definieren – geprägt von methodischen Debatten, bewussten Referenzen an bestimmte Denktraditionen sowie von jüngeren Aktualisierungsstrategien.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this chapter

Chapter
USD 29.95
Price excludes VAT (USA)
  • Available as PDF
  • Read on any device
  • Instant download
  • Own it forever
eBook
USD 149.00
Price excludes VAT (USA)
  • Available as EPUB and PDF
  • Read on any device
  • Instant download
  • Own it forever
Hardcover Book
USD 159.99
Price excludes VAT (USA)
  • Durable hardcover edition
  • Dispatched in 3 to 5 business days
  • Free shipping worldwide - see info

Tax calculation will be finalised at checkout

Purchases are for personal use only

Institutional subscriptions

Literatur

  • Aumont, Jacques, und Michel Marie. 2005. Dictionnaire théorique et critique du cinéma. Paris: Armand Colin.

    Google Scholar 

  • Bakels, Jan-Hendrik, und Hermann Kappelhoff. 2011. Das Zuschauergefühl. Möglichkeiten qualitativer Medienanalyse. Empirie. Zeitschrift für Medienwissenschaft 5(2): 78–96.

    Article  Google Scholar 

  • Bartsch, Anne, Jens Eder, und Kathrin Fahlenbrach, Hrsg. 2007a. Audiovisuelle Emotionen: Emotionsdarstellung und Emotionsvermittlung durch audiovisuelle Medienangebote. Köln: Herbert von Halem Verlag.

    Google Scholar 

  • Bartsch, Anne, Jens Eder, und Kathrin Fahlenbrach, Hrsg. 2007b. Einleitung. In Audiovisuelle Emotionen: Emotionsdarstellung und Emotionsvermittlung durch audiovisuelle Medienangebote, 8–38. Köln: Herbert von Halem Verlag.

    Google Scholar 

  • Blunk, Julian, Tina Kaiser, Dietmar Kammerer, und Chris Wahl, Hrsg. 2016. Filmstil: Perspektivierungen eines Begriffs. München: Edition Text und Kritik.

    Google Scholar 

  • Bordwell, David. 1983. Lowering the stakes: Prospects for a historical poetics of cinema. Iris 1:5–18.

    Google Scholar 

  • Bordwell, David. 1985. Narration in the fiction film. Madison: University of Wisconsin Press.

    Google Scholar 

  • Bordwell, David. 1988 [1985]. Part one. The classical Hollywood style. In The classical Hollywood cinema: Film style and mode of production to 1960, Hrsg. David Bordwell, Janet Staiger und Kristin Thompson, 1–84. London: Routledge.

    Google Scholar 

  • Bordwell, David. 1989a. A case for cognitivism. Iris 9:11–40.

    Google Scholar 

  • Bordwell, David. 1989b. Historical poetics. In The cinematic text: Methods and approaches, Hrsg. R. Barton Palmer, 369–398. New York: AMS Press.

    Google Scholar 

  • Bordwell, David. 1989c. Making meaning: Inference and rhetoric in the interpretation of cinema. Cambridge, MA: Harvard University Press.

    Google Scholar 

  • Bordwell, David. 1990. A case for cognitivism: Further reflections. Iris 11:107–112.

    Google Scholar 

  • Bordwell, David. 1992. Kognition und Verstehen. Sehen und Vergessen in Mildred Pierce. Montage AV 1(1): 5–24.

    Google Scholar 

  • Bordwell, David. 1996. Contemporary film studies and the vicissitudes of grand theory. In Post-theory. Reconstructing film studies, Hrsg. David Bordwell und Noël Carroll, 3–36. Madison: University of Wisconsin Press.

    Google Scholar 

  • Bordwell, David. 2000. Planet Hong Kong: Popular cinema and the art of entertainment. Cambridge, MA: Harvard University Press.

    Google Scholar 

  • Bordwell, David. 2006. The way Hollywood tells it: Stories and style in modern movies. Berkeley: University of California Press.

    Google Scholar 

  • Bordwell, David, Hrsg. 2008 [2002]. Film futures. In Poetics of cinema, 171–187. New York: Routledge.

    Google Scholar 

  • Bordwell, David. 2014 [2002]. Filmanalyse: His Girl Friday. In Moderne Film Theorie, Hrsg. Jürgen Felix, 4. Aufl., 217–221. Mainz: Bender Verlag.

    Google Scholar 

  • Bordwell, David, und Noël Carroll, Hrsg. 1996. Post-theory. Reconstructing film studies. Madison: University of Wisconsin Press.

    Google Scholar 

  • Bordwell, David, und Kristin Thompson. 2004 [1979]. Film art. An introduction, 7. Aufl. Boston: Mc Graw Hill.

    Google Scholar 

  • Bordwell, David, und Kristin Thompson. 2008 [1979]. Film art. An introduction, 8. Aufl. Boston: Mc Graw Hill.

    Google Scholar 

  • Bordwell, David, und Kristin Thompson. 2013 [1979]. Film art. An introduction, 10. Aufl. Boston: Mc Graw Hill.

    Google Scholar 

  • Bordwell, David, Janet Staiger, und Kristin Thompson. 1988 [1985]. The classical Hollywood cinema: Film style and mode of production to 1960. London: Routledge.

    Google Scholar 

  • Buckland, Warren. 2000. The cognitive semiotics of film. Cambridge, UK: Cambridge University Press.

    Book  Google Scholar 

  • Buckland, Warren, Hrsg. 2009. Puzzle films: Complex storytelling in contemporary cinema. Malden: Wiley-Blackwell.

    Google Scholar 

  • Buckland, Warren, Hrsg. 2014. Hollywood puzzle films. New York: Routledge.

    Google Scholar 

  • Carroll, Noël. 1988. Mystifying movies. Fads and fallacies in contemporary film theory. New York: Columbia University Press.

    Book  Google Scholar 

  • Currie, Gregory. 1999. Cognitivism. In A companion to film theory, Hrsg. Toby Miller und Robert Stam, 105–141. Malden: Blackwell.

    Google Scholar 

  • Eder, Jens. 2008. Die Figur im Film: Grundlagen der Figurenanalyse. Marburg: Schüren.

    Google Scholar 

  • Elsaesser, Thomas. 2009. The mind-game film. In Puzzle films: Complex storytelling in contemporary cinema, Hrsg. Warren Buckland, 13–41. Malden: Wiley-Blackwell.

    Google Scholar 

  • Elsaesser, Thomas, und Malte Hagener. 2013 [2007]. Filmtheorie zur Einführung, 4. Aufl. Hamburg: Junius.

    Google Scholar 

  • Fahlenbrach, Kathrin. 2010. Audiovisuelle Metaphern: Zur Körper- und Affektästhetik in Film und Fernsehen. Marburg: Schüren.

    Google Scholar 

  • Flückiger, Barbara. 2011. Die Vermessung ästhetischer Erscheinungen. Empirie. Zeitschrift für Medienwissenschaft 5(2): 44–60.

    Article  Google Scholar 

  • Grodal, Torben. 1997. Moving pictures. A new theory of film genres, feelings and cognition. Oxford: Clarendon.

    Google Scholar 

  • Grodal, Torben. 2009. Embodied visions: Evolution, emotion, culture, and film. Oxford: Oxford University Press.

    Book  Google Scholar 

  • Hagener, Malte, und Ingrid Vendrell Ferran, Hrsg. 2017. Empathie im Film: Perspektiven der Ästhetischen Theorie, Phänomenologie und Analytischen Philosophie. Bielefeld: transcript.

    Google Scholar 

  • Hartmann, Britta. 2009. Aller Anfang: Zur Initialphase des Spielfilms. Marburg: Schüren.

    Google Scholar 

  • Hartmann, Britta, und Hans J. Wulff. 1995. Vom Spezifischen des Films. Neoformalismus – Kognitivismus – Historische Poetik. Montage AV 4(1): 5–22.

    Google Scholar 

  • Hartmann, Britta, und Hans J. Wulff. 2014 [2002]. Neoformalismus – Kognitivismus – Historische Poetik des Kinos. In Moderne Film Theorie, Hrsg. Jürgen Felix, 4. Aufl., 191–216. Mainz: Bender Verlag.

    Google Scholar 

  • Hediger, Vinzenz. 2002. Des einen Fetisch ist des andern Cue: Kognitive und psychoanalytische Filmtheorie: Lehren aus einem verpassten Rendez-vous. In Film und Psychologie – nach der kognitiven Phase? Hrsg. Jan Sellmer und Hans J. Wulff, 41–58. Marburg: Schüren.

    Google Scholar 

  • Hediger, Vinzenz, und Markus Stauff. 2011. Empirie. Einleitung in den Schwerpunkt. Empirie. Zeitschrift für Medienwissenschaft 5(2): 10–14.

    Article  Google Scholar 

  • Heftberger, Adelheid. 2016. Kollision der Kader: Dziga Vertovs Filme, die Visualisierung ihrer Strukturen und die Digital Humanities. München: Edition Text + Kritik.

    Google Scholar 

  • Heller, Franziska. 2010. Filmästhetik des Fluiden. Strömungen des Erzählens von Vigo bis Tarkowskij, von Huston bis Cameron. München: Wilhelm Fink.

    Book  Google Scholar 

  • Heller, Franziska. 2018. Blick und Wahrnehmung, Affekt und Körper im Kino. In Handbuch Filmtheorie, Hrsg. Bernhard Groß und Thomas Morsch, 1–18. Wiesbaden: Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-658-09514-7_23-1.

    Chapter  Google Scholar 

  • Hickethier, Knut. 1993. Film- und Fernsehanalyse. Stuttgart/Weimar: Metzler.

    Book  Google Scholar 

  • Hickethier, Knut, und Hartmut Winkler, Hrsg. 1990. Filmwahrnehmung. Berlin: Edition Sigma Bohn.

    Google Scholar 

  • Kessler, Frank. 1996. Ostranenie. Zum Verfremdungsbegiff von Formalismus und Neoformalismus. Montage AV 5(2): 51–65.

    Google Scholar 

  • Kirsten, Guido. 2013. Filmischer Realismus. Marburg: Schüren.

    Google Scholar 

  • Kirsten, Guido. 2016. Neoformalismus und Kognitive Filmtheorie. In Handbuch Filmtheorie, Hrsg. Bernhard Groß und Thomas Morsch, 1–18. Wiesbaden: Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-658-09514-7_6-1.

    Chapter  Google Scholar 

  • Köck, Wolfram Karl. 1990. Die kognitionstheoretische Perspektive. Am Beispiel von Untersuchungen von Wissenschaftssendungen des deutschen Fernsehens. In Filmwahrnehmung, Hrsg. Knut Hickethier und Hartmut Winkler, 58–66. Berlin: Edition Sigma Bohn.

    Google Scholar 

  • Lowry, Stephen. 1992. Film – Wahrnehmung – Subjekt. Theorien des Filmzuschauers. Montage AV 1(1): 113–128.

    Google Scholar 

  • Morsch, Thomas. 2010. Filmische Erfahrung im Spannungsfeld zwischen Körper, Sinnlichkeit und Ästhetik. Montage AV 19(1): 55–77.

    Google Scholar 

  • Morsch, Thomas. 2011. Medienästhetik des Films: Verkörperte Wahrnehmung und ästhetische Erfahrung im Kino. München: Wilhelm Fink.

    Book  Google Scholar 

  • Münsterberg, Hugo. 1996 [1916]. Das Lichtspiel: Eine psychologische Studie: Und andere Schriften zum Kino, Hrsg. Jörg Schweinitz. Wien: Synema.

    Google Scholar 

  • Nichols, Bill. 1992 [1989]. Form wars: The political unconcious of formalist theory. In Classical Hollywood narrative: The paradigm wars, Hrsg. Jane Gaines, 49–77. Durham: Duke University Press.

    Google Scholar 

  • Ohler, Peter. 1990. Kognitive Theorie der Filmwahrnehmung: Der Informationsverarbeitungsansatz. In Filmwahrnehmung, Hrsg. Knut Hickethier und Hartmut Winkler, 43–57. Berlin: Edition Sigma Bohn.

    Google Scholar 

  • Ohler, Peter. 1994. Kognitive Filmpsychologie: Verarbeitung und mentale Repräsentation narrativer Filme. Münster: MAkS Publikationen.

    Google Scholar 

  • Plantinga, Carl. 2009. Moving viewers: American film and the spectator’s experience. Berkley: University of California Press.

    Google Scholar 

  • Plantinga, Carl, und Greg M. Smith, Hrsg. 1999. Passionate views: Film, cognition, and emotion. Baltimore: Johns Hopkins University Press.

    Google Scholar 

  • Salvaggio, Jerry. 1981. The emergence of a new schoool of criticism: Neoformalism. Journal of the University Film Association 33(4): 45–52.

    Google Scholar 

  • Sellmer, Jan, und Hans J. Wulff, Hrsg. 2002. Film und Psychologie – nach der kognitiven Phase? Marburg: Schüren.

    Google Scholar 

  • Sinnerbrink, Robert. 2010. Review essay: Cognitivism goes to the movies. Projections: The Journal for Movies and Mind 4(1): 83–98. https://doi.org/10.3167/proj.2010.040106.

    Article  Google Scholar 

  • Šklovskij, Viktor. 1981 [1916]. Die Kunst als Verfahren. In Russischer Formalismus. Texte zur allgemeinen Literaturtheorie und zur Theorie der Prosa, Hrsg. Jurij Striedter, 3. Aufl., 5–35. München: Wilhelm Fink.

    Google Scholar 

  • Smith, Murray. 1995. Engaging characters: Fiction, emotion and the cinema. Oxford: Clarendon Press.

    Google Scholar 

  • Smith, Greg M. 2003. Film structure and the emotion system. Cambridge: Cambridge University Press.

    Book  Google Scholar 

  • Stam, Robert. 2000. Film theory: An introduction. Malden: Blackwell.

    Google Scholar 

  • Stauff, Markus. 1999. Nach der Theorie? Anmerkungen zum Stellenwert von Theorie und Politik bei Cultural Studies und Neoformalismus. Medienwissenschaft. Rezensionen. Reviews 1:22–34.

    Google Scholar 

  • Tan, Ed. 1996. Emotion and the structure of narrative film: Film as an emotion machine. Mahwah: Lawrence Erlbaum Associates.

    Google Scholar 

  • Thompson, Kristin. 1988. Breaking the glass Armor: Neoformalist film analysis. Princeton: Princeton University Press.

    Google Scholar 

  • Thompson, Kristin. 1995 [1988]. Neoformalistische Filmanalyse. Montage AV 4(1): 23–62.

    Google Scholar 

  • Tröhler, Margrit, und Vinzenz Hediger. 2009 [2005]. Ohne Gefühl ist das Auge der Vernunft blind: Eine Einleitung. In Kinogefühle. Emotionalität und Film, Hrsg. Matthias Brütsch, Vinzenz Hediger, Ursula von Keitz, Alexandra Schneider und Margrit Tröhler, 2. Aufl., 7–20. Marburg: Schüren.

    Google Scholar 

  • Wulff, Hans J. 1991. Das Wisconsin-Projekt: David Bordwells Entwurf einer kognitiven Theorie des Films. Rundfunk und Fernsehen 39(3): 393–405.

    Google Scholar 

  • Wulff, Hans J. 1994. Die Maisfeld-Szene aus North by Northwest. Eine situationale Analyse. Montage AV 3(1): 97–114.

    Google Scholar 

  • Wulff, Hans J. 2003. Empathie als Dimension des Filmverstehens. Ein Thesenpapier. Montage AV 12(1): 136–161.

    Google Scholar 

  • Wulff, Hans J. 2017. Neoformalistische Modelle der Filmwissenschaft (und ihre Bedeutung für eine Filmsoziologie. Unveröff. http://www.derwulff.de/10-31.

  • Wuss, Peter. 1990. Filmische Wahrnehmung und Vorwissen des Zuschauers. Zur Nutzung eines Modells kognitiver Invariantenbildung bei der Filmanalyse. In Filmwahrnehmung, Hrsg. Knut Hickethier und Hartmut Winkler, 67–81. Berlin: Edition Sigma Bohn.

    Google Scholar 

Websites

Download references

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Corresponding author

Correspondence to Franziska Heller .

Editor information

Editors and Affiliations

Rights and permissions

Reprints and permissions

Copyright information

© 2020 Springer Fachmedien Wiesbaden GmbH, ein Teil von Springer Nature

About this chapter

Check for updates. Verify currency and authenticity via CrossMark

Cite this chapter

Heller, F. (2020). Neoformalismus/Kognitivismus. In: Hagener, M., Pantenburg, V. (eds) Handbuch Filmanalyse. Springer VS, Wiesbaden. https://doi.org/10.1007/978-3-658-13339-9_15

Download citation

  • DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-658-13339-9_15

  • Published:

  • Publisher Name: Springer VS, Wiesbaden

  • Print ISBN: 978-3-658-13338-2

  • Online ISBN: 978-3-658-13339-9

  • eBook Packages: Social Science and Law (German Language)

Publish with us

Policies and ethics