Skip to main content

Film Noir

  • Living reference work entry
  • First Online:
Handbuch Filmsoziologie

Part of the book series: Springer Reference Sozialwissenschaften ((SRS))

  • 235 Accesses

Zusammenfassung

Der Film noir war eine der einflussreichsten ästhetischen Filmbewegungen. Der Beitrag untersucht seine Entstehung und seine Merkmale im Kontext des Zweiten Weltkrieges und seiner Nachwirkungen in den USA. Zunächst wird die Entstehung des Konzepts „Film Noir“ in der Filmkritik in Frankreich nach Ende des Krieges betrachtet. Dann werden zentrale Charakteristika des Film noir bestimmt. So werden u. a. seine inhaltlichen sowie stilistischen Merkmale, seine visuellen Motive, seine existenzialistische Gefühlsstruktur, seine Verbindung zur Psychoanalyse und seine narrativen Strukturen analysiert. Abschließend wird der Red noir und seine Kritik des Kapitalismus erörtert. Es zeigt sich, dass der klassische Film noir soziologisch von besonderem Interesse ist.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this chapter

Institutional subscriptions

Notes

  1. 1.

    Es gibt aber nicht nur die Femme fatale im Film noir, sondern eine Vielzahl von Rollen, die Frauen spielen und die nicht auf eine Verführung oder Ausbeutung von Männern angelegt sind, wie z. B. Ehefrauen, Mütter, Geschäftsfrauen, Krankenschwestern, Psychologinnen, Sängerinnen etc. Damit wird die Arbeitssituation von Frauen in den USA zur damaligen Zeit abgebildet (vgl. Osteen 2013, S. 185–219).

  2. 2.

    Für eine ausführliche Analyse des Verhältnisses von Psychoanalyse und Film noir, vgl. Santos 2011.

  3. 3.

    „House Committee on Un-American Activities“.

Literatur

  • Armstrong, Stephen B. 2004. Touch of Evil (1958) and the end of the noir cycle. In Film noir reader 4, Hrsg. Alain Silver und James Ursini, 133–144. Pompton Plains: Limelight Edition.

    Google Scholar 

  • Augé, Marc. 1994. Orte und Nicht-Orte. Vorüberlegungen zu einer Ethnologie der Einsamkeit. Frankfurt a. M.: Fischer.

    Google Scholar 

  • Borde, Raymond, und Étienne Chaumeton. 2002 (1955). A Panorama of American film noir 1941–1953. San Francisco: City Light Books.

    Google Scholar 

  • Bould, Mark, Kathrina Glitre, und Greg Tuck, Hrsg. 2009. Neo-noir. London/New York: Wallflower Press.

    Google Scholar 

  • Brandlmeier, Thomas. 2017. Film noir. Die Generalprobe der Postmoderne. München: edition text und kritik.

    Google Scholar 

  • Brookes, Ian. 2017. Film noir. A critical introduction. New York: Bloomsbury.

    Book  Google Scholar 

  • Cameron, Ian, Hrsg. 1992. The movie book of film noir. London: Studio Vista.

    Google Scholar 

  • Chartier, Jean-Pierre. 1999 (1946). Americans are also making noir films. In Film noir. Reader 2, Hrsg. Alain Silver und James Ursini, 21–24. New York: Limelight Editions.

    Google Scholar 

  • Durgnat, Raymond. 1996 (1970). Paint it black: The family tree of the film noir. In Film noir reader, Hrsg. Alain Silver und James Ursini, 37–52. New York: Limelight Editions.

    Google Scholar 

  • Damico, James. 1996 (1978). Film noir: A modest proposal. In Film noir reader, Hrsg. Alain Silver und James Ursini, 95–105. New York: Limelight Editions.

    Google Scholar 

  • Frank, Nino. 1999 (1946). A new kind of police drama: the criminal adventure. In Film noir. Reader 2, Hrsg. Alain Silver und James Ursini, 15–20. New York: Limelight Editions.

    Google Scholar 

  • Giddens, Anthony. 1988. Die Konstitution der Gesellschaft. Frankfurt a. M./New York: Campus.

    Google Scholar 

  • Goffman, Erving. 1977. Rahmen-Analyse. Versuch über die Organisation von Alltagserfahrungen. Frankfurt a. M.: Suhrkamp.

    Google Scholar 

  • Grant, Barry Keith, Hrsg. 1995a. Film genre reader 2. Austin: University of Texas Press.

    Google Scholar 

  • Grant, Barry Keith. 1995b. Introduction. In Film genre reader 2, Hrsg. Barry Keith Grant, XV–XX. Austin: University of Texas Press.

    Google Scholar 

  • Grob, Norbert, Hrsg. 2008. Filmgenres: Film noir. Stuttgart: Reclam.

    Google Scholar 

  • Harvey, Sylvia. 1998 (1978). Woman’s place: The absent family in film noir. In Women in film noir, Hrsg. E. Ann Kaplan, 35–46. London: BFI.

    Google Scholar 

  • Hirsch, Foster. 1981. The dark side of the screen: Film noir. Cambridge, MA: Da Capo Press.

    Google Scholar 

  • Jameson, Fredric. 1982. Verdinglichung und Utopie in der Massenkultur. In Zur Dichotomisierung von hoher und niederer Literatur, Hrsg. Christa Bürger, Peter Bürger und Jochen Schulte-Sasse, 108–141. Frankfurt a. M.: Suhrkamp.

    Google Scholar 

  • Jameson, Fredric. 1992. Signatures of the visible. London/New York: Routledge.

    Google Scholar 

  • Kaplan, E. Ann. 1978. Introduction to 1978 edition. In Women in film noir, Hrsg. E. Ann Kaplan, 15–19. London: BFI.

    Google Scholar 

  • Kaplan, E. Ann, Hrsg. 1998 (1978). Women in film noir, Neuaufl. London: BFI.

    Google Scholar 

  • Kellner, Douglas. 1995. Media culture. London/New York: Routledge.

    Google Scholar 

  • Kerr, Paul. (1996/1979). Out of what past? Notes on the B film noir. In Film noir reader, Hrsg. Alain Silver und James Ursini, 107–127. New York: Limelight Editions.

    Google Scholar 

  • Krutnik, Frank. 1991. In a lonely street. Film noir, genre, masculinity. London/New York: Routledge.

    Google Scholar 

  • Maltby, James. 1992. The politics of the maladjusted text. In The movie book of film noir, Hrsg. Ian Cameron, 39–48. London: Studio Vista.

    Google Scholar 

  • Maltby, James. 1995. Hollywood cinema. Oxford: Blackwell.

    Google Scholar 

  • McArthur, Colin. 1972. Underworld USA. London: BFI/Secker and Warburg.

    Google Scholar 

  • Naremore, James. 1998. More than night. Film noir in its contexts. Los Angeles: University of Californis Press.

    Google Scholar 

  • Neale, Steve. 2000. Film noir. In Genre and Hollywood, Hrsg. Steve Neale, 151–178. London/New York: Routledge.

    Google Scholar 

  • Osteen, Mark. 2013. Nightmare alley. Film noir and the American dream. Baltimore: John Hopkins Press.

    Google Scholar 

  • Pippin, Robert P. 2012. Fatalism in American film noir. Some cinematic philosophy. Charlottesville/London: University of Virginia Press.

    Google Scholar 

  • Place, Janey. 1998 (1978). Women in film noir. In Women in film noir, Hrsg. E. Ann Kaplan, 47–68. London: BFI.

    Google Scholar 

  • Place, Janey, und Lowell Peterson. 1996 (1974). Some visual motifs of film noir. In Film noir reader, Hrsg. Alain Silver und James Ursini, 65–76. New York: Limelight Editions.

    Google Scholar 

  • Porfirio, Robert. 1996 (1976). No way out: Existential motifs in film noir. In Film noir reader, Hrsg. Alain Silver und James Ursini, 77–94. New York: Limelight Editions.

    Google Scholar 

  • Santos, Marlisa. 2011. The dark mirror. Psychiatry and film noir. Lanham: Lexington Books.

    Google Scholar 

  • Schrader, Paul, 1996 (1972). Notes on film noir. In Film noir reader, Hrsg. Alain Silver und James Ursini, 53–64. New York: Limelight Editions.

    Google Scholar 

  • Silver, Alain, und James Ursini, Hrsg. 1996. Film noir reader. New York: Limelight Editions.

    Google Scholar 

  • Silver, Alain, James Ursini, und Paul Duncan, Hrsg. 2004. Film Noir. Köln: Taschen.

    Google Scholar 

  • Sobchack, Vivian. 1998. Lounge time: Postwar crises and the chronotype of film noir. In Refiguring film genres: Theory and history, Hrsg. Nick Browne, 129–170. Berkeley: University of California Press.

    Google Scholar 

  • Walker, Michael. 1992. Film noir: Introduction. In The movie book of film noir, Hrsg. Ian Cameron, 8–38. London: Studio Vista.

    Google Scholar 

  • Williams, Raymond. 1977. Marxism and literature. Oxford/New York: Oxford University Press.

    Google Scholar 

  • Winter, Rainer. 1992. Filmsoziologie. Eine Einführung in das Verhältnis von Film, Kultur und Gesellschaft. München: Quintessenz.

    Google Scholar 

  • Winter, Rainer. 2018a. Film. In Mediensoziologie. Handbuch für Wissenschaft und Studium, Hrsg. Dagmar Hoffmann und Rainer Winter, 186–194. Baden-Baden: Nomos.

    Chapter  Google Scholar 

  • Winter, Rainer. 2018b. Analyze Yourself. Die Repräsentation der Psychoanalyse im Hollywoodfilm und in US-amerikanischen Fernsehserien. In Die Herausforderungen des Films. Soziologische Antworten, Hrsg. Alexander Geimer, Carsten Heinze und Rainer Winter, 249–262. Wiesbaden: Springer VS.

    Chapter  Google Scholar 

Download references

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Corresponding author

Correspondence to Rainer Winter .

Editor information

Editors and Affiliations

Rights and permissions

Reprints and permissions

Copyright information

© 2020 Springer Fachmedien Wiesbaden GmbH, ein Teil von Springer Nature

About this entry

Check for updates. Verify currency and authenticity via CrossMark

Cite this entry

Winter, R. (2020). Film Noir. In: Geimer, A., Heinze, C., Winter, R. (eds) Handbuch Filmsoziologie. Springer Reference Sozialwissenschaften. Springer VS, Wiesbaden. https://doi.org/10.1007/978-3-658-10947-9_50-1

Download citation

  • DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-658-10947-9_50-1

  • Received:

  • Accepted:

  • Published:

  • Publisher Name: Springer VS, Wiesbaden

  • Print ISBN: 978-3-658-10947-9

  • Online ISBN: 978-3-658-10947-9

  • eBook Packages: Springer Referenz Naturwissenschaften

Publish with us

Policies and ethics