Skip to main content

Douglas Kellner

  • Chapter
  • First Online:
Handbuch Filmsoziologie
  • 9569 Accesses

Zusammenfassung

Douglas Kellners Arbeiten zur Filmsoziologie finden weltweit Beachtung. Die Analyse von Filmen in ihrem kulturellen und gesellschaftlichen Kontext dient ihm dazu, eine kritische Theorie der US-amerikanischen Gesellschaft zu entwerfen. Dabei hat er vor allem die rechtskonservative Wende seit den 1980er-Jahren im Blick. Kellner verbindet in seinen Studien die gesellschaftskritischen Traditionen der Frankfurter Schule und der Cultural Studies. Er zeigt, dass sich in den Repräsentationen von Hollywoodfilmen die ideologischen Auseinandersetzungen der Zeit ihrer Entstehung artikulieren. Kellner arbeitet ihre verschiedenen Bedeutungsdimensionen heraus und erörtert, wie in ihnen Diagnosen der Gegenwart enthalten sind. Die Filmanalyse wird zu einer kritischen Gesellschaftsanalyse in interventionistischer Absicht.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this chapter

Chapter
USD 29.95
Price excludes VAT (USA)
  • Available as PDF
  • Read on any device
  • Instant download
  • Own it forever
eBook
USD 219.00
Price excludes VAT (USA)
  • Available as EPUB and PDF
  • Read on any device
  • Instant download
  • Own it forever
Hardcover Book
USD 229.99
Price excludes VAT (USA)
  • Durable hardcover edition
  • Dispatched in 3 to 5 business days
  • Free shipping worldwide - see info

Tax calculation will be finalised at checkout

Purchases are for personal use only

Institutional subscriptions

Notes

  1. 1.

    So hat Kellner z. B. auch einen Band zum Lebenswerk des New Yorker Avantgarde-Dokumentarfilmers Emile de Antonio mitherausgegeben (Kellner und Streible 2000).

  2. 2.

    Vgl. den Beitrag von Kellner in diesem Buch.

Literatur

  • Bloch, Ernst. 1977. Das Prinzip Hoffnung, Gesamtausgabe Band 5–7. Frankfurt a. M.: Suhrkamp.

    Google Scholar 

  • Hall, Stuart. 2017. Selected political writings. The great moving right show and other essays. Durham: Duke University Press.

    Book  Google Scholar 

  • Horkheimer, Max, und Theodor W. Adorno. 1969 (orig. 1947). Dialektik der Aufklärung. Frankfurt a. M.: Fischer.

    Google Scholar 

  • Jameson, Fredric. 1992. Signatures of the visible. New York/London: Routledge.

    Google Scholar 

  • Kellner, Douglas. 1984. Herbert Marcuse and the crisis of marxism. Berkeley/Los Angeles: University of California Press.

    Book  Google Scholar 

  • Kellner, Douglas. 1989. Critical theory, marxism and modernity. Baltimore: The John Hopkins University Press.

    Google Scholar 

  • Kellner, Douglas. 1995. Media culture. Cultural studies, identity and politics between the modern and the postmodern. London/New York: Routledge.

    Google Scholar 

  • Kellner, Douglas. 2010. Cinema wars. Hollywood film and politics in the Bush-Cheney era. Oxford: Wiley-Blackwell.

    Google Scholar 

  • Kellner, Douglas, und Dan Streible, Hrsg. 2000. Emile de Antonio. A reader. Mineapolis: University of Minnesota Press.

    Google Scholar 

  • Kracauer, Siegfried. 1979 (orig. 1947). Von Caligari zu Hitler. Eine psychologische Geschichte des deutschen Films. Frankfurt a. M.: Suhrkamp.

    Google Scholar 

  • Mikos, Lothar. 2003. Film- und Fernsehanalyse. Konstanz: UVK.

    Google Scholar 

  • Ryan, Michael, und Douglas Kellner. 1988. Camera politica. The politics and ideology of contemporary Hollywood film. Bloomington/Indianapolis: University of Indiana Press.

    Google Scholar 

  • Winter, Rainer. 1992. Filmsoziologie. Eine Einführung in das Verhältnis von Film, Kultur und Gesellschaft. München: Quintessenz.

    Google Scholar 

  • Winter, Rainer. 2010. Der produktive Zuschauer. Medienaneignung als kultureller und ästhetischer Prozess, Zweite überarbeitete und erweiterte Ausgabe. Köln: Herbert von Halem.

    Google Scholar 

Download references

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Corresponding author

Correspondence to Rainer Winter .

Editor information

Editors and Affiliations

Rights and permissions

Reprints and permissions

Copyright information

© 2021 Springer Fachmedien Wiesbaden GmbH, ein Teil von Springer Nature

About this chapter

Check for updates. Verify currency and authenticity via CrossMark

Cite this chapter

Winter, R. (2021). Douglas Kellner. In: Geimer, A., Heinze, C., Winter, R. (eds) Handbuch Filmsoziologie. Springer VS, Wiesbaden. https://doi.org/10.1007/978-3-658-10729-1_11

Download citation

  • DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-658-10729-1_11

  • Published:

  • Publisher Name: Springer VS, Wiesbaden

  • Print ISBN: 978-3-658-10728-4

  • Online ISBN: 978-3-658-10729-1

  • eBook Packages: Social Science and Law (German Language)

Publish with us

Policies and ethics