Skip to main content

Chronische Lungenerkrankung nach Frühgeburt – bronchopulmonale Dysplasie

  • Chapter
Therapie der Krankheiten im Kindes- und Jugendalter

Zusammenfassung

International hat sich der Begriff „bronchopulmonalen Dysplasie“ (BPD) für alle ehemaligen Frühgeborenen mit chronischer Lungenerkrankung etabliert. Im Jahr 2001 wurde die AAP-Definition der „neuen BPD“ publiziert welche seither als Leitlinie für die Klassifizierung gilt. Die physiologische Definition der BPD berücksichtigt darüber hinaus die O2-Konzentration, die erforderlich ist, um eine O2-Sättigung über 90% zu erreichen. Die radiologische Stadieneinteilung der BPD orientiert sich noch immer an der Klassifizierung durch Northway et al. von 1967, in der 4 radiologische Stadien definiert sind. Selten entwickelt sich heute die „klassische BPD“ als Folge eines schweren Atemnotsyndroms bei Surfactantmangel. Diese Kinder haben schwere strukturelle Veränderungen der Lunge die mit typischen radiologischen Veränderungen einhergehen.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this chapter

Chapter
USD 29.95
Price excludes VAT (USA)
  • Available as PDF
  • Read on any device
  • Instant download
  • Own it forever
eBook
USD 179.00
Price excludes VAT (USA)
  • Available as EPUB and PDF
  • Read on any device
  • Instant download
  • Own it forever

Tax calculation will be finalised at checkout

Purchases are for personal use only

Institutional subscriptions

Similar content being viewed by others

Literatur

  • Brion LP, Primhak RA et al. (2000) Diuretics acting on the distal renal tubule for preterm infants with (or developing) chronic lung disease. Cochrane Database Syst Rev: CD001817

    Google Scholar 

  • Carlo WA, Finer NN et al. (2010) Target ranges of oxygen saturation in extremely preterm infants. N Engl J Med 362: 1959–1969

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  • Darlow BA, Graham PJ (2007) Vitamin A supplementation to prevent mortality and short and long-term morbidity in very low birthweight infants. Cochrane database of systematic reviews: CD000501

    Google Scholar 

  • Finer NN, Carlo WA et al. (2010) Early CPAP versus surfactant in extremely preterm infants. N Engl J Med 362: 1970–1979

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  • Finken MJ, Keijzer-Veen MG et al. (2008) Antenatal glucocorticoid treatment is not associated with long-term metabolic risks in individuals born before 32 weeks of gestation. Arch dis child (fetal and neonatal ed) 93: F442–447

    Article  CAS  Google Scholar 

  • Fischer HS, Bührer C (2013). Avoiding endotracheal ventilation to prevent bronchopulmonary dysplasia: a meta-analysis. Pediatrice 132:e1351-60

    Google Scholar 

  • Gopel W, Kribs A et al. (2011) Avoidance of mechanical ventilation by surfactant treatment of spontaneously breathing preterm infants (AMV): an open-label, randomised, controlled trial. Lancet 378: 1627–1634

    Article  PubMed  Google Scholar 

  • Groneck P, Speer CP (2009) Prävention und Therapie der bronchopulmonalen Dysplasie Frühgeborener. AWMF-Leitlinie der Gesellschaft für Neonatologie und Pädiatrische Intensivmedizin (024/014). www.awmf.de

    Google Scholar 

  • Hilgendorff A, Reiss I, Erhardt H, Eickelberg O, Alvira CM (2013) Chronic lung disease in preterm infants: lessions learned from animal models. Am J Respir Cell Biol. Sept 11 (Epub ahead of print)

    Google Scholar 

  • Ho JJ, Subramaniam P et al. (2000) Continuous distending airway pressure for respiratory distress syndrome in preterm infants. Cochrane Database Syst Rev: CD002271

    Google Scholar 

  • Jobe AH, Bancalari E (2001) Bronchopulmonary dysplasia. Am J Respir Crit Care Med 163: 1723–1729

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  • Madurga A, Mizikova I, Ruiz-Camp J, Morty RE (2013) Recent advances in late lung development and the pathogenesis of bronchopulmonary dysplasia. Am J Physiol Lung Cell Mol Physiol. L 893-905

    Google Scholar 

  • Morley CJ, Davis PG et al. (2008) Nasal CPAP or intubation at birth for very preterm infants. N Engl J Med 358: 700–708

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  • Natarajan G, Pappas A et al. (2012) Outcomes of extremely low birth weight infants with bronchopulmonary dysplasia: Impact of the physiological definition. J Pediatr 160: 578–583

    Article  Google Scholar 

  • Roberts D, Dalziel S (2006) Antenatal corticosteroids for accelerating fetal lung maturation for women at risk of preterm birth. Cochrane database of systematic reviews: CD004454

    Google Scholar 

  • Schmidt B, Roberts RS et al. (2006) Caffeine therapy for apnea of prematurity. N Engl J Med 354: 2112–2121

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  • Schmidt B, Roberts RS et al. (2007) Long-term effects of caffeine therapy for apnea of prematurity. N Engl J Med 357: 1893–1902

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  • Soll RF (2000) Multiple versus single dose natural surfactant extract for severe neonatal respiratory distress syndrome. Cochrane Database Syst Rev: CD000141

    Google Scholar 

  • Soll RF, Morley CJ (2001) Prophylactic versus selective use of surfactant in preventing morbidity and mortality in preterm infants. Cochrane database of systematic reviews: CD000510

    Google Scholar 

  • Sweet DG, Carnielli V et al. (2010) European consensus guidelines on the management of neonatal respiratory distress syndrome in preterm infants – 2010 update. Neonatology 97: 402–417

    Article  PubMed  Google Scholar 

Download references

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Editor information

Editors and Affiliations

Rights and permissions

Reprints and permissions

Copyright information

© 2014 Springer-Verlag Berlin Heidelberg

About this chapter

Cite this chapter

Flemmer, A. (2014). Chronische Lungenerkrankung nach Frühgeburt – bronchopulmonale Dysplasie. In: Reinhardt, D., Nicolai, T., Zimmer, KP. (eds) Therapie der Krankheiten im Kindes- und Jugendalter. Springer, Berlin, Heidelberg. https://doi.org/10.1007/978-3-642-41814-3_83

Download citation

  • DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-642-41814-3_83

  • Publisher Name: Springer, Berlin, Heidelberg

  • Print ISBN: 978-3-642-41813-6

  • Online ISBN: 978-3-642-41814-3

  • eBook Packages: Medicine (German Language)

Publish with us

Policies and ethics