Skip to main content

Zwischen Ober- und Unterwelt: Ceres und Proserpina; Orpheus und Eurydice

  • Chapter
  • First Online:
Ovid-Handbuch
  • 3132 Accesses

Zusammenfassung

Das Motiv des Abstiegs in die Unterwelt (katábasis) gehört als kulturübergreifender Topos epischen Sprechens zum konventionellen Motivinventar (Herzog 2006), das sich heuristisch nach folgenden Typen gliedern lässt: die heroisch-epische Zukunftsschau, durch die ein epischer ›Ausnahmeheld‹ Einblick in Teleologie und Auflösung der Erzählung erhält (wie Homers Odysseus; Vergils Aeneas; vgl. Platthaus 2004, 91–124); die epistemologisch-naturphilosophische Initiation, durch die ein nach Erkenntnis Strebender Einblicke in verborgene Wissensbestände erhält (wie Parmenides’ Pythagoras; Vergils Aristaeus); die katabasis als poetologische Reflexionsfigur, mittels derer ein Dichter die ›unverfügbaren Urgründe des eigenen Dichtens‹ problematisiert (wie Vergils Orpheus). Ein Sonderstatus kommt dabei dem Proserpina-Mythos als dem Paradigma literarischer katabaseis zu (Hinz 2008; Moser 2008).

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this chapter

Chapter
USD 29.95
Price excludes VAT (USA)
  • Available as PDF
  • Read on any device
  • Instant download
  • Own it forever
eBook
USD 89.00
Price excludes VAT (USA)
  • Available as PDF
  • Read on any device
  • Instant download
  • Own it forever
Hardcover Book
USD 119.99
Price excludes VAT (USA)
  • Durable hardcover edition
  • Dispatched in 3 to 5 business days
  • Free shipping worldwide - see info

Tax calculation will be finalised at checkout

Purchases are for personal use only

Institutional subscriptions

Preview

Unable to display preview. Download preview PDF.

Unable to display preview. Download preview PDF.

Literatur

  • Anton, Herbert: Der Raub der Proserpina. Heidelberg 1967.

    Google Scholar 

  • Avanessian, Armen (Hrsg.): Die Erfahrung des Orpheus. München 2010.

    Google Scholar 

  • Derrida, Jacques: Die différance. In: Ders.: Randgänge der Philosophie. Wien 1988 (frz. 1972), 29–52.

    Google Scholar 

  • Derrida, Jacques: Grammatologie. Frankfurt a. M. 1996 (frz. 1967).

    Google Scholar 

  • Döring, Jörg, Ovids Orpheus. Basel 1996.

    Google Scholar 

  • Emmrich, Thomas: Hier freut sich der Tod, dem Leben zu helfen. Katabatische Ordnungen der Literatur. In: Christian D. Haß/Eva Marie Noller (Hrsg.): Was bedeutet Ordnung – was ordnet Bedeutung? Berlin u. a. 2015, 173–211.

    Google Scholar 

  • Fantham, Elaine: Ceres, Liber and Flora. Georgic and antigeorgic elements in Ovid’s ›Fasti‹. In: PCPhS 38 (1992), 39–56.

    Google Scholar 

  • Gale, Monica: Poetry and the backward glance in Virgil’s ›Georgics‹ and ›Aeneid‹. In: TAPhA 133/2 (2003), 323–352.

    Google Scholar 

  • Hamacher, Werner: 95 Thesen zur Philologie (Hrsg. von Urs Engeler). Frankfurt a. M. 2010.

    Google Scholar 

  • Haß, Christian D.: La luna vino a la fragua... Eine radikalphilologische Lektüre des Romance de la luna, luna von Federico García Lorca. In: HeLix 8 (2015), 85–114.

    Google Scholar 

  • Herzog, Markwart (Hrsg.): Höllen-Fahrten. Geschichte und Aktualität eines Mythos. Stuttgart 2006.

    Google Scholar 

  • Hinds, Stephen: The Metamorphosis of Persephone. Cambridge 1987.

    Google Scholar 

  • Hinz, Berthold: Persephone. In: Maria Moog-Grünewald (Hrsg.): DNP, Supplemente Bd. 5: Mythenrezeption. Stuttgart 2008, 563–566.

    Google Scholar 

  • Höltje, Matthias: Der Symbolismus in Federico García Lorcas ›Romancero gitano‹. Der Zyklus in seiner symbolischen Tiefenstruktur. Stuttgart 2004.

    Google Scholar 

  • Hogrebe, Wolfram: Orphische Bezüge. Erlangen u. a. 1997.

    Google Scholar 

  • Huss, Bernhard: Orpheus. In: Maria Moog-Grünewald (Hrsg.): DNP, Supplemente Bd. 5: Mythenrezeption. Stuttgart 2008, 522–538.

    Google Scholar 

  • Johnston, Patricia A.: Eurydice and Proserpina in the Georgics. In: TAPhA 107 (1977), 161–172.

    Google Scholar 

  • Koppenfels, Martin von: Einführung in den Tod. García Lorcas New Yorker Dichtung und die Trauer der modernen Lyrik. Würzburg 1998.

    Google Scholar 

  • Koppenfels, Martin von (Übers.): Federico García Lorca: Zigeunerromanzen. Frankfurt a. M. 2002.

    Google Scholar 

  • Krupp, József: Distanz und Bedeutung. Ovids Metamorphosen und die Frage der Ironie. Heidelberg 2009.

    Google Scholar 

  • Lütvogt, Dörte: Raum und Zeit in Olga Tokarczuks Roman Prawiek i inne czasy (Ur- und andere Zeiten). Frankfurt a. M. 2004.

    Google Scholar 

  • Makowski, John F.: Bisexual Orpheus. Pederasty and parody in Ovid. In: CJ 92/1 (1996), 25–38.

    Google Scholar 

  • Moser, Christian: Demeter. In: Maria Moog-Grünewald (Hrsg.): DNP, Supplemente Bd. 5: Mythenrezeption. Stuttgart 2008, 212–215.

    Google Scholar 

  • Neumeister, Christoff: Orpheus und Eurydike. Eine Vergil-Parodie Ovids. In: WJA, N. F. 12 (1986), 169–181.

    Google Scholar 

  • Parkes, Ruth: Love or War? Erotic and Martial Poetics in Claudian’s De raptu Proserpinae. In: CJ 110/4 (2015), 471–492.

    Google Scholar 

  • Platthaus, Isabel: Höllenfahrten. Die epische katábasis und die Unterwelten der Moderne. München 2004.

    Google Scholar 

  • Sampson, C. Michael: Callimachean tradition and the Muse’s hymn to Ceres (Ov. Met. 5.341–661). In: TAPhA 142/1 (2012), 83–103.

    Google Scholar 

  • Schwindt, Jürgen Paul: Thaumatographia oder: Zur Kritik der philologischen Vernunft. Vorspiel: Die Jagd des Aktaion (Ovid, Metamorphosen 3,131–259). Heidelberg 2016a.

    Google Scholar 

  • Schwindt, Jürgen Paul: Die Philologie von unten. Das athematische Lesen und der retour sur soi-même. In: Dictynna 13 (2016b), keine Seitenzählung.

    Google Scholar 

  • Traverso, Paola: »Psyche ist ein griechisches Wort...« Rezeption und Wirkung der Antike im Werk von Sigmund Freud. Frankfurt a. M. 2003.

    Google Scholar 

  • VerSteeg, Russ/Barclay, Nina: Rhetoric and Law in Ovid’s Orpheus. In: Law and Literature 15/3 (2003), 395–420.

    Google Scholar 

  • Wampuszyc, Ewa V.: Magical realism in Olga Tokarczuk’s Primeval and Other Times and House of Day, House of Night. In: East European Politics and Societies and Cultures 28/2 (2014), 366–385.

    Google Scholar 

Download references

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Corresponding author

Correspondence to Christian David Haß .

Editor information

Editors and Affiliations

Rights and permissions

Reprints and permissions

Copyright information

© 2021 Springer-Verlag GmbH Deutschland, ein Teil von Springer Nature

About this chapter

Check for updates. Verify currency and authenticity via CrossMark

Cite this chapter

Haß, C.D. (2021). Zwischen Ober- und Unterwelt: Ceres und Proserpina; Orpheus und Eurydice. In: Möller, M. (eds) Ovid-Handbuch. J.B. Metzler, Stuttgart. https://doi.org/10.1007/978-3-476-05685-6_58

Download citation

  • DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-476-05685-6_58

  • Published:

  • Publisher Name: J.B. Metzler, Stuttgart

  • Print ISBN: 978-3-476-05684-9

  • Online ISBN: 978-3-476-05685-6

  • eBook Packages: J.B. Metzler Humanities (German Language)

Publish with us

Policies and ethics