Abstract
This work explores one of Schnitzler’s challenging dramas using approaches developed in performance theory. It examines the complex processes that shaped the literary source text for performance in the theater.
Access this chapter
Tax calculation will be finalised at checkout
Purchases are for personal use only
References
Bergel, Kurt. 1956. Georg Brandes und Arthur Schnitzler: Ein Briefwechsel. Berkeley: University of California Press.
Carlson, Marvin. 1994. Invisible presences – Performance intertextuality. Theatre Research International 19 (2): 111–117.
Duttlinger, Carolin, and Lucia Ruprecht. 2003. Introduction. In Performance and performativity in German cultural studies, ed. Carolin Duttlinger, Lucia Ruprecht, and Andrew Webber. Bern: Peter Lang.
e.g. 1910. Burgtheater. Zum erstenmal: ‘Der junge Medardus’, dramatische Historie in einem Vorspiel und fünf Aufzügen von Arthur Schnitzler. Wiener Allgemeine Zeitung, 25 Nov. 1910.
Friedell, Egon. 1931. Kulturgeschichte der Neuzeit. Vol. 3. München: C.H. Beck.
Goffman, Erving. 1959. The presentation of self in everyday life. Garden City: Doubleday.
Hadamowsky, Franz, ed. 1962. Hugo Thimig erzählt. Graz: Hermann Böhlaus Nachf.
Kalbeck, Max. 1910. Burgtheater. ‘Der junge Medardus’, dramatische Historie in einem Vorspiel und fünf Akten von Arthur Schnitzler. Neues Wiener Tagblatt, 26 Nov. 1910.
Klemperer, Victor. 1910. Deutsche Dramatiker der Gegenwart. In Bühne und Welt, ed. Arthur Schnitzler, 355–368.
M. K. 1910. Burgtheater. Neues Wiener Tagblatt, 25 Nov. 1910.
M Schnitzler, Arthur. 1981. Der junge Medardus. Die Dramatischen Werke. Vol. 2. Frankfurt/Main: Fischer.
Nickl, Therese and Heinrich Schnitzler. 1981. Arthur Schnitzler: Briefe 1875–1912. Frankfurt/Main: Fischer.
Polgar, Alfred. 1910. Der junge Medardus. Die Schaubühne, 8 Dec. 1910: 1263–1268.
Schechner, Richard. 2002. Performance studies: An introduction. New York: Routledge.
Schnitzler, Arthur. 1939. Über Krieg und Frieden. Stockholm: Bermann-Fischer.
Schulz, Gerhard. 1983. Die deutsche Literatur zwischen Französischer Revolution und Restauration. Munich: Beck.
Seidlin, Oskar, ed. 1975. Der Briefwechsel Arthur Schnitzler-Otto Brahm. Tübingen: Niemeyer.
Sengle, Friedrich. 1952. Das deutsche Geschichtsdrama. In Geschichte eiens literarischen Mythos. Stuttgart: Metzler.
T Österreichische Akademie der Wissenschaften. 1981–97. Arthur Schnitzler: Tagebuch. 10 vols. Wien: Verlag der Österreichischen Akademie der Wissenschaften. In my references the volume is indicated by the year.
von Weilen, Alexander. 1916. Der Spielplan des neuen Burgtheaters: 1888–1914. Wien: Verlag des Literarischen Vereins.
Weilen, Alexander von. 1910. Hofburgtheater. Wiener Abendpost, 25 Nov. 1910.
W. 1910. Burgtheater. Neue Freie Presse, 25 Nov. 1910. Morgenblatt.
Wagner, Renate. 1971. Der Briefwechsel Arthur Schnitzlers mit Max Reinhardt und dessen Mitarbeitern. Salzburg: Otto Müller.
Wagner, Renate and Brigitte Vacha. 1971. Wiener Schnitzler-Aufführungen: 1891–1970. München: Prestel.
Zöllner, Erich. 1979. Geschichte Österreichs. Wien: Verlag für Geschichte und Politik.
Zw, F. 1910. Burgtheater. Das Vaterland, 26 Nov. 1910.
Author information
Authors and Affiliations
Corresponding author
Editor information
Editors and Affiliations
Rights and permissions
Copyright information
© 2022 Springer Nature Switzerland AG
About this entry
Cite this entry
Zheng, A. (2022). Performance, Performativity, Spectacle: Arthur Schnitzler, Der junge Medardus. In: Tambling, J. (eds) The Palgrave Encyclopedia of Urban Literary Studies. Palgrave Macmillan, Cham. https://doi.org/10.1007/978-3-319-62419-8_184
Download citation
DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-319-62419-8_184
Published:
Publisher Name: Palgrave Macmillan, Cham
Print ISBN: 978-3-319-62418-1
Online ISBN: 978-3-319-62419-8
eBook Packages: Literature, Cultural and Media StudiesReference Module Humanities and Social SciencesReference Module Humanities