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Ontology and Relational Ethics in Edith Stein’s Thought

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Ethics and Metaphysics in the Philosophy of Edith Stein

Part of the book series: Women in the History of Philosophy and Sciences ((WHPS,volume 12))

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Abstract

Edith Stein’s view on empathy allows us to understand how the encounter with the “other” is about experiencing the other as an origin, that is, one is aware that the other is living in the present tense as a first person. This does not mean that the act of empathy merely consists in “feeling what the other feels,” nor is it a certain substitution from my “self” to the other. Rather, the empathic act implies an acknowledgement that the other is the origin of his or her own experiencing. This recognition of the other allows for a common world. For Stein, the perceived world and the world given through empathy are the same world seen differently. What is held in “common” is that the world that appears to me is the same world that the other encounters independent from me and the limitations of my own subjectivity. For Stein, this synthesis between “I” and “other” generates genuine community. The ontic structure of the human person encounters other persons as other subjects able to act in a world that is socially constituted. This dynamism—this “coming out from oneself” and “getting inside oneself”—implies that the human person is “intentional” on an ontic level.

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Notes

  1. 1.

    Brentano’s influence on Husserl is not limited to the general formulation of his concept of intentionality; for he also takes up the general program of his teacher, which consists of developing out an ethics based on the consolidation of a formal axiology or general doctrine of values.

  2. 2.

    Brentano (1969), 174.

  3. 3.

    Bejarano (2007).

  4. 4.

    See Husserl (2009), 5–7.

  5. 5.

    Since values belong to a sphere of reality, they constitute an objective region in which the constitutive elements can be apprehended in an analogous way to perception. Hence, Husserl coined a concept to account for these acts: Wertnehmung. In this context, values are conceived as objective realities of a universal character that can be apprehended with the corresponding act of consciousness. See Bejarano (2007).

  6. 6.

    See Husserl (2005), 16–17.

  7. 7.

    The articles “Renovation” (one title?) that are published in the Japanese magazine Kaizo correspond to this period.

  8. 8.

    Scholars of Husserl, such as Ulrich Melle and Angela Ales Bello, among others, consider that Husserl, at this time, focuses ethics on the concept of person and on love.

  9. 9.

    See Guillermo Hoyos’s Introduction, in de Haro (2002).

  10. 10.

    “Die positive Wissenschaft ist ihrem Hauptbestande nach Erforschung dieser Beiziehungen. Der Gegenstand ist für sie ein Schnittpunkt zahlloser Beziehungen. In Wahrheit ist er aber damit nicht erschöpft. Er ist nicht nur das, was er unter diesen oder jenen Umständen ist, er hat nicht nur zufällige Beschaffenheiten, sondern er hat ein Wesen, Eigenschaften, die ihm notwendig zukommen und ohne die er nicht sein könnte. Dieses Wesen der Dinge, ihr eigentliches Sein, ihr ontos on (wie es Plato genannt hat) ist es, auf das es die Philosophie abgesehen hat.” Stein (2004a), 8–9 [6].

  11. 11.

    Stein (2008), 76.

  12. 12.

    Costantini (1987).

  13. 13.

    Menschendasein ist nach innen aufgebrochenes, für sich selbst erschlossenes Dasein, eben damit aber auch nach außen aufgebrochen und erschlossenes Dasein das eine Welt in sich aufnehmen kann.” Stein (2004b), 32 [39].

  14. 14.

    Stein (2004a), 12–13 [12].

  15. 15.

    “It is noteworthy that Stein dealt with the Einfühlung from the beginning, before dealing with the person, because she seeks the foundations of the human sciences, to clarify the theoretical foundations of science, not only of the human but also of the human community.” Cf. Losacco (1990).

  16. 16.

    “Die ursprüngliche Anlage des Charakters zeichnet sich vor allen anderen Anlagen der Persona dadurch aus, daß ihr ein letztes unauflösbares qualitatives Moments innewohnt, das die ganz durchtränkst, das dem Charakter innere Einheit gibt und seine Unterschiedenheit von allen anderen ausmacht. Sie ist das Wesen der Person, das sich nicht entwickelt, sondern nur im Laufe der Charakterentwicklung entfaltet, in die einzelnen Eigenschaften auseinanderlegt und je nach der Gunst oder Ungunst der Verhältnisse ganz oder nur teilweise aufblüht, der identische Kern, der sich in allen ineren—durch die äußeren Verhältnisse bedingten—möglichen Entwicklungsgängen un (und?) Entwicklungsergebnissen findet und den Bereich dieser Möglichkeiten abgrenzt.” Stein (2004a), 134.

  17. 17.

    “Der Wille ist in einem doppelten Sinne ‘abhängig’: Er setzt eine gewisse Lebendigkeit voraus, und er setzt eine gegenständliche Grundlage nebst richtunggebenden Motiven voraus. In einem Bewusstsein, das unabhängig von einer sein Strömen regulierenden Kraft ‘aufnahmefähig’ wäre, würde die erste Abhängigkeit—die kausale—fortfallen, und nur die zweite würdebleiben. Unbeschadet seiner Abhängigkeit ist der Wille (als Vorsatz verstanden) in dreifachem positiven Sinne frei: 1. als aus eigenem Impuls entstehend; 2. als der Lebenssphäre spontan Kräfte entziehend; 3. Als aus sich heraus Kräfte entfaltend.” Stein (2010), 78 [81].

  18. 18.

    “Was heißt es, daß der Mensch für sich verantwortlich sei? Es heißt, daß es an ihm liegt, was er ist, und daß von ihm verlangt wird, etwas Bestimmtes aus sich zu machen.”: Er kann und soll sich selbst formen. Der Aufbau die menschlichen Person, ESGA 14, (Freiburg: Herder, 2004), 78.

References

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  • Stein, E. (2008). Husserl Phänomenologie und die Philosophie des hl. Thomas von Aquin. In Gesamt Ausgabe, ESGA 28. Herder.

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  • Stein, E. (2010). Beiträge zur philosophischen Begründung der Psychologie und der Geisteswissenschaften, ESGA 6. Herder.

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Monjaraz Fuentes, P. (2022). Ontology and Relational Ethics in Edith Stein’s Thought. In: Andrews, M.F., Calcagno, A. (eds) Ethics and Metaphysics in the Philosophy of Edith Stein. Women in the History of Philosophy and Sciences, vol 12. Springer, Cham. https://doi.org/10.1007/978-3-030-91198-0_15

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