Zusammenfassung
Die chronische Transplantatschädigung ist gekennzeichnet durch eine progrediente renale Narbenbildung, die sich klinisch im fortgeschrittenem Stadium durch eine Reduktion der Transplantatnierenfunktions sowie das Auftreten einer Proteinurie äußert. Ursächlich sind verschiedene immunologische und nichtimmunologische Schädigungsmechanismen. Die Therapie der chronischen Transplantatschädigung beruht auf der Behandlung dieser zugrunde liegenden Schädigungsmechanismen sowie der Kontrolle anderer renaler Risikofaktoren.
Literatur
Cross NB, Webster AC, Masson P, O'Connell PJ, Craig JC (2009) Antihypertensives for kidney transplant recipients: systematic review and meta-analysis of randomized controlled trials. Transplantation 88:7–18
Ekberg H, Tedesco-Silva H, Demirbas A et al (2007) Reduced exposure to calcineurin inhibitors in renal transplantation. N Engl J Med 357:2562–2575
Floege J, Johnson R, Feehally J (2010) Comprehensive Clinical Nephrology, 4. Aufl. Elsevier, Philadelphia, PA, USA, S 1200–1210
Kee TY, Chapman JR, O'Connell PJ et al (2006) Treatment of subclinical rejection diagnosed by protocol biopsy of kidney transplants. Transplantation 82:36–42
Meier-Kriesche HU, Schold JD, Srinivas TR, Kaplan B (2004) Lack of improvement in renal allograft survival despite a marked decrease in acute rejection rates over the most recent era. Am J Transplant 4:378–383
Naesens M, Kuypers DR, Sarwal M (2009) Calcineurin inhibitor nephrotoxicity. Clin J Am Soc Nephrol 4:481–508
Nankivell BJ, Fenton-Lee CA, Kuypers DR et al (2001a) Effect of histological damage on long-term kidney transplant outcome. Transplantation 71:515–523
Nankivell BJ, Kuypers DR, Fenton-Lee CA et al (2001b) Histological injury and renal transplant outcome: the cumulative damage hypothesis. Transplant Proc 33:1149–1150
Nankivell BJ, Borrows RJ, Fung CL et al (2003) The natural history of chronic allograft nephropathy. N Engl J Med 349:2326–2333
Nankivell BJ, Wavamunno MD, Borrows RJ et al (2007) Mycophenolate mofetil is associated with altered expression of chronic renal transplant histology. Am J Transplant 7:366–376
Nickerson P, Jeffery J, Gough J et al (1998) Identification of clinical and histopathologic risk factors for diminished renal function 2 years posttransplant. J Am Soc Nephrol 9:482–487
Opelz G, Zeier M, Laux G, Morath C, Dohler B (2006) No improvement of patient or graft survival in transplant recipients treated with angiotensin-converting enzyme inhibitors or angiotensin II type 1 receptor blockers: a collaborative transplant study report. J Am Soc Nephrol 17:3257–3262
Paul LC (1995) Chronic renal transplant loss. Kidney Int 47:1491–1499
Seron D (2003) Protocol biopsies as predictors of chronic allograft nephropathy. Transplant Proc 35:2131–2132
Author information
Authors and Affiliations
Corresponding author
Editor information
Editors and Affiliations
Rights and permissions
Copyright information
© 2014 Springer-Verlag Berlin Heidelberg
About this entry
Cite this entry
Mühlfeld, A. (2014). Nierentransplantation: Chronische Transplantatschädigung. In: Lehnert, H. (eds) SpringerReference Innere Medizin. SpringerReference Medizin. Springer, Berlin, Heidelberg. https://doi.org/10.1007/978-3-642-54676-1_90-1
Download citation
DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-642-54676-1_90-1
Received:
Accepted:
Published:
Publisher Name: Springer, Berlin, Heidelberg
Online ISBN: 978-3-642-54676-1
eBook Packages: Springer Referenz Medizin