Summary
BACKGROUND: Death rattle is an extremely distressing symptom for the dying patient and for his environment. The aim of this study was to assess the efficacy of glycopyrronium bromide as compared with scopolamine hydrobromide in alleviating death rattle in terminal cancer patients with cognitive impairment. METHODS: In a randomized, controlled study design patients were allocated in two groups. Group A received scopolamine hydrobromide in a dose of 0.5 mg intravenously every 6 hours for a period of 12 hours, group B received glycopyrronium bromide 0.4 mg every 6 hours for a period of 12 hours. In addition, standardized sedatives were administered as required and the analgesic therapy continued either orally or, if necessary, subcutaneously or intravenously in equipotent doses. Every 2 hours death rattle was assessed and rated on a scale of 1 to 5 (1 = audible breathing noises, 5 = very severe rattling noises). In addition, restlessness and expressions of pain were assessed and rated on a scale of 1 to 3 (1 = mild, 2 = moderate, 3 = severe). RESULTS: 13 patients were included in the study, 7 patients were allocated to group A and 6 patients to group B. There were no significant differences in demographic data, age, weight and diagnosis distribution between the two groups. Group B demonstrated a significant reduction of death rattle in the first 12 hours (p = 0.029) in comparison to group A. There were no significant differences concerning the side effects (restlessness, expressions of pain) in both groups. CONCLUSION: Glycopyrronium bromide given in a dose of 0,4 mg every six hours demonstrated a significant reduction of death rattle compared to scopolamine hydrobromide. Concerning side effects (restlessness, expressions of pain) there was no difference between both substances.
Zusammenfassung
HINTERGRUND: Terminales Rasseln ist ein für den Patienten und für die Umgebung äußerst belastendes Symptom am Ende des Lebens. Das Ziel dieser Studie war es, die Wirksamkeit von Glycopyrroniumbromid im Vergleich mit Scopolamin-Hydrobromicum zur Erleichterung des terminalen Rasselns bei bewusstseinsgetrübten sterbenden Tumorpatienten zu überprüfen. METHODEN: In einem doppelblinden, randomisierten Studiendesign wurden die Patienten zwei Gruppen zugeteilt. Gruppe A erhielt Scopolamin-Hydrobromicum 0,5 mg intravenös alle sechs Stunden, Gruppe B erhielt Glycopyrroniumbromid 0,4 mg alle sechs Stunden. Der Beobachtungszeitraum war 12 Stunden. Wenn notwendig, wurde eine Sedierung standardisiert verabreicht, die analgetische Therapie wurde beibehalten, bzw. wenn sie oral nicht mehr möglich war, auf die äquipotente Dosis subkutan bzw. intravenös umgestellt. Terminales Rasseln wurde zweistündlich an einer Skala von 1 bis 5 (1 = geräuschvolles Atmen, 5 = sehr starkes Rasseln) beurteilt. Außerdem wurden Unruhe und Schmerzäußerung an einer Skala von 1 bis 3 (1 = gering ausgeprägt, 3 = stark ausgeprägt) dokumentiert. ERGEBNISSE: Es wurden 13 Patienten eingeschlossen, 7 Patienten in Gruppe A und 6 Patienten in Gruppe B. Es gab keine Unterschiede in Bezug auf demographische Daten, Alter, Gewicht und Diagnosenverteilung. In Gruppe B, behandelt mit Glycopyrroniumbromid, konnte in den ersten 12 Stunden im Vergleich zu Scopolamin-Hydrobromicum eine signifikante Reduktion des Todesrasselns gezeigt werden (p = 0,029). Die Nebenwirkungen (Unruhe, Schmerzäußerungen) betreffend gab es zwischen beiden Gruppen keine Unterschiede. SCHLUSSFOLGERUNG: Glycopyrroniumbromid 0,4 mg alle sechs Stunden verabreicht zeigt eine deutlich stärkere Verringerung des Todesrasselns im Vergleich zu Scopolamin-Hydrobromicum. Hinsichtlich Nebenwirkungen (Unruhe, Schmerzäußerungen) ist zwischen den beiden Substanzen kein Unterschied feststellbar.
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Likar, R., Rupacher, E., Kager, H. et al. Die Wirkung von Glycopyrroniumbromid im Vergleich mit Scopolamin-Hydrobromicum beim terminalen Rasseln: Eine randomisierte, doppelblinde Pilotstudie. Wien Klin Wochenschr 120, 679–683 (2008). https://doi.org/10.1007/s00508-008-1094-2
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DOI: https://doi.org/10.1007/s00508-008-1094-2