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Efficacy and safety of methotrexate plus certolizumab pegol or placebo in active rheumatoid arthritis

Meta-analysis of randomized controlled trials

Wirksamkeit und Sicherheit von Methotrexat plus Certolizumab Pegol vs. MTX plus Placebo bei aktiver rheumatoider Arthritis

Metaanalyse randomisierter kontrollierter Studien

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Abstract

Objectives

This study aimed to assess the relative efficacy and safety of certolizumab pegol (CZP) 200 and 400 mg + methotrexate (MTX) compared to placebo + MTX in patients with active rheumatoid arthritis (RA).

Methods

We performed a Bayesian network meta-analysis to combine the direct and indirect evidence from randomized controlled trials (RCTs) examining the efficacy and safety of CZP 200 and 400 mg + MTX and placebo + MTX (MTX group) in patients with active RA despite receiving MTX or a disease-modifying antirheumatic drug (DMARD).

Results

Six RCTs (30349 patients) met the inclusion criteria. The ACR20 response rate was significantly higher in the CZP 200 and 400 mg + MTX group than in the MTX group (OR 7.30, 95 % credible interval [CrI] 3.31–16.92 and OR 5.48, 95 % CrI 2.98–10.30, respectively). CZP 400 mg + MTX tended to be more efficacious than CZP 200 mg + MTX (OR 1.33, 95 % CrI 0.61–2.97). A surface under the cumulative ranking curve (SUCRA)-based ranking probability indicated that CZP 400 mg + MTX had the highest probability of achieving the ACR20 response rate, followed by CZP 200 mg + MTX and MTX (SUCRA = 0.9007, 0.7156, and 0.0002, respectively). The ACR20, 50, and 70 response rate distributions were comparable. However, the safety based on the number of adverse event (AE)-related withdrawals did not differ significantly among the three interventions.

Conclusions

CZP, at dosages of 200 and 400 mg, in combination with MTX, was the efficacious intervention for active RA without causing a significant risk of AE-related withdrawals.

Zusammenfassung

Zielsetzung

Ziel der Studie war die Evaluierung der relativen Wirksamkeit und der Sicherheit von Certolizumab Pegol (CZP) 200 und 400 mg in Kombination mit Methotrexat (MTX) im Vergleich zu Placebo plus MTX bei aktiver rheumatoider Arthritis (RA).

Methode

Durchgeführt wurde eine Netzwerk-Metaanalyse nach Bayes, um direkte wie indirekte Evidenz aus randomisierten kontrollierten Studien (RCTs) zur Effektivität und Sicherheit von CZP 200 und 400 mg + MTX und Placebo + MTX (MTX-Gruppe) bei Patienten mit aktiver RA trotz Anwendung von MTX oder einem Basistherapeutikum („disease-modifying anti-rheumatic drug“, DMARD) zusammenzustellen.

Ergebnisse

Sechs RCTs (3349 Patienten) erfüllten die Einschlusskriterien. In der Gruppe, die CZP 200 und 400 mg + MTX erhielt, war die ACR20-Ansprechrate höher als in der MTX-Gruppe (Odds Ratio [OR] 7,30, 95 %-CrI [„credible interval“] 3,31–16,92 bzw. OR 5,48, 95 %-CrI 2,98–10,30). CZP 400 mg + MTX war tendenziell wirksamer als CZP 200 mg + MTX (OR 1,33, 95 %-CrI 0,61–2,97). Anhand der SUCRA(„surface under the cumulative ranking“)-Kurve zeigte sich, dass die Wahrscheinlichkeit für ein ACR20-Ansprechen bei der Kombination CZP 400 mg + MTX am höchsten war, gefolgt von CZP 200 mg + MTX und MTX (SUCRA: 0,9007, 0,7156 bzw. 0,0002). Die Verteilungen der ACR20-, -50- und -70-Ansprechraten waren vergleichbar. Hinsichtlich der Sicherheit, basierend auf der Anzahl von Therapieabbrüchen bei unerwünschten Arzneimittelwirkungen, bestanden bei den 3 Interventionen keine signifikanten Unterschiede.

Schlussfolgerung

In Kombination mit MTX war CZP in Dosierungen von 200 und 400 mg eine effektive Intervention bei RA ohne signifikantes Risiko für Therapieabbrüche durch unerwünschte Arzneimittelwirkungen.

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Acknowledgements

This study was supported in part by a grant of the Korea Healthcare technology R&D Project, Ministry for Health and Welfare, Republic of Korea (HI15C2958).

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Correspondence to Y. H. Lee M.D., Ph.D..

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Y. H. Lee and S.-C. Bae state that there are no conflicts of interest.

The accompanying manuscript does not include studies on humans or animals performed by any of the authors.

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U. Müller-Ladner, Bad Nauheim

U. Lange, Bad Nauheim

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Lee, Y.H., Bae, SC. Efficacy and safety of methotrexate plus certolizumab pegol or placebo in active rheumatoid arthritis. Z Rheumatol 76, 528–534 (2017). https://doi.org/10.1007/s00393-016-0133-z

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  • DOI: https://doi.org/10.1007/s00393-016-0133-z

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